Με τα κρούσματα του κορωνοϊού να αυξάνονται κατά την τουριστική περίοδο που διανύουμε, το ερώτημα που απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας είναι ένα και σαφές: «Τι θα γίνει τον Σεπτέμβρη με τα σχολεία;».
Οι πληροφορίες από το κτίριο του Αμαρουσίου αναφέρουν ότι αυτή τη στιγμή όλοι περιμένουν τους ειδικούς. Καμία κινητοποίηση σε επίπεδο υποδομών από την πλευρά της Περιφέρειας ή εκείνων που σχεδιάζουν τις εκπαιδευτικές υποδομές δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, παρότι οι οδηγίες που δίνονται σε διεθνές επίπεδο για το θέμα είναι πιθανόν να απαιτήσουν σε δύο μήνες ειδικούς εξοπλισμούς ή νέες προδιαγραφές στο πρόγραμμα λειτουργίας των σχολείων.
Εικόνες της άνοιξης
Το ρεπορτάζ ωστόσο έδειξε ότι το υπουργείο Παιδείας για μια ακόμη φορά κρύβεται πίσω από τους ειδικούς, οι οποίοι και δεν έχουν ακόμη επεκταθεί στο θέμα, καθώς τα κρούσματα της νόσου που αφορούν τον τουρισμό μονοπωλούν το ενδιαφέρον τους. Η Περιφέρεια κινείται στην ίδια κατεύθυνση, καθώς περιμένει οδηγίες από την κεντρική κυβέρνηση. Εν ολίγοις, η αντίδραση της κρατικής μηχανής στο θέμα πρέπει να είναι μάλλον αναμενόμενη και πιθανώς θα θυμίζει τις εικόνες της άνοιξης: κινητοποίηση της τελευταίας στιγμής, με την υπουργό Παιδείας να δηλώσει στα μέσα ενημέρωσης σε όλους τους τόνους «είμαστε έτοιμοι», ενώ πολλά από τα σχολεία της χώρας δεν μπορούσαν καν να συνδεθούν στο Διαδίκτυο…
«Αφού πριν από λίγους μήνες προέκυψε η ανάγκη να χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, υπάρχει κάποιος αυτή τη στιγμή που να σχεδιάζει νέα επεισόδια για πιθανή αξιοποίησή τους το φθινόπωρο;» αναρωτιόταν στέλεχος της εκπαίδευσης με εμπειρία ετών στη διοίκηση, μιλώντας τις προηγούμενες ημέρες στο «Βήμα».
Τα σενάρια
Αυτή τη στιγμή τρία σενάρια απασχολούν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας:
– Πρώτο σενάριο: Τα σχολεία ανοίγουν όλα κανονικά στις 7 Σεπτεμβρίου. Στην περίπτωση αυτή θα απαιτηθούν βέβαια αποφάσεις για το πώς θα ανοίξουν, αριθμό μαθητών ανά τάξη, συνθήκες εξαερισμού κ.λπ. Επίσης είναι προφανές ότι οι εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα πρέπει να αξιοποιήσουν το καλοκαίρι για να προχωρήσουν σε έκτακτο και επαρκές σχέδιο αναπλήρωσης των μαθημάτων που χάθηκαν την προηγούμενη χρονιά.
– Δεύτερο σενάριο: Τα σχολεία ανοίγουν εκ περιτροπής, δηλαδή μέρα παρά μέρα, όπως έγινε ήδη για τα τμήματα άνω των 15 ατόμων. Πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι τον έναν μήνα που άνοιξαν εφέτος την άνοιξη τα σχολεία, για να επιστρέψουν οι μαθητές τους στην «κανονικότητα», η εικόνα που αντίκρισαν και βίωσαν ήταν μάλλον μια εικόνα που πλήγωσε ανεπανόρθωτα την παιδεία: άλλοι μαθητές πήγαιναν καθημερινά στο σχολείο τους, άλλοι μέρα παρά μέρα, άλλοι καθόλου. Πειθαρχία δεν υπήρχε, βαθμοί δεν λαμβάνονταν υπ’ όψιν, εξετάσεις δεν γίνονταν. Μια νέα «κανονικότητα» που ήταν βέβαια αποτέλεσμα του βιαστικού σχεδιασμού που προηγήθηκε.
– Τρίτο σενάριο: Τα σχολεία θα ανοίξουν ανά περιοχές της χώρας ή ανά συγκροτήματα, ανάλογα με τα κρούσματα της πανδημίας που θα έχουν καταγραφεί μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Πάντως, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο νέος κορωνοϊός μεταδίδεται στον αέρα σε πολυσύχναστους εσωτερικούς χώρους με ανεπαρκή αερισμό, μια περιγραφή που ταιριάζει σε πολλά ελληνικά σχολεία. Σε κάθε περίπτωση, η φράση με την οποία αντιμετώπιζαν τις προηγούμενες ημέρες οι εκπρόσωποι του υπουργείου Παιδείας όποιον έθετε το ερώτημα για τα σχέδιά του εν όψει του φθινοπώρου ήταν χαρακτηριστική: «Από τώρα; Εχουμε δυο μήνες μπροστά μας…»