Δώδεκα χιλιάδες αιτήσεις έγιναν τις προηγούμενες ημέρες από μαθητές που θέλουν να καθίσουν στην «πρώτη θέση» κατά την …επιστροφή του θεσμού των πειραματικών και προτύπων σχολείων τα οποία ζεσταίνουν τις μηχανές τους εν όψει της μεγάλης επανεκκίνησής τους τον Σεπτέμβριο. Συγκεκριμένα έγιναν 6.461 αιτήσεις για τα πρότυπα και 5.534 για τα πειραματικά σχολεία. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή ειδικά στα προγράμματα πρότυπων σχολείων έχουν προγραμματιστεί για αύριο, με τεστ δεξιοτήτων πολλαπλών ερωτήσεων.

Οπως είναι γνωστό, την ερχόμενη σχολική χρονιά τα πρότυπα σχολεία της χώρας δεν θα είναι 5, όπως ήταν μέχρι σήμερα, αλλά 28, αριθμός που προέκυψε από τη μετονομασία και μετατροπή πρώην πειραματικών σχολείων. Το υπουργείο Παιδείας βάζει δε την «τελεία» στο 60, στοχεύοντας να φτάσει αυτόν τον αριθμό των πρότυπων σχολείων μέσα στα επόμενα δύο έτη (όσα ήταν δηλαδή στο παρελθόν τα πειραματικά σχολεία).

 

Μία φορά εξετάσεις εισαγωγής

Ωστόσο, αν και το υπουργείο Παιδείας επιστρέφει στην πολιτική και στη φιλοσοφία των εξετάσεων για την εισαγωγή στα σχολεία της «αριστείας», ήδη ο θεσμός δέχτηκε ένα πρώτο χτύπημα από τους ίδιους τους εμπνευστές του.

Και αυτό γιατί οι περίφημες αυτές εξετάσεις εισαγωγής θα γίνονται μία φορά, στην εισαγωγική τάξη του Δημοτικού, και… τέλος. Δεν θα γίνονται δηλαδή εισαγωγικές εξετάσεις για τους υποψηφίους των πρότυπων σχολείων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, αλλά μόνο στην εισαγωγική βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή μόνο από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.

Στην προηγούμενη επιτυχημένη εφαρμογή του θεσμού, το 2013, οι εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών στα προγράμματα των σχολείων αυτών γίνονταν σε όλες τις εισαγωγικές βαθμίδες (από το Δημοτικό για το Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο), με στόχο να έχουν περισσότερα παιδιά την ευκαιρία να κριθούν για να παρακολουθήσουν τα προγράμματά τους. Πολύ περισσότερο, δε, στο «πέρασμα» από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, όπου οι μαθητές είναι πιο ώριμοι. Αυτή ήταν και η αρχική διάταξη που είχε εισηγηθεί το υπουργείο Παιδείας, η οποία και άλλαξε την «τελευταία στιγμή», καθώς είναι προφανές ότι υπερίσχυσαν οι διαμαρτυρίες των μαθητών που ήδη φοιτούν στα πειραματικά Γυμνάσια και δεν θεώρησαν ορθό να κληθούν να ξαναδώσουν εξετάσεις για την εισαγωγή τους στην επόμενη βαθμίδα. Οι εκπρόσωποί τους διαμαρτυρήθηκαν έντονα και απείλησαν με κινητοποιήσεις και ένταση στον χώρο της παιδείας, κάτι που θα φόβιζε κάθε πολιτικό που θέλει να έχει (έστω και τώρα) ένα ήρεμο καλοκαίρι.

Οποιος μπει λοιπόν κατά τις αυριανές εξετάσεις στα νέα πρότυπα Γυμνάσια… μπήκε. Στην συνέχεια οι θέσεις αυτές «κλειδώνουν» μέχρι να τελειώσουν οι μαθητές τους το σχολείο τους. Κατ’ επέκταση, λίγες θέσεις θα κρίνονται ετησίως με εξετάσεις για την εισαγωγή στο Λύκειο, εάν μείνουν κενές ή κάποιοι μαθητές εγκαταλείψουν τις θέσεις τους.

 

Η νέα μορφή των σχολείων

Στη νέα τους μορφή τα πρότυπα σχολεία της χώρας υπόσχονται αξιολογημένους εκπαιδευτικούς, επιστημονικούς ή άλλους ομίλους, ομαδικές εργασίες αλλά και σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Μάλιστα σχεδιάζεται μεγάλο έργο «ψηφιοποίησης» της εικόνας τους, για το οποίο και οι αρμόδιοι φορείς διεκδικούν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα απευθύνονται στο «ψηφιακό άλμα».

Οπως προαναφέρθηκε, για τη δημιουργία των νέων πρότυπων σχολείων μετονομάστηκαν απλά τα πρώην πειραματικά σχολεία, τα οποία μειώθηκαν μεν, αλλά κράτησαν τον χαρακτήρα τους, δηλαδή την επιλογή τυχαίου δείγματος μαθητών με κλήρωση (η διαδικασία της κλήρωσης έγινε την Παρασκευή 25 του μήνα).

Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί ότι οποιοδήποτε σχολείο θέλει μπορεί να κάνει αίτηση για να λειτουργήσει ως πρότυπο, ενώ τελικά τα 5 πανεπιστημιακά πειραματικά σχολεία (Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Μακεδονίας, Πατρών, Κρήτης) κράτησαν τον χαρακτήρα των πειραματικών. Συνολικά, για το σχολικό έτος 2020-2021 θα λειτουργήσουν: 24 πειραματικά σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, 10 πειραματικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 28 πρότυπα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πολλαπλό τεστ ερωτήσεων

Η εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα γίνεται από εφέτος με πολλαπλό τεστ 25 ερωτήσεων στην κατανόηση της γλώσσας και 25 αντίστοιχες ερωτήσεις στα μαθηματικά, οι οποίες θα περιλαμβάνουν 4 ερωτήσεις από τις οποίες κάθε υποψήφιος θα επιλέγει την κατάλληλη. Η διόρθωση των κειμένων θα είναι ηλεκτρονική.

Συγκεκριμένα:

• Στην κατανόηση κειμένων ελληνικής γλώσσας δεν θα ζητείται πια η παραγωγή λόγου αλλά θα ελέγχονται οι ικανότητες των υποψηφίων στην κατανόηση γραπτών κειμένων ποικίλων ειδών και περιεχομένου (λογοτεχνικά κείμενα, απλά άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών, πολυτροπικά κείμενα κ.λπ.) καθώς και στη χρήση βασικών γραμματικών και συντακτικών φαινομένων.

• Στα μαθηματικά θα ελέγχονται οι ικανότητες των νέων στην κατανόηση και στην επίλυση προβλημάτων, κυρίως της καθημερινής ζωής.

Θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι δεν ορίζεται εξεταστέα ύλη και δεν ελέγχονται γνώσειςοι οποίες προϋποθέτουν απομνημόνευση. Επίσης οι υποψήφιοι δεν απαιτείται να μελετήσουν πρόσθετη ύλη για να προετοιμαστούν για τη συμμετοχή τους στη εν λόγω δοκιμασία. Οσα ήδη γνωρίζουν και έχουν αφομοιώσει από τη φοίτησή τους στο Δημοτικό αρκούν για τη επιτυχή συμμετοχή τους.

Για τις θέσεις που έχουν μείνει κενές στα Λύκεια θα γίνει αύριο παρόμοια διαδικασία εξετάσεων.