Μέχρι σήμερα 15 εκατομμύρια καπνιστές σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν το νέο προϊόν της Philip Morris International (PMI), το IQOS, το οποίο επειδή θερμαίνει και δεν καίει τον καπνό, εκλύει λιγότερες επιβλαβείς τοξικές ουσίες και παρουσιάζεται από την εταιρεία ως μια καλύτερη εναλλακτική για τους καπνιστές.
Το IQOS μετά από πολυετή αξιολόγηση ενός ογκωδέστατου επιστημονικού φακέλου, έλαβε την άδεια πρόσφατα στις ΗΠΑ να επικοινωνείται ως «προϊόν διαφοροποιημένου κινδύνου», γεγονός που έχει πυροδοτήσει τη συζήτηση γύρω από το θέμα της «μείωσης της βλάβης» που σχετίζεται με το κάπνισμα.
Για την εξέλιξη αυτή, αλλά κυρίως για το όραμα της Philip Morris να σταματήσει η κατανάλωση συμβατικών τσιγάρων παγκοσμίως, μίλησε ο έλληνας διευθύνων σύμβουλος της Philip Morris κ. Ανδρέας Καλαντζόπουλος, ο οποίος από τα κεντρικά γραφεία στη Λωζάννη διοικεί τον πολυεθνικό κολοσσό.
Συμφωνα με τον κ. Καλαντζόπουλο, η άδεια από τoν FDA (Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων) των ΗΠΑ αναγνωρίζει ότι το IQOS προάγει την υγεία του πληθυσμού (καπνιστών και μη καπνιστών) και κυρίως κρίνει ότι είναι ένα διαφορετικό προϊόν από το τσιγάρο για το οποίο οι ενήλικοι καπνιστές πρέπει να έχουν ενημέρωση.
Ο κ. Καλαντζόπουλος επαναλαμβάνει ότι ο κίνδυνος από το κάπνισμα εξαλείφεται μόνο με τη διακοπή του, αλλά επισημαίνει ότι εφόσον υπάρχουν περίπου 1 δισεκατομμύριο καπνιστές στον κόσμο και η επιστήμη και η τεχνολογία δίνουν τη δυνατότητα πλέον να αναπτύσσονται λύσεις που είναι καλύτερες από το τσιγάρο, εταιρείες όπως η PMI έχουν χρέος να τις κάνουν διαθέσιμες.
Το IQOS λανσαρίστηκε από την PMI το 2014 ως ένα εναλλακτικό προϊόν δυνητικά μειωμένου κινδύνου. Ποιος είναι σήμερα ο απολογισμός για τη διείσδυση του προϊόντος στην αγορά και την ανταπόκριση των απανταχού καπνιστών;
Εχουμε κάνει τεράστια πρόοδο από τότε που ξεκίνησε η κυκλοφορία του IQOS σε μεγάλη κλίμακα, πριν από τρία με τέσσερα χρόνια στην πραγματικότητα.
Σήμερα, υπάρχουν περισσότεροι από 15 εκατομμύρια ενήλικοι καπνιστές που χρησιμοποιούν το IQOS σε 57 χώρες. Είναι σημαντικό ότι περίπου 7 στους 10 από αυτούς έχουν εγκαταλείψει τελείως το τσιγάρο.
Το IQOS είναι η τρίτη μάρκα καπνού με το υψηλότερο μερίδιο πωλήσεων στις αγορές όπου το προϊόν κυκλοφορεί.
Η φιλοδοξία μας όμως είναι ανατρεπτική: θέλουμε όσο το δυνατόν πιο άμεσα όλοι οι καπνιστές να αλλάξουν το τσιγάρο με καλύτερες εναλλακτικές, οι οποίες θα είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες, όπως είναι το IQOS. Θεωρητικά, μέσα στα επόμενα 10-15 χρόνια θα μπορούσε αυτό να γίνει πραγματικότητα σε κάποιες χώρες εάν όλοι αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αναθεωρήσουν το παλιό νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει την αγορά των καπνικών προϊόντων και θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους καπνιστές που επιθυμούν να συνεχίσουν να καπνίζουν, να αλλάξουν.
Οι Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί χρειάζεται να έχουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς το κοινό και – κάποιοι από αυτούς – πρέπει να γυρίσουν σελίδα, μακριά από παλιές ιδεολογικές διαμάχες με τη βιομηχανία και πραγματικά να εστιάσουν στους ανθρώπους που καπνίζουν και στην υγεία τους.
Το παράδειγμα του IQOS ακολούθησαν και άλλες μεγάλες καπνοβιομηχανίες. Μπορούμε να μιλήσουμε για μια μετάλλαξη της παγκόσμιας καπνοβιομηχανίας η οποία έχει στο επίκεντρό της μη καιόμενα προϊόντα; Γιατί έχει συμβεί αυτό;
Σήμερα, παραμένουμε η μόνη εταιρεία στον κλάδο που έχουμε πλήρως δεσμευτεί να αντικαταστήσουμε τα τσιγάρα με αυτές τις εναλλακτικές όσο πιο άμεσα γίνεται. Το κάναμε αυτό ενώπιον των επενδυτών και δημοσίως και εργαζόμαστε εντατικά για να πετύχουμε αυτόν τον σκοπό. Σήμερα, το 98% της επένδυσής μας σε έρευνα και ανάπτυξη αφορά τα μη καιόμενα προϊόντα – αυτά που λειτουργούν σε απουσία της καύσης – και περισσότερο από το 70% των εμπορικών μας προσπαθειών έχει στο επίκεντρο αυτά.
Είμαστε περήφανοι που ηγούμαστε αυτής της προσπάθειας και που έχουμε κάνει τόση πρόοδο. Το να επιτύχουμε ωστόσο ένα μέλλον χωρίς τσιγάρο δεν εξαρτάται μόνο από εμάς. Γι’ αυτό και καλωσορίζουμε τον ανταγωνισμό και την καινοτομία στον τομέα των μη καιόμενων εναλλακτικών. Οσο αυτά τα προϊόντα κατασκευάζονται σύμφωνα με υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας και ποιότητας, μπορούν να αποτελέσουν μέρος της μείωσης της βλάβης από το κάπνισμα. Ολοι μαζί μπορούμε να αντικαταστήσουμε γρηγορότερα τα τσιγάρα με καλύτερες εναλλακτικές προς όφελος των ανθρώπων που καπνίζουν, της δημόσιας υγείας και της κοινωνίας ευρύτερα.
Τι ακριβώς σηματοδοτεί η πρόσφατη απόφαση του FDA (Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ) σχετικά με το IQOS που παράγετε; Πώς επηρεάζει αυτή η απόφαση τις άλλες χώρες και ειδικά την Ελλάδα;
Είναι μια απόφαση-σταθμός. Το IQOS είναι το πρώτο και μοναδικό ηλεκτρονικό προϊόν νικοτίνης που λαμβάνει αδειοδότηση ως καπνικό προϊόν διαφοροποιημένου κινδύνου (Modified Risk Tobacco Product) από τον FDA.
Στην απόφασή του ο Οργανισμός αναφέρει ότι η πλήρης μετάβαση από τα συμβατικά τσιγάρα στο IQOS μειώνει την πρόσληψη βλαβερών ή δυνητικά βλαβερών χημικών ουσιών από τον ανθρώπινο οργανισμό.
Επιπλέον, αναγνωρίζει ότι τα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι το IQOS είναι κατάλληλο για να προάγει τη δημόσια υγεία και αναμένεται να ωφελήσει την υγεία του πληθυσμού στο σύνολό του.
Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι κρίνει πως οι πληροφορίες αυτές που στηρίζονται σε επιστημονικά δεδομένα θα πρέπει να επικοινωνούνται στους ενήλικους καπνιστές για να τους βοηθήσουν στις επιλογές τους.
Η απόφαση του FDA αποτελεί ένα σημαντικό παράδειγμα για τον τρόπο με τον οποίο οι κυβερνήσεις και οι οργανισμοί δημόσιας υγείας μπορούν να ρυθμίζουν τις μη καιόμενες εναλλακτικές ώστε να τις διαφοροποιούν από τα τσιγάρα με απώτερο στόχο να προαχθεί η δημόσια υγεία. Και πραγματικά ελπίζω ότι η απόφαση αυτή θα δώσει αφορμή ώστε κάποιες χώρες να αναθεωρήσουν την προσέγγιση που έχουν για αυτό το θέμα.
Φαντάζομαι όμως να αντιλαμβάνεστε ότι ο κίνδυνος από το κάπνισμα μηδενίζεται μόνο με τη διακοπή του…
Φυσικά. Και γι’ αυτό είμαστε σαφείς και ξεκάθαροι: Η διακοπή αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να μειώσει κανείς το ρίσκο από τις ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα.
Πρέπει ωστόσο να είμαστε και ρεαλιστές. Ακόμη και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προβλέπει ότι μέχρι το 2025 θα υπάρχει περίπου ο ίδιος αριθμός καπνιστών παγκοσμίως, κοντά στο ένα δισεκατομμύριο.
Σήμερα έχουμε την τεχνολογία και την επιστήμη να τους δώσουμε καλύτερες εναλλακτικές και να μειώσουμε το ρίσκο που έχουν από ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα.
Και είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις, οι ειδικοί δημόσιας υγείας, οι εταιρείες, όπως η δική μας αλλά και όλοι οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο να αξιοποιήσουν αυτή την ευκαιρία. Οι άνθρωποι που καπνίζουν το αξίζουν.
Θεωρείτε ότι υπάρχει τρόπος να πείσετε τους φορείς Δημόσιας Υγείας και κυρίως τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) να συνταχθεί υπέρ των προτάσεών σας για μείωση της βλάβης;
Θα ήθελα να είμαι ξεκάθαρος. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είναι ένας μεγάλος οργανισμός που συνεισφέρει σε πολλά θέματα δημόσιας υγείας.
Το θέμα είναι ότι κάποιοι άνθρωποι μέσα στον ΠΟΥ αλλά και τη Σύμβαση-Πλαίσιο για τον Ελεγχο του Καπνίσματος φαίνεται ότι έχουν επικεντρωθεί μόνο στο να επιτύχουν δύο από τους πυλώνες – να ενθαρρύνουν τους καπνιστές να διακόψουν το κάπνισμα και τους μη καπνιστές να μην ξεκινήσουν, αγνοώντας τελείως τον τρίτο στόχο, που είναι να μειωθεί η βλάβη για εκείνους που συνεχίζουν να καπνίζουν.
Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί μέρος των μελών που έχουν υπογράψει τη Σύμβαση αποτελείται από μη κυβερνητικούς οργανισμούς οι οποίοι επικεντρώνονται στις καπνοβιομηχανίες αντί στους καταναλωτές και έχουν επιλέξει στο να δίνουν έμφαση μόνο στα περιοριστικά μέτρα, και όχι στα μη καιόμενα καλύτερα εναλλακτικά προϊόντα.
Νομίζω πως είναι καιρός ο ΠΟΥ να ανατρέξει στην επιστημονική τεκμηρίωση και να μην παραμείνει στις ιδεολογίες. Ελπίζω πως η απόφαση του FDA θα βάλει σε ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης τα υπουργεία Υγείας, ειδικότερα στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου ο ΠΟΥ έχει επιρροή.
Θα ήταν ιδανικό εάν ο ΠΟΥ εξέταζε την πραγματική επιστήμη και σταματούσε να ανησυχεί για την καπνοβιομηχανία, προκειμένου να στοχεύσει στην υγεία του 1 δισ. ανθρώπων, χρησιμοποιώντας αυτή την επιστήμη για να τους καθοδηγήσει.
Υπάρχει μεγάλη κριτική ότι όλα τα εναλλακτικά καπνικά προϊόντα αντιμετωπίζονται ως gadget με αποτέλεσμα να είναι περισσότερο ελκυστικά στους νέους. Πώς θα επιτευχθεί η μείωση της βλάβης εάν «η μόδα» των ηλεκτρονικών καπνικών συσκευών επηρεάσει τους νέους;
Προϊόντα όπως το IQOS απευθύνονται αποκλειστικά σε ενήλικους καπνιστές που έχουν επιλέξει να συνεχίζουν να καπνίζουν και δεν προορίζονται για ανηλίκους. Από τον σχεδιασμό του προϊόντος μέχρι την εμπορική του διάθεση, όλες οι ενέργειές μας είναι σχεδιασμένες με τέτοιον τρόπο ώστε να διασφαλίσουν την ελαχιστοποίηση του ενδιαφέροντος από ανηλίκους και μη καπνιστές. Μέχρι στιγμής τα δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων και ανεξάρτητων μελετών από διαφορετικές χώρες, δείχνουν πολύ μικρό βαθμό ενδιαφέροντος για το προϊόν από αυτά τα κοινά.
Είμαστε εξαιρετικά ευαισθητοποιημένοι με αυτό το θέμα και το λαμβάνουμε υπόψη πολύ σοβαρά, ωστόσο χρειάζεται να είμαστε και ρεαλιστές. Εάν τα καταστήματα στα οποία πωλείται το IQOS είναι φρικτά ή εάν το προϊόν δεν είναι αποδεκτό, οι ενήλικοι καπνιστές δεν θα το προτιμήσουν. Πολύ λίγοι καπνιστές – ή και κανένας – δεν θα αλλάξει σε ένα προϊόν το οποίο δεν θα φαίνεται καλό ή δεν θα προσφέρει την ίδια εμπειρία σε ό,τι αφορά τη γεύση και το «τελετουργικό» του καπνίσματος.
Ο FDA επίσης δίνει εξαιρετικά μεγάλη προσοχή στο θέμα της πρόληψης κατά του καπνίσματος από τους εφήβους και μέσα από μια συνεργατική διαδικασία με την PMI, θέλουμε να διασφαλίσουμε πως μόνον για τους ενήλικους καπνιστές μεγιστοποιείται η χρήση του προϊόντος και ταυτόχρονα αποφεύγονται οι συνέπειες για τα κοινά τα οποία έχουμε αποκλείσει. Σε αυτό το πνεύμα, είναι θεμελιώδους σημασίας η επιστημονική παρακολούθηση και οι έρευνες μετά την κυκλοφορία του προϊόντος που έχει θέσει ο FDA ως μέρος της επίσημης διαδικασίας, καθώς επιτρέπουν να αποφεύγουμε τις εικασίες και να αναδεικνύουμε υπαρκτές ανησυχίες για τη δημόσια υγεία, οι οποίες θα στηρίζονται σε δεδομένα και αποδείξεις.
Πώς κινήθηκαν τα βασικά οικονομικά μεγέθη της PMI για το 2019 και ποιον ρόλο είχαν τα μη καιόμενα προϊόντα; Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το 2020;
Το 2019 ήταν μια ιδιαίτερα θετική χρονιά για την PMI, γεγονός που είχε αντανάκλαση και στα οικονομικά μας αποτελέσματα. Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των μη καιόμενων προϊόντων στα καθαρά κέρδη, το 2019 έφτασε στο 19% ενώ στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 το μερίδιό τους ξεπέρασε το 24%. Και αυτό μόλις τρία με τέσσερα χρόνια μετά την κυκλοφορία του προϊόντος διεθνώς.
Η Ελλάδα είναι στην πρώτη γραμμή αυτής της νέας εποχής για την PMI με μερίδιο 11,3% αγοράς για τις θερμαινόμενες ράβδους καπνού για το IQOS. Είναι το δεύτερο υψηλότερο μερίδιο στην Ευρώπη και ο στόχος είναι να κινηθούμε ακόμη γρηγορότερα στο μέλλον.
Μέχρι το 2025 στοχεύουμε στο να έχουμε 38%-40% των παγκόσμιων εσόδων μας από αυτά τα προϊόντα, αριθμός που αντιστοιχεί σε περίπου 40 εκατομμύρια ενήλικους καπνιστές οι οποίοι θα τα έχουν επιλέξει.
Γενικότερα πάντως τα πράγματα έχουν γίνει αρκετά πιεστικά για τους καπνιστές. Ολες σχεδόν οι αγορές έχουν θεσπίσει αυστηρούς κανονισμούς, όπως εκτεταμένοι περιορισμοί στο κάπνισμα σε δημόσιους χώρους, απαγόρευση των περισσότερων τρόπων διαφήμισης και προειδοποιήσεις υγείας στα πακέτα. Ακόμη και τα προϊόντα δυνητικά μειωμένου κινδύνου εξακολουθούν να έχουν την ίδια φορολόγηση με τα συμβατικά τσιγάρα. Πόσο βιώσιμη μπορεί να είναι μια εταιρεία όπως η PMI σε αυτό το περιβάλλον;
Χώρες οι οποίες δεν κάνουν καμία διάκριση ανάμεσα στα καπνικά προϊόντα και στερούν από τους ενήλικους καπνιστές τη δυνατότητα να λαμβάνουν ενημέρωση για καλύτερες επιλογές που υπάρχουν, επί της ουσίας συμβάλλουν στο να διαιωνίζεται η κατανάλωση τσιγάρων.
Πιστεύω βαθιά πως οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν για αυτά τα προϊόντα. Στο τέλος της ημέρας είναι οι ίδιοι που πρέπει να επιλέξουν, και όχι κάποιος άλλος εκ μέρους τους. Ο ρόλος των κυβερνήσεων είναι να δημιουργήσει το κατάλληλο πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτή η πληροφορία θα μπορεί να επικοινωνείται στους καπνιστές και οι επικοινωνίες χρειάζεται να είναι ακριβείς προκειμένου να μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν καλύτερες επιλογές έχοντας τη σωστή ενημέρωση.
Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε αρκετές χώρες να κάνουν σημαντικά βήματα στο να αναγνωρίζουν τη μείωση της βλάβης, η οποία είναι αποδεκτή σε άλλες κατηγορίες προϊόντων. Για παράδειγμα, όταν μιλάμε για την κλιματική αλλαγή, το διοξείδιο του άνθρακα και τις εκπομπές αερίων, το πρόβλημα δεν είναι στα ορυκτά καύσιμα. Το πραγματικό πρόβλημα είναι όταν καίγονται τα καύσιμα για να παραχθεί ενέργεια. Δημιουργούνται τοξικές ουσίες με παρόμοιο τρόπο που γίνεται και στον καπνό – είναι λοιπόν η καύση που δημιουργεί το πρόβλημα, και όχι ο καπνός ως πρώτη ύλη ή η νικοτίνη που περιέχει. Γι’ αυτό τον λόγο προσφέρουμε εναλλακτικές όπως η ηλιακή ενέργεια ή άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Δεν σημαίνει ότι αυτές οι μορφές ενέργειες έχουν μηδενική επίδραση στο περιβάλλον, αλλά είναι πολύ καλύτερες από το να συνεχίζαμε να καίμε το κάρβουνο.
Οταν μιλάμε για καινοτομία δεν υπάρχει 100% σιγουριά. Οι κυβερνήσεις που θέλουν να επιτρέψουν τα μη καιόμενα προϊόντα μόνον όταν θα υπάρξουν επιδημιολογικά δεδομένα χάνουν τελείως την ευκαιρία. Εάν περιμένεις 10 χρόνια για να αποκτήσεις αυτά τα στοιχεία από άλλες χώρες, τότε θα είναι 10 χρόνια χαμένα για τη δημόσια υγείας της χώρας σου.
Το λέω και πάλι. Είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της αγοράς να αξιοποιήσουν αυτή την ευκαιρία. Πραγματικά ελπίζω πως η απόφαση του FDA θα βοηθήσει στο να μπει αυτή η συζήτηση σε ένα διαφορετικό μονοπάτι από ό,τι συνέβαινε μέχρι σήμερα για τη δημόσια υγεία.
Πού αποδίδετε το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη αγορά στα παράνομα τσιγάρα στην Ευρώπη;
Είναι ένα ζήτημα που δεν είναι καινούργιο. Κατά τη γνώμη μου οφείλεται σε πολλούς παράγοντες. Η μεγάλη ακτογραμμή, η γεωγραφική θέση της χώρας, στο σταυροδρόμι 3 ηπείρων, την καθιστούν ιδανικό «πέρασμα» για άλλες χώρες, αλλά και προορισμό για τα δίκτυα των λαθρεμπόρων.
Παράλληλα, οι μεγάλες αυξήσεις στους φόρους των τσιγάρων, που έλαβαν χώρα στο παρελθόν, σε συνδυασμό με το πλήγμα που επέφερε στα εισοδήματα η οικονομική κρίση, οδήγησαν σε εκτόξευση της ζήτησης για φτηνά τσιγάρα. Ζήτηση που κάλυψε η παράνομη αγορά.
Θεωρώ πως πολύ σωστά η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου τσιγάρων βρίσκεται μέσα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης. Μην ξεχνάμε πως το λαθρεμπόριο τσιγάρων, εκτός από τον κίνδυνο που ενέχει για την υγεία και την ασφάλεια, είναι και μια ανοικτή πληγή για τα δημόσια ταμεία.
Μόνο πέρυσι στην Ελλάδα οι απώλειες του κράτους από φόρους που χάθηκαν εξαιτίας του παράνομου εμπορίου τσιγάρων έφτασαν τα 610 εκατομμύρια ευρώ.
Ουσιαστική απάντηση σε αυτή την τεράστια πρόκληση μπορεί να δοθεί μόνο μέσα από τον εκσυγχρονισμό του ελεγκτικού μηχανισμού και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ πολιτείας και ιδιωτικού τομέα.
Σύμφωνα με την τελευταία σας αναφορά, που μόλις δημοσιεύτηκε, επίσημος στόχος σας είναι η βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της επιτάχυνσης του τέλους του καπνίσματος (και της αντικατάστασης των τσιγάρων με εναλλακτικά προϊόντα δυνητικά μειωμένου κινδύνου). Πώς γίνεται να μιλάει για βιώσιμη ανάπτυξη και συμβολή στο συλλογικό καλό μια εταιρεία η οποία εξακολουθεί να εμπορεύεται τσιγάρα;
Είναι μια ερώτηση που την ακούω συχνά και κατανοώ πως για πολλούς παραμένει εύλογη.
Η απάντηση, ωστόσο, είναι απλή και ειλικρινής. Τόσο μεγάλες αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν στιγμιαία και κυρίως δεν μπορούν να γίνουν χωρίς τη συνειδητή επιλογή των καπνιστών και της κοινωνίας.
Ακόμη και αν σταματούσαμε μέσα σε ένα βράδυ να παράγουμε και να εμπορευόμαστε τσιγάρα, το κενό που θα αφήναμε πίσω μας, όσο μεγάλο και αν ήταν, θα καλυπτόταν άμεσα είτε από ανταγωνιστές είτε από την παράνομη αγορά.
Με αυτό τον τρόπο θα είχαμε καταφέρει πολύ λίγα για τη δημόσια υγεία.
Γι’ αυτό τον λόγο χρειάζεται να είμαστε ρεαλιστές και να δώσουμε στον μεγάλο αριθμό καπνιστών στην Ελλάδα και στο 1 δισ. καπνιστές παγκοσμίως καλύτερες λύσεις, βασισμένες στην επιστήμη.
Εάν αξιοποιήσουμε τα μη καιόμενα προϊόντα μαζί με τις υφιστάμενες μεθόδους για πρόληψη και διακοπή, μπορούμε να απαλλαγούμε ακόμη γρηγορότερα από τα τσιγάρα.
Χρήστος Χαρπαντίδης: Στόχος είναι έως το 2021 να έχουμε 1 εκατ. λιγότερους καπνιστές στην Ελλάδα
Για την απόφαση του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων της Αμερικής (FDA), ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Παπαστράτος κ. Χρήστος Χαρπαντίδης δηλώνει:
«Αποτελεί δικαίωση της επιλογής μας να επενδύσουμε στην έρευνα και την επιστημονική τεκμηρίωση. Γράφεται μια νέα σελίδα στη μάχη κατά του τσιγάρου. Κάθε ενήλικος καπνιστής πρέπει να έχει δικαίωμα στην υπεύθυνη, επιστημονικά τεκμηριωμένη ενημέρωση σχετικά με τις καλύτερες εναλλακτικές του τσιγάρου. Ο FDA επιβεβαιώνει στην ουσία αυτό που χρόνια τώρα δείχνουν οι έρευνες που πραγματοποιούμε: η απουσία καύσης στα προϊόντα μας μειώνει σημαντικά την έκθεση σε βλαβερές ή δυνητικά βλαβερές χημικές ουσίες. Επιδίωξη της Παπαστράτος είναι όσο το δυνατόν περισσότεροι ενήλικοι καπνιστές να σβήσουν το τσιγάρο, το συντομότερο δυνατόν. Το κάνουμε πράξη πλέον όχι μόνο μέσω των προϊόντων που παράγουμε, αλλά και μέσα από πρωτοβουλίες που στοχεύουν να έχουμε στην Ελλάδα 1 εκατομμύριο λιγότερους καπνιστές έως το τέλος του 2021».
Ο αναβαθμισμένος ρόλος της Παπαστράτος
Στην Ελλάδα, η θυγατρική της PMI, η Παπαστράτος, σταμάτησε μετά από 88 χρόνια να παράγει τσιγάρα και μέσα από μια μεγάλη επένδυση 300 εκατομμυρίων ευρώ μετέτρεψε το εργοστάσιό της στον Ασπρόπυργο σε μονάδα αποκλειστικής παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού για το IQOS. Η δεύτερη αποκλειστική μονάδα σε όλο το δίκτυο της PMI.
Η Philip Morris International δραστηριοποιείται σε 180 χώρες στον κόσμο, διαθέτει 38 εργοστάσια και απασχολεί 73.500 εργαζομένους. Της ανήκουν οι 6 από τις 15 γνωστές διεθνείς μάρκες καπνικών (μεταξύ τους και το Marlboro). Στα δύο ερευνητικά κέντρα που διαθέτει στην Ελβετία και στη Σιγκαπούρη απασχολεί περίπου 430 επιστήμονες. Εχει επενδύσει 7,2 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2008 σε έρευνα και ανάπτυξη μη καιόμενων καπνικών προϊόντων. Μέχρι τα τέλη του 2019 είχε κατοχυρωμένες 5.800 πατέντες που σχετίζονται με τις τεχνολογίες των μη καιόμενων προϊόντων που αναπτύσσει. Το πρώτο της μη καιόμενο προϊόν είναι το IQOS, το οποίο κυκλοφορεί σε 57 χώρες. Το 2019 πήρε την άδεια από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) να κυκλοφορήσει στις ΗΠΑ και το 2020 πήρε την άδεια να επικοινωνείται ως «προϊόν διαφοροποιημένου κινδύνου» στην αμερικανική αγορά. Διαθέτει 199 καταστήματα IQOS σε όλο τον κόσμο, τα 30 από αυτά στην Ελλάδα.