Σε μια περίοδο που σκάφη της τουρκικής ακτοφυλακής συνοδεύουν καθημερινά βάρκες με πρόσφυγες και μετανάστες από τα τουρκικά παράλια προς τα ελληνικά χωρικά ύδατα παίρνει «σάρκα και οστά» ένα κομβικής σημασίας έργο που χαρακτηρίζονταν στο λιμάνι του Πειραιά ως «το γεφύρι της Άρτας» λόγω της πολύχρονης καθυστέρησης για την υλοποίηση του.
Πρόκειται για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) το οποίο χαρακτηρίστηκε από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη ως «ένα κορυφαίο έργο, όχι μόνο για το Λιμενικό Σώμα, αλλά γενικότερα για την πατρίδα μας».
Η ενεργοποίηση του ΕΣΟΘΕ υπογράμμισε ο υπουργός «ενισχύει αποφασιστικά την προστασία των θαλασσών και των συνόρων μας και συνιστά ακρογωνιαίο λίθο για τη δράση του Λιμενικού». Ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε ότι σήμερα θα υπογραφεί το τεύχος διακήρυξης του έργου και θα σταλεί ως διεθνής διαγωνισμός στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ακόμη επεσήμανε ότι το έργο «διευκολύνει σημαντικά τη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων μας και είναι άκρως απαραίτητο, ειδικά όταν αντιμετωπίζουμε την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο. Η απουσία του κόστισε πολύ τα προηγούμενα χρόνια» εξαπολύοντας παράλληλα επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας πως η προηγούμενη κυβέρνηση έχει την αποκλειστική ευθύνη για την καθυστέρηση της υλοποίησης του έργου.
«Είτε λόγω αναποτελεσματικότητας, είτε λόγω ιδεοληψιών που οδηγούσαν σε λάθος προτεραιότητες, επί 4,5 χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε – γιατί περί κατορθώματος πρόκειται – να μην υλοποιήσει το ΕΣΟΘΕ, παρά το ότι παρέλαβε εγκεκριμένη μελέτη και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι ξεκινά η διαδικασία υλοποίησης του ΕΣΟΘΕ ενώ η επιλογή του αναδόχου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί αρχές του 2021. «Σε λίγους μήνες, τα θαλάσσια σύνορα μας θα προστατεύονται από ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο σύστημα επιτήρησης», τόνισε.
Ο επικεφαλής του Εθνικού Συστήματος Θαλάσσιας Επιτήρησης αντιπλοίαρχος Λιμενικού Σώματος Γιώργος Χριστιανός, είπε ότι το συγκεκριμένο έργο θα καλύψει μία περιοχή έρευνας και διάσωσης περίπου 1.150.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ενώ τόνισε ότι η Ελλάδα αποτελεί σταυροδρόμι τριών ηπείρων όπου υπάρχει πυκνότατη θαλάσσια κυκλοφορία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Η «ακτινογραφία» του συστήματος
Σκοπός του έργου είναι η έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως.
Το έργο περιλαμβάνει 35 σταθερούς σταθμούς αισθητήρων εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων, αποτελούμενοι από: ραντάρ, σταθμό βάσης AIS, μετεωρολογικό σταθμό, αναμεταδότη VHF και ηλεκτρο-οπτικό αισθητήρα σε 26 εξ αυτών. Επίσης θα υπάρχουν 2 αυτοκινούμενοι σταθμοί αισθητήρων επί οχήματος εκτός δρόμου για την κάλυψη επιχειρησιακών κενών.
Επιπλέον τα επιδιωκόμενα οφέλη είναι: Πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας στη θάλασσα, προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και αναβάθμιση της ικανότητας αντίδρασης του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. (response capacity).
Στη δομή του συστήματος συμπεριλαμβάνεται Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου (ΚΔΕ) με κέντρο δεδομένων (Data Center) στο Αρχηγείο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., με δυνατότητα μεταφοράς εικόνας όπου αλλού απαιτηθεί, ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών υποδομών που θα περιλαμβάνουν ραδιοζεύξεις και οπτική ίνα όπου απαιτηθεί για τη διασύνδεση των σταθμών επιτήρησης και λογισμικό που θα ολοκληρώνει το σύνολο των αισθητήρων και συστημάτων.
O κ. Πλακιωτάκης ανέφερε ότι τo έργο που ήδη δημοπρατείται επειδή έχει μπει στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ., ενώ έχει ήδη προσυμφωνηθεί με την ΕΕ να χρηματοδοτηθεί από την επόμενη προγραμματική περίοδο.
«Αρα δεν χάνουμε ούτε ένα ευρώ από κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και εμπροσθοβαρώς υλοποιούμε ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα που θα ενισχύσει περαιτέρω την επιχειρησιακή δυνατότητα του Λιμενικού Σώματος καθώς για πρώτη φορά μαζί με το ΕΣΟΘΕ εντάσσεται ιματισμός στο λιμενικό, συγκεκριμένος εξοπλισμός και μεταφορικά μέσα» συμπλήρωσε, υπογραμμίζοντας ότι μιλάμε για το «Λιμενικό του μέλλοντος».
Είπε επίσης ότι το ΕΣΟΘΕ θα ενταχθεί στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης θα είναι συνδεδεμένο και με τα αντίστοιχα συστήματα του πολεμικού ναυτικού ώστε και αυτό να έχει τη δυνατότητα χρήσης του συστήματος, κάτι που βοηθάει πάρα πολύ στο συντονισμό των στρατιωτικών δυνάμεων στο Αιγαίο.
«Είναι η πρώτη φορά που σε πραγματικό χρόνο επιχειρούν μαζί το Λιμενικό Σώμα, Πολεμικό Ναυτικό και Frontex με πολύ θετικά αποτελέσματα» τόνισε.
Την ίδια στιγμή στη θαλάσσια περιοχή του αεροδρομίου στη Ρόδο λιμενικοί μετά από καταδίωξη ακινητοποίησαν ταχύπλοο μέσα στο οποίο υπήρχαν τρεις μετανάστες ενώ συνελήφθη και ο 55χρονος τούρκος χειριστής – διακινητής ο οποίος αρχικά δε συμμορφώθηκε στα ηχητικά και οπτικά σήματα του πληρώματος του περιπολικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και επιχείρησε να διαφύγει, εκτελώντας παράλληλα επικίνδυνους ελιγμούς.