Με εκπτώσεις της τελευταίας στιγμής και δελεαστικά πακέτα διακοπών για το υπόλοιπο του καλοκαιριού, προκειμένου να κινηθεί έστω και τώρα ο εσωτερικός τουρισμός που θα βοηθήσει κάποιες τουριστικές επιχειρήσεις να ανασάνουν οικονομικά, προσπαθούν οι ξενοδόχοι να παραμείνουν «ζωντανοί» εν μέσω της πρωτοφανούς πανδημίας.
Με την προτροπή – καθοδήγηση και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κάποιες μικρομεσαίες μονάδες, σε διάφορες περιοχές της χώρας, σχεδιάζουν να ανακοινώσουν πενταήμερα πακέτα διακοπών με εκπτώσεις της τάξεως του 20% ή 25%.
Οι επαγγελματίες του τουρισμού δεν κρύβουν τον φόβο τους για την επόμενη μέρα, καθώς βλέπουν τον Ιούλιο να φεύγει χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα, ενώ η εκ νέου αύξηση των κρουσμάτων του κορωνοϊού σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες «ψαλιδίζει» τις όποιες προσδοκίες τους και για το δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου.
Οπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός, «πλέον δεν μπορούμε να προβλέψουμε τίποτα λόγω της υφιστάμενης αβεβαιότητας». Ηδη η πληρότητα των ξενοδοχείων κινείται κατά μέσο όρο στο 25% σε όλη την Ελλάδα, ενώ εντός του Αυγούστου εκτιμάται ότι θα ανοίξει το 84% του συνόλου των ξενοδοχείων.
Πάντως, σε ό,τι αφορά τα ξενοδοχεία που θα λειτουργήσουν τον Αύγουστο, υπάρχουν και αντίθετες εκτιμήσεις. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανώλη Τσακαλάκη, κάποια ξενοδοχεία που άνοιξαν τον Ιούλιο και «μπήκαν μέσα» ετοιμάζονται από την ερχόμενη εβδομάδα να ξανακλείσουν. Οπως ο ίδιος εκτιμά, η ανάκαμψη του τουρισμού θα έρθει μετά το 2023.
Εκ νέου κλείσιμο ξενοδοχείων
Για «εκ νέου κλείσιμο κάποιων ξενοδοχείων που άνοιξαν στις 15 Ιουλίου» κάνει λόγο και η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου Χριστίνα Τετράδη, επισημαίνοντας ότι αιτία γι’ αυτό είναι ότι δεν πραγματοποιήθηκαν κάποιες προγραμματισμένες αφίξεις.
Η Ελλάδα, όπως επισημαίνουν οι παράγοντες του τουρισμού, παρότι κατάφερε να αντιμετωπίσει με επιτυχία την έξαρση της πανδημίας κατά το lockdown, αποσπώντας τον θαυμασμό και τα συγχαρητήρια της Ευρώπης, δεν κατάφερε να αυξήσει τις τουριστικές κρατήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι ο Ιούλιος μπήκε με την προσδοκία πως ο εσωτερικός τουρισμός και το άνοιγμα των συνόρων σε βασικές για την Ελλάδα τουριστικές αγορές, λόγω και της καλής φήμης της χώρας, θα περιόριζαν τις τεράστιες εφετινές απώλειες σε αφίξεις και έσοδα. Κάποιοι ήλπιζαν ότι τα έσοδα από τον τουρισμό θα έφταναν φέτος στα 5 δισ. ευρώ, έναντι 18,2 δισ. ευρώ πέρυσι. Ομως, ούτε και αυτές οι εκτιμήσεις αναμένεται να επιβεβαιωθούν καθώς, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΞ Γρηγόρη Τάσιο, οι εφετινές εισπράξεις θα φτάσουν το πολύ στα 3 δισ. ευρώ.
Στο 25% η πληρότητα τον Ιούλιο
Ηδη ο Ιούλιος έφυγε με τη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων να βρίσκεται στο 25% πανελλαδικά, παρά το άνοιγμα των χωρών, ενώ η τάση αυτή όπως και ο χαμηλός ρυθμός των αφίξεων εκτιμάται ότι θα παρασύρουν και το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου.
Πέρα από την έξαρση των κρουσμάτων σε χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία, που υποχρέωσε σε αλλαγή πλάνων τους μεγάλους tour operators, την άσχημη εικόνα στις ΗΠΑ και το «stop» στη Ρωσία, έντονο προβληματισμό προκαλεί στους επαγγελματίες του κλάδου η εικόνα που παρουσιάζει και ο εσωτερικός τουρισμός. Επί του παρόντος δεν επιβεβαιώνονται οι αρχικές προσδοκίες για υψηλές πληρότητες σε χερσαίους προορισμούς, όπου δηλαδή δεν απαιτούνται μετακινήσεις με πλοίο ή αεροπλάνο.
Επίσης, για τον Αύγουστο, μήνα που οι περισσότεροι Ελληνες κάνουν τις διακοπές τους, τα έως τώρα στοιχεία δείχνουν ότι μόνο στα μικρά νησιά – κυρίως στις Κυκλάδες – οι πληρότητες θα είναι υψηλές. Αντίθετα, στα μεγάλα νησιά και στους χερσαίους προορισμούς οι πληρότητες κατά μέσο όρο θα διαμορφωθούν έως 50%. Σημειώνεται ότι οι εκτιμήσεις αυτές των ξενοδόχων δεν αφορούν το σύνολο του Αυγούστου, αλλά μόνο το διάστημα από 7 ως 20 του μήνα.
Ανησυχία για τον Σεπτέμβριο
Μεγάλος είναι ο προβληματισμός των ξενοδόχων και για τον Σεπτέμβριο, καθώς οι μέχρι τώρα κρατήσεις προδιαγράφουν μεγάλη «βουτιά» στις αφίξεις, εάν δεν αλλάξει η κατάσταση μέσα στις επόμενες μέρες. Ηδη η ΠΟΞ έχει ζητήσει από τις αρχές να εφαρμόσουν το μέτρο των τεστ των 72 ωρών ως «διαβατήριο» εισόδου, ώστε τον Σεπτέμβριο να διευκολυνθεί η άφιξη τουριστών από τη Ρωσία, όπου τα κρούσματα είναι χαμηλά σε αναλογία με τον πληθυσμό.
Σύμφωνα με τους παράγοντες του τουρισμού, η κατάσταση αναμένεται να είναι δύσκολη και του χρόνου, ειδικά εάν δεν βρεθεί κάποιο εμβόλιο ή θεραπεία. Οπως σημειώνουν, πέρα από την εφετινή οικονομική καταστροφή των εγχώριων επιχειρήσεων, ουδείς μπορεί να προβλέψει ποιοι ξένοι τουριστικοί πράκτορες και ποιες αεροπορικές εταιρείες θα καταφέρουν να επιβιώσουν, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση ότι η επόμενη διετία θα είναι δύσκολη.
Χαμένη χρονιά και για την κρουαζιέρα
Χαμένη χρονιά θεωρείται η εφετινή και για την κρουαζιέρα, που επισήμως άνοιξε την Παρασκευή, έπειτα από εισήγηση της υγειονομικής επιτροπής σε σχέση με τα απαραίτητα πρωτόκολλα.
Με επιστολή του υπουργείου Τουρισμού προς τη Διεθνή Ενωση Κρουαζιέρας (CLIA) και τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (MSC Cruises, Costa, TUI Cruises) έγινε γνωστό ότι επιτρέπεται στα κρουαζιερόπλοια να επισκέπτονται έξι λιμάνια όταν εισέρχονται στην Ελλάδα. Πρόκειται για τους λιμένες Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου.
Επειτα από τον πρώτο ελλιμενισμό τους, τα κρουαζιερόπλοια θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν οποιοδήποτε άλλο ελληνικό λιμάνι συμπεριλαμβάνεται στο δρομολόγιό τους. Το καθεστώς αυτό θα αλλάξει μόνο σε περίπτωση που υπάρξουν νέες επιδημιολογικές συνθήκες.
Οπως τονίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου, η κρουαζιέρα για να ξεκινήσει τη λειτουργία της χρειάζεται τουλάχιστον 1 με 1,5 μήνα μέχρι να προετοιμαστούν κατάλληλα τα πλοία. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι χάνεται ο Αύγουστος και απομένει ο Σεπτέμβριος. Ωστόσο, η χρονιά είναι καταδικασμένη και για τον λόγο αυτόν θα δούμε λίγα πλοία στα ελληνικά λιμάνια, μικρότερου μεγέθους, τα οποία θα πραγματοποιούν ταξίδια πολυτελείας σποραδικά στα ελληνικά νησιά.
Το μοντέλο κρουαζιέρας που θα ακολουθηθεί την εφετινή σεζόν είναι η «κρουαζιέρα nowhere». Θα πραγματοποιούνται δηλαδή ταξίδια 3-4 ημερών, όπου τα πλοία θα βρίσκονται διαρκώς στη θάλασσα, χωρίς να πιάνουν λιμάνι.
Σε σχέση με πέρυσι η κρουαζιέρα βρίσκεται 80% κάτω, με τα προσδοκώμενα έσοδα να φτάνουν μόλις τα 100 εκατ. ευρώ έναντι 550 εκατ. ευρώ πέρυσι. «Για να μπορέσουμε να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2019, θα χρειαστούν τουλάχιστον τέσσερα με πέντε χρόνια» επισημαίνουν οι εταιρείες.