Ξεκίνησε ο πόλεμος των… data

Τα νέα πακέτα προσφορών που ρίχνουν στην αγορά οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αλλάζουν το τοπίο στις τηλεπικοινωνίες

Αρένα σκληρού ανταγωνισμού θυμίζουν ξανά οι τηλεπικοινωνίες. Η συζήτηση που φουντώνει κατά κύματα τους τελευταίους μήνες, πυροδοτούμενη από προτροπές της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για μείωση των τιμών στα δεδομένα της κινητής, έφερε κλιμάκωση στον πόλεμο πακέτων και προσφορών τις τελευταίες εβδομάδες.

Η πρόσφατη κίνηση που αλλάζει το τοπίο εισάγοντας μια νέα λογική στην κινητή τηλεφωνία έγινε την περασμένη εβδομάδα από τη Vodafone Ελλάδας, σε συνέχεια μιας σειρά online προσφορών και πακέτων δεδομένων από όλους τους παίκτες που δίνουν το σήμα ότι είμαστε μόλις στην αρχή. Αναμένοντας την απάντηση από τις Cosmote και Wind, ο πόλεμος των τιμών μέσα στον Ιούνιο πρόκειται να ενταθεί.

Πριν από 10 ημέρες η Vodafone λάνσαρε στην Ελλάδα μια νέα εμπορική προσέγγιση προσφέροντας πακέτα με απεριόριστο χρόνο ομιλίας, απεριόριστα SMS και απεριόριστα δεδομένα. Το οικείο βεβαίως σε αυτή την προσέγγιση είναι ότι ακολουθεί τη λογική που στα μέσα της δεκαετίας του 2000 άλλαξε τη σταθερή επικοινωνία. Οταν δηλαδή η τιμολόγηση με χρονοχρέωση έδωσε τη θέση της στην τιμολόγηση της ταχύτητας, παρέχοντας απεριόριστη πρόσβαση σε υπηρεσίες.

Σταθερή σύνδεση
με το Διαδίκτυο

Λογική εξάλλου που ισχύει και σήμερα, με κλιμάκωση των πακέτων που προσφέρουν οι πάροχοι ανάλογα με την ταχύτητα ως 24, 50 ή 100 Mbps στη σταθερή σύνδεση με το Διαδίκτυο, όπου δειλά μπαίνουν στο παιχνίδι και οι οπτικές ίνες.

Από την ογκοχρέωση λοιπόν γίνεται το πρώτο άλμα στη χρέωση βάσει της ταχύτητας σύνδεσης. Πιο συγκεκριμένα, στα τρία νέα unlimited πακέτα που προσφέρει η Vodafone, στα πρότυπα εκείνων που η πολυεθνική διαθέτει και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, στα «χωρίς όρια» ομιλία και SMS προστίθενται απεριόριστα data με ανώτατη ταχύτητα 2 Mbps στο βασικό πακέτο προς 55 ευρώ μηνιαίως. Στο μεσαίο πακέτο, όπου κινείται η μέση χρήση, η μέγιστη δυνατή ταχύτητα φτάνει τα 10 Μbps με 65 ευρώ και στο ενισχυμένο πακέτο με ταχύτητα σύνδεσης που θα φτάνει πάντα τη μέγιστη δυνατή η χρέωση ανέρχεται σε 69,50 ευρώ μηνιαίως.

H Vodafone δίνει στους συνδρομητές μηνιαία πακέτα 20 GB με 9,90 ευρώ και 80 GB με 19,90 ευρώ, καθώς και καλοκαιρινή προσφορά 15 GB στην καρτοκινητή με 10 ευρώ.

Μισή είναι η τιμή
στη Βρετανία

Η διαφορά βεβαίως που εύκολα εντοπίζεται σε σχέση με πιο ώριμες αγορές της Ευρώπης είναι στην τιμή. Τα ίδια πακέτα στη Βρετανία κοστίζουν κάτω από το μισό, με μηνιαία χρέωση από 22, 26 και 30 στερλίνες, δηλαδή περίπου 25, 29,50 και 34 ευρώ αντίστοιχα. Στη μέση βεβαίως μπαίνει και ο παράγοντας δίκτυο, που δεν επιτρέπει εγγύηση για τις υψηλότερες ταχύτητες.

Η επιθετική κίνηση της πολυεθνικής πάντως κορύφωσε μια σειρά προσφορών (κυρίως online και μέσω apps) που βάζουν φωτιά στον ανταγωνισμό. Τις τελευταίες εβδομάδες Cosmote και Vodafone «έτρεξαν» μια προσφορά για έκπτωση έως και 45% στις online νέες συνδέσεις.

Υπερδιπλάσια
δεδομένα

Επίσης, για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος η Cosmote έδωσε με 1 ευρώ 10 GB, ενώ έχει εμπλουτίσει και τα πακέτα mobile data με υπερδιπλάσια δεδομένα σε σταθερές τιμές για όλους τους συνδρομητές, ιδιώτες και επαγγελματίες. Προσφέρει, στηριζόμενη στο δίκτυο 4G και 4G+ με κάλυψη 99% και 96% αντίστοιχα, πακέτα 5 GB (από 2 GB) για 24 ώρες με 1,90 ευρώ και με 4,90 ευρώ για μία εβδομάδα, ενώ έχει διπλασιάσει τα data στα μηνιαία πακέτα για συμβόλαια/καρτοσυμβόλαια. Σε ειδική προσφορά, στο καρτοσυμβόλαιο προσφέρονται 10 GB στα 9,90 ευρώ.

H Wind προσφέρει 3.000 λεπτά ομιλίας, 3.000 SMS και απεριόριστα δεδομένα με 44,90 ευρώ/μήνα, που έτρεξε και σε ολιγοήμερη προσφορά των 39 ευρώ/μήνα.

Τα προγράμματα στην Ελλάδα και το παζάρι των προσφορών

Τα νέα προγράμματα μπήκαν αμέσως στο στόχαστρο της φινλανδικής εταιρείας συμβούλων Rewheel, που διεξήγαγε πρόσφατα την πολυσυζητημένη μελέτη για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού, συμπεραίνοντας ότι το κόστος των mobile data στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Το εσχάτως έντονο ενδιαφέρον της για την ελληνική αγορά επιβεβαιώθηκε από τη δημόσια παρέμβαση του managing partner, κ. Αντώνη Δρόσσου, που επέμεινε ότι η Ελλάδα παραμένει από τις ακριβότερες χώρες σε ΕΕ και ΟΟΣΑ και μετά την αφαίρεση των φόρων, συνεκτιμώντας τα νέα πακέτα της Vodafone.
Οι πάροχοι βεβαίως δεν έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια. Ασκησαν κριτική, μεταξύ άλλων, στη μεθοδολογία κυρίως της έρευνας, που λαμβάνει υπ’ όψιν – όπως και η πλειοψηφία αντίστοιχων ερευνών – τις ονομαστικές τιμές που αναρτώνται στις ιστοσελίδες των παρόχων. Στο ότι δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν οι πραγματικές τιμές απέδωσε και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, το γεγονός ότι «δεν είμαστε τόσο ακριβοί όσο αποτυπώνεται στις διεθνείς μετρήσεις». Πρόκειται βεβαίως για διαχρονική εμπορική πρακτική με τους παρόχους να μπαίνουν στο παζάρι των προσωπικών προσφορών.
Ενα ακόμη στοιχείο κριτικής ήταν ότι η εν λόγω μελέτη εξέτασε μόνο επιλεγμένα πακέτα, αγνοώντας πλήρως την καρτοκινητή, η οποία σήμερα καλύπτει ένα ποσοστό περί το 65%-70% της ελληνικής αγοράς. Οι δε πάροχοι επιμένουν τα τελευταία χρόνια στο ζήτημα της φορολογίας, το οποίο αναγνωρίζει και η πολιτική ηγεσία. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη ενημέρωση των μελών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, ο κ. Πιερρακάκης παραδέχθηκε ότι η φορολογία αποτελεί ανασταλτική παράμετρο για τη μείωση των τιμών, κυρίως ως προς το σκέλος των δεδομένων κινητής, την οποία και η κυβέρνηση επιθυμεί να περιορίσει, αυτό όμως εξαρτάται και από τις δυνατότητες της οικονομίας.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.