Πέντε νέες ταινίες για αυτή την εβδομάδα στα θερινά, οι τρεις γαλλικές, αλλά και δυο κλασικές επανεκδόσεις. Εισπρακτικά, η «Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη, εξακολουθεί να απασχολεί πολύ κόσμο με sold out προβολές
Βαθμολογία
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη
———————————————–
«Οι μεταφραστές» («Les traducteurs», Γαλλία/ Βέλγιο, 2019)
Εννέα κορυφαίοι μεταφραστές από όλον τον κόσμο συγκεντρώνονται στο κάστρο ενός πανίσχυρου εκδότη (Λαμπέρ Ουϊλσόν) για να κάνουν ταυτόχρονα την μετάφραση του τελευταίου μέρους μιας επιτυχημένης σειράς βιβλίων. Με αυτόν τον τρόπο ο εκδότης προσπαθεί να αποφύγει τον κίνδυνο διαρροής στο διαδίκτυο που φυσικά, θα υπάρξει.
Η δεύτερη γαλλική ταινία σχετική με τον χώρο του βιβλίου που βλέπουμε φέτος το καλοκαίρι (μετά τα «Παιχνίδια ζευγαριών» του Ολιβιέ Ασαγιάς), κλίνει περισσότερο προς τον κόσμο της Αγκαθα Κρίστι. Ο σκηνοθέτης Ρεζίς Ρονάρ κτίζει με υπομονή τόσο τους διαφορετικούς τύπους των μεταφραστών, όσο και την ίδια την ιστορία η οποία κρύβει αρκετές εκπλήξεις και με αρμονία καταλήγει σε απρόβλεπτης εξέλιξης θρίλερ.
Αλλά δεν είναι μόνον αυτή η αρετή της ταινίας. Μέσα στην υπερβολή της ιστορίας τους, οι «Μεταφραστές» θίγουν και άλλα θέματα όπως την διάβρωση που προκαλεί ο πυρετός του χρήματος ή τις δυσκολίες που ο παραδοσιακός εκδοτικός χώρος αντιμετωπίζει ακριβώς λόγω της διαδικτυακής απειλής.
Να σημειωθεί ότι ανάμεσα στο πάνελ των μεταφραστών υπάρχει και ένας Ελληνας, ο Μανώλης Μαυροματάκης, που είναι ο μεγαλύτερος σε ηλικία μεταφραστής και φορέας μιας άλλης, πιο καθαρής εποχής που σιγά-σιγά οδηγείται προς την εξαφάνιση (παίζουν επίσης οι Ολγκα Κουριλένκο, τον Ρικάρντο Σκαρμάτσιο κ.α.).
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: COΟL TVMVOS – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΙΚΗ ΔΡΟΣΙΑ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ –ΑΡΚΑΔΙΑ – ΑΡΤΕΜΙΣ – ΔΙΟΝΥΣΙΑ – ΕΚΡΑΝ – ΛΙΛΑ – ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ – ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΧΛΟΗ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ
—————————
«Μόνοι στο Παρίσι» («Moi Deux», Γαλλία, 2019)
Ρομαντικό δράμα του Σεντρίκ Κλαπίς, καθ’ όλη την διάρκεια του οποίου δύο άνθρωποι προσπαθούν να ξεφύγουν από την μοναξιά τους, χωρίς να γνωρίζουν ότι η λύση μπορεί να μην απέχει και τόσο μακριά από το σπίτι τους. Είναι ο Ρεμί (Φρανσουά Σιβίλ) και η Μελανί (Ανα Ζιραρντό), νέοι, όμορφοι και καταθλιπτικοί μέσα στο εχθρικό, απρόσωπο Παρίσι.
Εκείνος δυσκολεύεται να στεριώσει σε μια σταθερή δουλειά, εκείνη είναι επιμελής επιστημονική ερευνήτρια. Γνωστός από την ταινία «Επιστροφή στη Βουργουνδία», ο Σεντρίκ Κλαπίς κινηματογραφεί με αγάπη και ειλικρινές ενδιαφέρον τους δύο ήρωές του αναζητώντας μαζί τους τις λύσεις που θέλει πολύ να τους προσφέρει.
Η φωτογραφία της Ελοντί Τατάν προσθέτει πολλά στην ατμόσφαιρα της ταινίας γιατί με έναν περίεργο τρόπο συνάδει με την μοναχική φύση των δύο ηρώων αυτής της μελαγχολικής ταινίας που συγχρόνως είναι αγαπησιάρικη – από αυτές που προτιμούν να κοιτάζουν το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΦΙΛΟΘΕΗ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ΚΟΡΑΛΙ – ΑΛΟΜΑ – ΛΑΟΥΡΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ
————————
«Η καλοσύνη των ξένων» («The Kindness of Strangers», διεθνής συμπαραγωγή, 2019)
Ενάρετα μηνύματα ανθρωπιάς και καλοσύνης, όπως ακριβώς ο τίτλος της αφήνει να εννοηθεί ότι θα δώσει, χαρακτηρίζουν την αγγλόφωνη αυτή παραγωγής της Δανέζας Λόνε Σέφριγκ. Παρακολουθούμε διάφορες ιστορίες που κάπως συνδέονται μεταξύ τους με άξονα την «Οδύσσεια» μιας γυναίκας (Ζόι Καζάν) που μαζί με τα ανήλικα παιδιά της αναζητεί καταφύγιο στη Νέα Υόρκη.
Οι συναντήσεις της με διάφορους τύπους ορίζουν το ύφος μιας ταινίας: όλοι από κάτι ταλαιπωρούνται και όλοι προσπαθούν να απαλύνουν τον πόνο της αφόρητης μοναξιάς τους. Η Σέφρινγκ στήνει αξιοπρεπώς το «πάνελ» της ταινίας παρέχοντας αρκετές πληροφορίες για τον κάθε ήρωα, από τους οποίους κανένας δεν βρήκε την ζωή που ήθελε αλλά όλοι δικαιούνται μια ακόμη ευκαιρία (συμπρωταγωνιστουν οι Ταχάρ Ραχίμ, Μπιλ Νάι, Εσμπεν Σμεντ κ.α.).
Βαθμολογία: 2
(δεν υπήρξε ενημέρωση για τις αίθουσες)
—————————–
«Babyteeth» (Αυστραλία, 2019)
Βασισμένη σε θεατρικό έργο της Αυστραλέζας συγγραφέα και ηθοποιού Ρίτα Κάλνεζες, η ταινία της Σάνον Μέρφι πραγματεύεται τον ατίθασο έρωτα ανάμεσα σε ένα παράξενο κορίτσι που πάσχει από ανίατη ασθένεια (Ελίζα Σκάνλεν) και έναν ατίθασο νεαρό (Τόμπι Γουόλας) που με τον τρόπο του την ωθεί να ξεπεράσει τα όριά της.
Όμως η σχέση των δύο νέων μπορεί να γίνεται και κουραστική μέσα στο αδικαιολόγητο χάος των καταστάσεων που η σκηνοθέτις στήνει επιτηδευμένα και δεν μπορώ να πω ότι εντυπωσιάστηκα από την ερμηνεία του νεαρού Τόμπι Γουάλας που γι’ αυτήν εδώ την δουλειά του κέρδισε το βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι στο περσινό φεστιβάλ Βενετίας. Ο νεαρός ναι μεν έχει ενέργεια, η οποία όμως ενταγμένη μέσα στο υπερβολικά υστερικό κλίμα της ταινίας δεν αξιοποιείται δημιουργικά σε μια ταινία που ποτέ δεν καταφέρνει να ισορροπήσει ανάμεσα στο δράμα και το χιούμορ όπως θα ήθελε.
Βαθμολογία: 1 1/2
ΑΘΗΝΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ (Εκτός Τρίτης) – ΦΛΕΡΥ – ΑΝΟΙΞΙΣ
——————–
Προβάλλεται τέλος μια ακόμη καινούργια γαλλική ταινία, η κωμωδία «Ραντεβού με τους Μαλάουα» του Τζέιμς Χιού με τους Κριστιάν Κλαβιέ, Ραμζί Μπεντιά κ.α. (ΑΘΗΝΑ: ΣΤΕΛΛΑ – ΚΑΡΜΕΝ – ΨΥΧΙΚΟ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΛΕΞ)
Επανεκδόσεις
>Η ουσία της «Περιφρόνησης» («Le mepris», Γαλλία, 1963) που γύρισε ο μετρ Ζαν Λικ Γκοντάρ στην ηλιόλουστη βίλα Μαλαπάρτε του Κάπρι, είναι η ίδια η καλλιτεχνική δημιουργία. Η ταινία μιλά για τη σύγκρουση δημιουργού – συστήματος, τέχνης – εμπορίου με αφορμή το γύρισμα μιας άλλης ταινίας της οποίας ο πανίσχυρος Αμερικανός παραγωγός (Τζακ Πάλανς), προσλαμβάνει έναν συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών (Μισέλ Πικολί) για μια νέα επεξεργασία στο σενάριο. Η σύγκρουση καλλιτεχνικής έκφρασης – εμπορικής απήχησης θα ταυτιστεί με την προοδευτική αποξένωση του συγγραφέα με την γυναίκα του, καμία άλλη από την Μπριζίτ Μπαρντό σε σκηνές που βλέπεις με κομμένη την ανάσα σε αυτή την αξέχαστη πρώτη συνεργασία της με τον βαρόνο της νουβέλ βαγκ.
Βαθμολογία: 4 ½
ΑΘΗΝΑ: ΡΙΒΙΕΡΑ – ΟΑΣΙΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ
>Ξεκαρδιστική σάτιρα επάνω στο χώρο του θεάτρου, το «Αυτοί οι τρελοί, τρελοί παραγωγοί» («The producers», ΗΠΑ, 1967) του Μελ Μπρουκς, περιγράφει τον αγώνα ενός μπαγαπόντη παραγωγού (Ζίρο Μοστέλ) και του συνεργάτη του (Τζιν Γουάιλντερ) να βρουν τα απαραίτητα χρήματα γιά να ανεβάσουν ένα καινούργιο θεατρικό έργο στο Μπρόντγουεϊ. Η ευφυής αυτή ταινία απέσπασε το Οσκαρ σεναρίου που έγραψε ο ίδιος ο Μπρουκς.
Βαθμολογία: 3 ½
(δεν υπήρξε ενημέρωση για τις αίθουσες)