Εν όψει του κυοφορούμενου Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ, από το οποίο η Ελλάδα προσδοκά πόρους 32 δισ. ευρώ, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας λαμβάνουν θέσεις για την εκκίνηση της νέας γενιάς έργων στη χώρα μας. Αθροίζοντας σε αυτό τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων, η χώρα μας έχει μπροστά της ένα τεράστιο πακέτο που φτάνει στα 60 δισ. ευρώ. Δεδομένου ότι το ΕΣΠΑ 2021-2017 θα είναι εμπροσθοβαρές, ανοίγεται ένα παράθυρο ευκαιρίας τεσσάρων ετών.
Εν όψει αυτών των εξελίξεων η Μυτιληναίος ΑΕ επανατοποθετήθηκε στον κλάδο των κατασκευών και στα έργα Βιώσιμης Ανάπτυξης μέσα στην εβδομάδα μετασχηματίζοντας τον Τομέα Εργων EPC – ΜΕΤΚΑ σε μια νέα επιχειρηματική μονάδα, το Sustainable Engineering Solutions Business Unit.
Πυλώνας ανάπτυξης
Με στόχο να διαμορφώσει σε αυτούς τους άξονες έναν ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης, η Μυτιληναίος προχωρά, βάσει του στρατηγικού της πλάνου, σε αλλαγές της οργανωτικής δομής, με έμφαση στην ευελιξία, στη βελτιστοποίηση του κόστους εκτέλεσης έργων, στη διάκριση αρμοδιοτήτων και παρακολούθηση απόδοσης και στη μεγιστοποίηση συνεργειών με τις υπόλοιπες business units.
Μέσω του μετασχηματισμού του κλάδου των κατασκευών, θα ενισχυθεί η παρουσία σε έργα διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων, υβριδικά και off-grid ενεργειακά έργα, έργα ενεργειακής αναβάθμισης και καινοτόμα ενεργειακά έργα, όπως έργα υδρογόνου. Εκτιμάται ότι θετικά αποτελέσματα μπορούν να φανούν από το τρέχον β’ εξάμηνο του 2020.
Εν όψει δε του πακέτου των 13 δισ. ευρώ σε έργα υποδομών που έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση, ο όμιλος σχεδιάζει να αναπτυχθεί στοχευμένα, μέσω έργων ΣΔΙΤ και έργων που απαιτούν υψηλή τεχνογνωσία. Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία χρόνια ο όμιλος επανενεργοποιήθηκε σε διαγωνισμούς έργων υποδομών, όπως στον πολύπαθο άξονα «Ακτιο – Αμβρακία», στην επέκταση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, στο οδικό ΣΔΙΤ «Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη».
Δύσκολη πρόκληση
Ως μια «τεράστια ευκαιρία, αλλά και δύσκολη πρόκληση για τη χώρα» χαρακτήρισε το Ταμείο Ανάκαμψης ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περιστέρης κατά την ετήσια τακτική γενική συνέλευση, μόλις λίγες ημέρες από την έκδοση του μεγαλύτερου εταιρικού ομολόγου στην ιστορία της χώρας, ύψους 500 εκατ. ευρώ. Υπογράμμισε μάλιστα ως «κομβικό σημείο για την επιτυχία» του εγχειρήματος «να δοθεί προτεραιότητα σε επενδύσεις με μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία, που έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη».
Οπως είπε μάλιστα, ο όμιλος θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στις επενδύσεις στους τομείς των ΑΠΕ, του περιβάλλοντος, των υποδομών και των παραχωρήσεων. Μέσα στην κρίση επένδυσε περισσότερα από 2,5 δισ. ευρώ και συνεχίζει «έχοντας δρομολογήσει νέες επενδύσεις στην Ελλάδα συνολικής αξίας περίπου 4 δισ. ευρώ, που θα δημιουργήσουν την προσεχή πενταετία περισσότερες από 20.000 θέσεις εργασίας».
Αναδιάρθρωση
Σε τροχιά μετασχηματισμού βρίσκεται τα τελευταία δύο χρόνια και ο Ομιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Ειδικότερα, η αναδιάρθρωση του κατασκευαστικού κλάδου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με βασικούς στόχους τον εξορθολογισμό της κοστολογικής βάσης, την ίδρυση νέας Μονάδας Προμηθειών Ομίλου, την περαιτέρω αξιοποίηση των περιουσιακών του στοιχείων, καθώς και τη συνέχιση των συζητήσεων για πιθανή χρηματοδότησή του. Αναπτυξιακές μηχανές του ομίλου παραμένουν οι παραχωρήσεις, οι ΑΠΕ και η διαχείριση απορριμμάτων που επέδειξαν και ανθεκτικότητα μέσα στην κρίση.
Οσο για τον Ομιλο ΑΒΑΞ, που διακόπτει τις δραστηριότητές του στο Κατάρ, στην πρόσφατη ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2019 τονίστηκε ότι, βάσει των συνθηκών που διαμορφώνονται, αναμένεται βελτίωση της πορείας του κατασκευαστικού κλάδου, με την αναγκαία αξιοποίηση των χρηματοδοτικών ευκαιριών που θα προκύψουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να καταφέρουν οι υποδομές να διαδραματίσουν τον αποδεδειγμένα καταλυτικό ρόλο τους στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.