Ενα πρότυπο για το πώς θα πρέπει να γίνονται οι πανελλαδικές εξετάσεις στο μέλλον έδωσε η πρώτη εβδομάδα της εφετινής εξεταστικής διαδικασίας για την είσοδο στα ΑΕΙ της χώρας, στη διάρκεια της οποίας κανείς δεν προσπάθησε να ανεβάσει ή να ρίξει χαμηλά το συναισθηματικό «θερμόμετρο» των υποψηφίων. Ούτε φαινόμενα αμφισβητούμενων θεμάτων εφέτος στις Θετικές Επιστήμες (αναμένουμε βέβαια τη Φυσική και τη Χημεία την ερχόμενη εβδομάδα) ούτε «περίεργα» θέματα στα Μαθηματικά ή στη Γλώσσα. Θέματα λογικά, που δεν ωθούν πολλά παιδιά σε επιδόσεις «κάτω από τη βάση», ενώ παράλληλα ξεχωρίζουν τους μέτριους υποψηφίους από τους άριστους.
Στα συμπεράσματα των πρώτων ημερών της εφετινής εξεταστικής διαδικασίας, οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες φαίνεται ότι ανέβασαν κατακόρυφα τις απαιτήσεις τους, με τις Θετικές Επιστήμες αλλά και τη Βιολογία στην αντίθετη «όχθη» να προσφέρουν βατά, κατανοητά και χωρίς προβλήματα θέματα.
Δυσκολίες στη Γλώσσα και στα Αρχαία
Ετσι, όπως εξηγεί στο «Βήμα» ο εκπαιδευτικός Γ. Χατζητέγας, στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, που εφέτος για πρώτη χρονιά συνεξετάστηκαν, «η νέα δομή της διαδικασίας δυσκόλεψε τους υποψηφίους και οι πρώτες πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα δείχνουν ότι εφέτος θα έχουμε χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι στο συγκεκριμένο μάθημα, που είναι κοινό για όλους».
Στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες έχουν ήδη εξεταστεί τα τρία μαθήματα από τα τέσσερα που απαιτούνται, κάτι που δείχνει μια πρώτη εικόνα της βαθμολογικής κίνησης στην επιστημονική αυτή κατεύθυνση. Στα Αρχαία Ελληνικά οι εξετάσεις ήταν σαφώς δυσκολότερες από πέρυσι, με το κείμενο από την Πολιτεία του Πλάτωνα το οποίο επελέγη από νέα κομμάτια της ύλης (και συγκεκριμένα την ενότητα 9) που προστέθηκαν εφέτος, ενώ απαιτητική ήταν και η Κοινωνιολογία, για την οποία όμως δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση με άλλη χρονιά, καθώς εξετάζεται πρώτη φορά.
Πού θα σημειωθεί υποχώρηση
«Μπορούμε να πούμε ότι διαφαίνεται στις ανθρωπιστικές σπουδές μια μικρή τάση υποχώρησης των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ, αν και ευθεία σύγκριση δεν μπορεί να γίνει καθώς τα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών και της Ιστορίας που παραδοσιακά δυσκολεύουν τους υποψηφίους δεν έχουν εφέτος συντελεστές βαρύτητας» λέει ο κ. Χατζητέγας.
Από την άλλη πλευρά, χωρίς προβλήματα ή επιστημονικές αμφισβητήσεις ήταν εφέτος τα Μαθηματικά, τα οποία κάθε χρόνο δυσκόλευαν πολύ τους νέους και τα οποία εφέτος παρουσίασαν θέματα προσεκτικά επιλεγμένα, διαβαθμισμένης δυσκολίας. Τα θέματα αυτά δεν θα φέρουν εκατοντάδες γραπτά «κάτω από τη βάση», αλλά θα δώσουν το προβάδισμα στους άριστους μαθητές, όπως πρέπει να κάνει ένα διαγώνισμα σοβαρής αξιολόγησης.
Υπάρχει μια θέση για όλους
Καταμεσής των πανελλαδικών εξετάσεων λοιπόν, ο κ. Χατζητέγας αναφέρει ότι τα Μαθηματικά των Θετικών Επιστημών του 2ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου κρίνονται εφέτος ευκολότερα από πέρυσι και αναμένεται να καταγράψουν υψηλότερες βαθμολογίες. «Μην ξεχνάμε όμως ότι στα δύο αυτά πεδία έχουμε συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης λόγω της αντιστοιχίας θέσεων και αριθμού υποψηφίων, οπότε πρακτικά υπάρχει μια θέση για όλους» προσθέτει.
Για τις πολυτεχνικές σχολές ωστόσο, εκτός από τα Μαθηματικά που εξετάστηκαν (και φυσικά τη Νεοελληνική Γλώσσα), την τελική κίνηση των βαθμολογιών και βάσεων εισαγωγής στο πεδίο θα κρίνουν τα μαθήματα που θα εξεταστούν την ερχόμενη εβδομάδα.
Για τις Ιατρικές Σχολές η εξέταση ξεκίνησε επίσης χωρίς δυσκολίες, με το μάθημα της Βιολογίας που έχει χάσει μεν τον συντελεστή βαρύτητάς του αλλά παραμένει ένα δυνατό μάθημα για τις επιστήμες Υγείας, να είναι εφέτος ευκολότερο από πέρυσι παρά τη μεγάλη έκταση των θεμάτων που δόθηκαν. Βέβαια, αναμένονται για να κριθεί η πορεία των βάσεων στο πεδίο η εξέταση στη Φυσική και στη Χημεία τις επόμενες ημέρες.
Ως τις 27 Ιουλίου τα μηχανογραφικά
Την ερχόμενη εβδομάδα θα υπάρχει και μια καλύτερη εικόνα για την εξέταση των μαθημάτων που αφορούν τις περιζήτητες Οικονομικές Σχολές.
Αύριο Δευτέρα οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ της χώρας θα εξεταστούν στη Φυσική (Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και στις 24 Ιουνίου στην Ιστορία και στην Πληροφορική (των Ομάδων Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής αντίστοιχα).
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται και πέφτει η «αυλαία» των πανελλαδικών εξετάσεων για τους τελειόφοιτους των Γενικών Λυκείων με την εξέταση στις 26 Ιουνίου στη Χημεία (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και στην Οικονομία (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής). Στα Επαγγελματικά Λύκεια οι εξετάσεις τελειώνουν στις 30 Ιουνίου.
Με τις εξετάσεις για τα ειδικά μαθήματα να τελειώνουν στις 17 Ιουλίου, η διαδικασία αναμένεται να επιμηκυνθεί εφέτος και τα μηχανογραφικά δελτία να συμπληρώνονται σίγουρα ως τις 27 Ιουλίου.
Φεύγει η Κοινωνιολογία – Ξανάρχονται τα Λατινικά και οι συντελεστές βαρύτητας
Στα… παράδοξα των συνεχών παρεμβάσεων των υπουργών Παιδείας στην ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων, είναι το ότι το η Κοινωνιολογία φεύγει και πάλι από την εξεταστική διαδικασία και επιστρέφουν τα Λατινικά, το 2021-22. Κατά τον ίδιο τρόπο επανέρχονται και οι συντελεστές βαρύτητας σε συγκεκριμένα μαθήματα τα επόμενα χρόνια, ενώ οι επιστημονικές κατευθύνσεις γίνονται, από τέσσερις, τρεις. Ετσι, σύντομα θα υπάρχουν ξανά σε κάθε επιστημονικό πεδίο δύο μαθήματα κατεύθυνσης που δίνουν περισσότερα μόρια από τα άλλα λόγω του συντελεστή βαρύτητάς τους.
Τέλος, όπως είναι γνωστό, οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων θα επιλέξουν τις σπουδές τους από ένα επιστημονικό πεδίο.