Για το νέο εργασιακό τοπίο στον τραπεζικό κλάδο, η μετεξέλιξη του οποίου επιταχύνθηκε μετά το ξέσπασμα της κρίσης του κορωνοϊού με την αύξηση της τηλεργασίας, μιλάει στο «Βήμα» η γενική διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού της Εθνικής Τράπεζας Εύη Χατζηιωάννου.
Σύμφωνα με την ίδια, στην Εθνική έχει ήδη ξεκινήσει η εφαρμογή νέου μοντέλου επιβράβευσης και ανέλιξης των εργαζομένων, το οποίο δίνει επαρκή κίνητρα για την αύξηση της παραγωγικότητας του προσωπικού.
Επιπλέον, εκτιμά ότι θα υπάρξει νέος γύρος εθελοντικών δράσεων μείωσης προσωπικού στις τράπεζες, για τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους.
Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου εργασιακού κανονισμού της Εθνικής;
«Μετά από συζητήσεις πολλών μηνών, ολοκληρώσαμε τον Μάιο του ’20 τη συμφωνία με τον Σύλλογο των Εργαζομένων (ΣΥΕΤΕ) για την εφαρμογή ενός νέου συστήματος αξιολόγησης και ανάπτυξης του προσωπικού μας. Το σύστημα αυτό θα μας επιτρέψει να αξιολογούμε το ανθρώπινο δυναμικό της τράπεζας, με βάση την απόδοσή του σε σχέση με συγκεκριμένους στόχους (ποσοτικούς και ποιοτικούς, ομαδικούς και ατομικούς κατά περίπτωση), οι οποίοι θα συμφωνούνται από κοινού στην αρχή κάθε περιόδου, καθώς και δεξιότητες που πηγάζουν από τις αξίες της τράπεζας. Με αυτόν τον τρόπο, εξελίσσουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας.
Ο νέος Κανονισμός Αξιολόγησης και Ανάπτυξης των ανθρώπων μας αποτελεί τη ναυαρχίδα ενός νέου συστήματος Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, μέσω του οποίου στοχεύουμε να διαμορφώσουμε ένα νέο, ενιαίο, σύγχρονο και διαφανές περιβάλλον εργασίας, που προσφέρει μια ξεκάθαρη πρόταση αξίας και προσωπικής εξέλιξης για κάθε έναν εργαζόμενο».
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας υπήρξε ευρεία εφαρμογή της τηλεργασίας στις τράπεζες; Σκοπεύετε να συνεχίσετε αυτό το μοντέλο;
«Η Εθνική επέδειξε εξαιρετικά αντανακλαστικά σε εκείνη την κρίσιμη περίοδο, λόγω της προετοιμασίας και της ευελιξίας των ανθρώπων της, αλλά και του άριστου συντονισμού των διευθύνσεων και τμημάτων μεταξύ τους, ως απόρροια του Προγράμματος Μετασχηματισμού.
Ταυτόχρονα με την επιβολή των περιοριστικών μέτρων και μέσα σε ελάχιστο χρόνο θέσαμε σε εφαρμογή ένα νέο μοντέλο τηλεργασίας σε ποσοστό έως και 70% των εργαζομένων. Σήμερα, 5 μήνες μετά, συνεχίζουμε να προσφέρουμε τη δυνατότητα της εξ αποστάσεως εργασίας σε σημαντικό ποσοστό των υπαλλήλων μας.
Μετά την εφαρμογή αυτού του νέου μοντέλου εργασίας, το συμπέρασμα είναι ότι η εργασία από το σπίτι έχει λειτουργήσει θετικά για τους περισσότερους καθότι προσφέρει ευελιξία και αυτονομία.
Βέβαια, οφείλουμε να συνεχίσουμε να προσαρμοζόμαστε σε συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα, ισορροπώντας τις διαφορετικές ανάγκες και απαιτήσεις του κάθε ρόλου και της κάθε δραστηριότητας. Επίσης, προσπαθούμε, ως οφείλουμε, να βοηθήσουμε τους ανθρώπους μας να εκπαιδευτούν και να υιοθετήσουν νέες πρακτικές όσον αφορά την τηλεργασία».
Θα δούμε νέα προγράμματα οικειοθελούς αποχώρησης;
«Το ζητούμενο για εμάς είναι να δημιουργήσουμε εκείνο το λειτουργικό μοντέλο που θα ενισχύσει την εξέλιξη και την αξιοποίηση των ανθρώπων μας, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα και βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση προς τους πελάτες. Κατά τη διάρκεια του 2019, πραγματοποιήσαμε Πρόγραμμα Εθελουσίας Εξόδου στο οποίο συμμετείχαν περίπου 1.100 συνάδελφοι. Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος του 2022 να μειώσουμε περαιτέρω το λειτουργικό μας κόστος, σύμφωνα πάντα και με τους στόχους του επιχειρησιακού μας πλάνου. Σύμφωνα με αυτό, εξετάζουμε όλες τις δυνατές λύσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός ακόμη τελευταίου προγράμματος οικειοθελούς αποχώρησης, το οποίο θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη του μετόχου μας, του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας».
Ποιο θα είναι το νέο μοντέλο εξυπηρέτησης πελατών μετά την ψηφιοποίηση μεγάλου μέρους εργασιών;
«Η Εθνική πραγματοποίησε ένα σημαντικό έργο, Μάρτιο και Απρίλιο – προωθώντας τις συναλλαγές μέσω ψηφιακών καναλιών και ATMs. Και τα αποτελέσματα μας δικαίωσαν.
Ενδεικτικά, αναφέρω ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές αυξήθηκαν κατά 60% σε λίγους μήνες, οι ενεργοί χρήστες ψηφιακών καναλιών αυξήθηκαν κατά 50% και σήμερα ανέρχονται σε σχεδόν 1,5 εκατομμύριο, ενώ από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα περισσότεροι από 130.000 πελάτες έκαναν εγγραφή στα ψηφιακά κανάλια της τράπεζας».
Αυτό οδηγεί σε περαιτέρω αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις;
«Σήμερα περισσότερο από ποτέ ο εργασιακός διάλογος πρέπει να ενισχύει την καινοτομία και τη δημιουργικότητα. Στη τράπεζά μας έχουμε μία μοναδική ευκαιρία να αναδιαμορφώσουμε το λειτουργικό μας μοντέλο».