Το βράδυ εκείνης της Τρίτης του Ιούλη στο γεμάτο από κόσμο θέατρο Ρεματιάς στο Χαλάνδρι ανέβηκε η παράσταση «Το Τάβλι» σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη. Οι θεατές, κρατώντας τις απαραίτητες αποστάσεις, υποδέχτηκαν με ένα θερμό χειροκρότημα στη σκηνή της καταπράσινης Ρεματιάς τους Ιεροκλή Μιχαηλίδη και Γεράσιμο Σκιαδαρέση με τους δύο λατρεμένους ηθοποιούς να χαρίζουν στους θεατές ένα μοναδικό ρεσιτάλ ερμηνειών, που φέτος ίσως και να το είχαν ανάγκη περισσότερο από ποτέ.
«Μοναδικό συναίσθημα να ξαναβιώνουμε τη μυσταγωγία του θεάτρου», αναφέρει ο κ. Γιοβανίδης, σκηνοθέτης της παράστασης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, ενώ συνεχίζει λέγοντας: «Το γεγονός ότι ξαναβρεθήκαμε για τον κοινό σκοπό του θεάτρου με χαροποιεί ιδιαίτερα. Μέχρι στιγμής όπου κι αν έχουμε παίξει αντικρίζουμε γεμάτα θέατρα. Αυτό το αποδίδω στην ανάγκη του κόσμου να βγει έξω και να επικοινωνήσει μετά από μία πρωτόγνωρη κατάσταση που του στοίχισε».
Σχετικά με την αποχή από το θέατρο και το συναίσθημα να ξαναπαίζει ζωντανά σε κοινό ο κ. Σκιαδαρέσης μας είπε: «Το διάστημα αποχής από το σανίδι δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλο για εμάς που έχουμε περάσει περιόδους ανεργίας πολύ μεγαλύτερες. Πάντως, ευτυχώς που επιστρέψαμε, δε θα μπορούσα να φανταστώ ένα καλοκαίρι με κλειστά θέατρα ειδικά σε μία περίοδο όπως αυτή που τα πράγματα δεν πάνε καλά για το θέατρο. Η κρίση του COVID επηρέασε το θέατρο πολύ πριν παρθούν τα μέτρα της καραντίνας με τον κόσμο να φοβάται να μπει σε κλειστούς χώρους. Γι’ αυτό και πολλά θέατρα διέκοψαν τη λειτουργία τους έως κι έναν μήνα πριν το lockdown».
Για τις sold out παραστάσεις και την προσέλευση του κόσμου ανέφερε « Το συγκεκριμένο sold out είναι σχετικό. Δεν παίζουμε στα μεγάλα θέατρα και το κοινό καλύπτει το 75% της συνολικής πληρότητας. Είμαι χαρούμενος λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες και την κατάσταση, όμως, δεν αγνοώ αυτό που συμβαίνει δίπλα μου βλέποντας άλλους θιάσους που δυσκολεύονται. Συνολικά, δεν είμαι ικανοποιημένος με την όλη εικόνα».
Υπακοή χωρίς φόβο
Όπως ήταν αναμενόμενο, στο θέατρο της Ρεματιάς τηρήθηκαν όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα τόσο από την μεριά του προσωπικού όσο κι από εκείνη των θεατών. Πριν από την έναρξη της παράστασης, όλοι οι χώροι του ανοιχτού θεάτρου απολυμάνθηκαν, σε όλους τους χώρους υπήρχαν τοποθετημένα αντισηπτικά διαλύματα, το προσωπικό φορούσε μάσκες και γάντια, ενώ οι θεατές κάθονταν με μία θέση κενή ανά δυάδες. Επιπλέον, η παράσταση πραγματοποιήθηκε χωρίς διάλειμμα, ενώ έγινε ακόμη και υπενθύμιση για την τήρηση των μέτρων από τα μεγάφωνα.
«Ο κόσμος υπακούει έχοντας χάσει τον φόβο της αρχής» λέει ο κ. Γιοβανίδης, « Άλλωστε ο άνθρωπος έχει το ταλέντο να προσαρμόζεται εύκολα και να ξεχνάει γρήγορα». Σχετικά με την τήρηση των μέτρων από την πλευρά των ηθοποιών ο κ. Σκιαδαρέσης αναφέρει : «Γενικότερα προσέχουμε τηρώντας τους κανόνες. Όμως όταν ανεβαίνουμε πάνω στο σανίδι τα ξεχνάμε όλα. Το θέατρο δε λειτουργεί με πρωτόκολλα» το ίδιοεπιβεβαιώνει και ο σκηνοθέτης της παράστασης: «Αν εφαρμοσθούν τα μέτρα πάνω στη σκηνή θα χαθεί όλη η μαγεία του θεάτρου».
Το κλείσιμο των θεατρικών σκηνών και η περίοδος της καραντίνας είχαν σοβαρό αντίκτυπο τόσο στις ζωές των καλλιτεχνών και των εργαζομένων στις τέχνες όσο και σε εκείνες των θεατρόφιλων επιφέροντας αλλαγές ακόμη και στον τρόπο που βλέπουμε θέατρο, εάν λάβει κανείς υπόψη του την ανάδυση του διαδικτυακού θεάτρου και την απήχηση που αυτό είχε στον κόσμο. Για το διαδικτυακό θέατρο ο κ. Σκιαδαρέσηςείπε: « Η εισβολή του ήταν μία λύση ανάγκης. Τίποτα δεν συγκρίνεται με το ζωντανό θέαμα. Επιχείρησα κι ο ίδιος να πάρω μία γεύση από ιντερνετικό θέατρο, όμως, τις περισσότερες παραστάσεις τις άφησα στη μέση». Συμπληρώνοντας, ο κ. Γιοβανίδης αναφέρει: « Προσωπικά δεν το κατανοώ πλήρως ούτε και μπορώ να το αποδεχτώ. Ίσως αποτελεί προϊόν μίας άλλης γενιάς».
Με την πανδημία του κορωνοϊού να διαμορφώνει νέα δεδομένα για τις θεατρικές σκηνές της χώρας και τις εξελίξεις να προχωρούν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς το άνοιγμα των αιθουσών τον χειμώνα φαίνεται να προκαλεί έντονη ανησυχία στους εργαζόμενους του θεάτρου, ο κ. Σκιαδαρέσης τονίζει επί του θέματος: «Το άνοιγμα των παραστάσεων μας έδωσε κουράγιο. Εξακολουθεί, παρ’ όλα αυτά, να μας ακολουθεί η σκέψη ενός δεύτερου κύματος αύξησης των κρουσμάτων τον χειμώνα. Δε συμμερίζομαι την άποψη ότι με το άνοιγμα των χειμερινών σκηνών ο κόσμος θα τρέξει για να προλάβει τις παραστάσεις. Βέβαια, εξαιρούνται οι φανατικοί θεατρόφιλοι για τους υπόλοιπους ειλικρινά μπορώ να εκφέρω άποψη. Οι υπόλοιποι μάλλον έδειξαν την προτίμηση τους για τα beach bars και τις καφετέριες παρά για τις παραστάσεις».
«Δαιδαλώδης» χειμώνας
Μπορεί ο κόσμος του θεάτρου στο καλοκαίρι του COVID-19 να δοκιμάζεται διαρκώς έχοντας να αντιμετωπίσει πολλά και διαφορετικά εμπόδια, ωστόσο, η προσέλευση του κόσμου και η επιθυμία του να επιλέξει το θέατρο ως μία εναλλακτική μορφή ψυχαγωγίας δε μπορεί παρά να αποτελέσει ένα φωτεινό σημάδι στην κατά τα άλλα δύσκολη πραγματικότητα.
Αναφορικά με τον χειμώνα, ο οποίος αναμένεται αρκετά δαιδαλώδης, ο κ. Γιοβανίδης υπογραμμίζει: «Η χειμερινή σεζόν δε θα είναι εύκολη. Είμαι ψυχολογικά προετοιμασμένος γι’ αυτό. Όμως, πρέπει να βρεθούν λύσεις, η ζωή συνεχίζεται. Το θέμα είναι να μην υπάρξει δραματική αύξηση των κρουσμάτων γιατί μία ενδεχόμενη αύξηση θα έχει αντίκτυπο σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας κι όχι μόνο στο θέατρο». «Μάθαμε να μην κάνουμε προβλέψεις και μεγάλα σχέδια» συμπληρώνει ο κ. Σκιαδαρέσης, « Ο χειμώνας που έρχεται με τρομάζει. Ωστόσο, εμείς οφείλουμε να είμαστε παρόντες και θα είμαστε αρκεί να στηρίξει τις προσπάθειες μας και η πολιτεία. Δεν έχουμε χάσει τις ελπίδες μας».
Κλείνοντας, ο κ. Σκιαδαρέσης προβλέπει ότι η καλοκαιρινή περιοδεία για ‘Το Τάβλι’ «μάλλον θα πάει καλά. Ίσως να την επιχειρήσουμε ξανά στο μέλλον κάποια στιγμή» καταλήγει χαρακτηριστικά. Η περιοδεία σε όλη την Ελλάδα θα συνεχιστεί έως και τις 6/9 δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να απολαύσει τους δύο αγαπημένους ηθοποιούς σε ένα υποκριτικό τετ-α-τετ με πολλή ενέργεια και χιούμορ.