Τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης ανέκαμψαν απότομα σε μια σειρά κορυφαίων ευρωπαϊκών πόλεων, από τη στιγμή που οι κυβερνήσεις ήραν τα περιοριστικά μέτρα του κορωνοϊού. Η κυκλοφορία αυξήθηκε και πόλεις όπως το Παρίσι, οι Βρυξέλλες και το Μιλάνο έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση στο διοξείδιο του αζώτου σε σύγκριση με τα χαμηλά επίπεδα στη διάρκεια του lockdown.
Η ανάλυση βασίζεται σε στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος. Τα δεδομένα υπογραμμίζουν τον τρόπο με τον οποίο τα περιβαλλοντικά οφέλη από το κλείδωμα των προηγούμενων μηνών ήταν βραχύβια καθώς περισσότεροι πλέον πολίτες αποφεύγουν τις δημόσιες συγκοινωνίες, φοβούμενοι την διασπορά του ιού και χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους αντί για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
«Πρόκειται σίγουρα για μια τεράστια πρόκληση να βλέπουμε τα επίπεδα ρύπανσης να είναι ίδια ή σχεδόν ίδια με εκείνα της προ Covid-19 περιόδου, παρά το γεγονός ότι σε πολλές πόλεις ο όγκος κυκλοφορίας των οχημάτων είναι μικρότερος σε σχέση με την εποχή πριν την υγειονομική κρίση», αναφέρει στους Financial Times, ο Λόρι Μιλιβίρτα αναλυτής στο ευρωπαϊκό Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα.
Συγκεκριμένα η ανάλυση των δεδομένων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος δείχνει ότι τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου στο Παρίσι αυξήθηκαν από 13,6 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο -το χαμηλότερο επίπεδο κατά τη διάρκεια του lockdown- σε 29,7 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο πρόσφατα. Στις Βρυξέλλες, τα επίπεδα αυξήθηκαν από 16 μg / m3 σε 30,2 ενώ στο Μιλάνο από 19 μg / m3 σε 32,9. Τα νούμερα προκαλούν ανησυχία.
Ο Γουίλιαμ Τοντς, επικεφαλής της ευρωπαϊκής ομάδας για τις Μεταφορές και το Περιβάλλον, θεωρεί πολύ θετικό σημάδι το γεγονός ότι οι δημοτικές αρχές πολλών πόλεων ενθαρρύνουν τη χρήση ποδηλάτου και το περπάτημα μετά την πανδημία, ενώ πιστεύει ότι θα αποτελούσε «μεγάλη πρόκληση όλα αυτά τα προσωρινά μέτρα να γίνουν μόνιμα».
Η δήμαρχος του Παρισιού Αν Ινταλγκό που δίνει μάχη για την επανεκλογή της αυτό το Σαββατοκύριακο, έχει καταστήσει βασικό θέμα στην προεκλογική της ατζέντα ένα πράσινο, πιο καθαρό και λιγότερο μολυσμένο Παρίσι, με περισσότερους πεζούς και ποδηλάτες.
«Η καταπολέμηση όλων των ειδών ρύπανσης είναι ζήτημα δημόσιας υγείας. Γι ‘αυτό θα συνεχίσουμε να μειώνουμε την παρουσία των αυτοκινήτων στην πόλη μας», δήλωσε πρόσφατα στην εφημερίδα Le Monde, ενώ ήδη προωθεί πρόταση με στόχο να μειώσει το όριο ταχύτητας στους περισσότερους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας από τα 50 χιλιόμετρα την ώρα που είναι σήμερα, στα 30 χλμ/ώρα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι πόλεις που δεν μπήκαν σε καραντίνα όπως το Μάλμο στη Σουηδία, κατέγραψαν υψηλότερα επίπεδα ρύπανσης φέτος σε σύγκριση με πέρυσι. Η Αθήνα, το Βουκουρέστι και το Μόναχο έχουν επίσης σημειώσει σημαντική άνοδο στην ατμοσφαιρική ρύπανση.