Από το υγειονομικό στο οικονομικό σκέλος της πανδημίας του κοροναϊού μετατοπίζεται πλέον το ενδιαφέρον -και η ανησυχία- των πολιτών στη Θεσσαλονίκη για την επόμενη ημέρα της Covid-19, όπως προκύπτει από έρευνα του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων Palmos Analysis.
Η έρευνα διενεργήθηκε τηλεφωνικά το χρονικό διάστημα 2-4 Ιουνίου 2020 σε δείγμα 600 καταναλωτών του Νομού Θεσσαλονίκης σχετικά με τις επιπτώσεις από την πανδημία του κορωνοϊού και αποτελεί συνέχεια αντίστοιχης που είχε πραγματοποιηθεί το Μάρτιο του 2020, στο πλαίσιο του «Βαρόμετρου ΕΒΕΘ».
Ειδικότερα, το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι ανησυχούν «πολύ» ή «αρκετά» για την υγεία τους, λόγω του κοροναϊού, μειώθηκε αθροιστικά από το 60% τον περασμένο Μάρτιο στο 36%, ενώ παρόμοια μείωση 20 ποσοστιαίων μονάδων καταγράφτηκε και στο ποσοστό όσων δηλώνουν ότι ανησυχούν «πολύ» ή «αρκετά» για την υγεία των δικών τους (από 81% στο 61%).
Αντίθετα, η ανησυχία για τα οικονομικά του νοικοκυριού, λόγω της κρίσης του κοροναϊού, εμφανίζει πολύ μικρότερη αποκλιμάκωση (από το 67% το Μάρτιο 2020 στο 58% σήμερα), «κάτι που δείχνει ότι μετατοπίζεται πλέον το ενδιαφέρον (και η ανησυχία) των πολιτών από το υγειονομικό, στο οικονομικό σκέλος της πανδημίας του κοροναϊού», όπως υπογραμμίζεται σε σχετική ανακοίνωση του ΕΒΕΘ.
Αισιοδοξία για την αντιμετώπιση της κρίσης
Ανησυχία, ανασφάλεια και φόβος είναι τα κυρίαρχα αισθήματα που αναφέρουν οι καταναλωτές, στο πλαίσιο της έρευνας, σε σχέση με την πανδημία του κοροναϊού.
Ωστόσο, εμφανίζονται πλέον και σημαντικές αναφορές σε αισιοδοξία και ελπίδα για το μέλλον και την αντιμετώπιση της κρίσης.
Ενδεικτικό, πάντως, της σχετικής «χαλάρωσης» και μείωσης της ανησυχίας το ποσοστό όσων κρίνουν ως «υπερβολικά/ πολύ αυστηρά» τα περιοριστικά μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα από την Πολιτεία για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του κοροναϊού: το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε σχέση με το Μάρτιο 2020 από το 7% στο 15% (με τη συντριπτική, ωστόσο, πλειονότητα -79%- να κρίνει τα μέτρα ως «αναγκαία/όπως πρέπει»).
Οι βασικές επιπτώσεις από την εξάπλωση του κοροναϊού είναι – κατά τους συμμετέχοντες στην έρευνα – η ακύρωση/αναβολή σημαντικών γεγονότων (όπως π.χ., ταξιδιών, κοινωνικών εκδηλώσεων κτλ), σε ποσοστό 35% (από 42% το Μάρτιο 2020), η μείωση του εισοδήματος του νοικοκυριού σε ποσοστό 30% (από 43% το Μάρτιο 2020) και η μείωση εργασίας/αλλαγή τρόπου εργασίας σε ποσοστό 25% (από 27% το Μάρτιο 2020).
Το ποσοστό όσων δηλώνουν σήμερα ότι έχει ανασταλεί η εργασία τους ή έχουν απολυθεί βρίσκεται στο 15% (από 27% το Μάρτιο του 2020). Φαίνεται ότι η μείωση του όγκου εργασίας και η αλλαγή του τρόπου εργασίας είναι οι πιο «ανθεκτικές» επιπτώσεις, σε σχέση με το Μάρτιο 2020, καθώς οι σχετικές αναφορές δεν εμφανίζουν αξιόλογη μείωση.
Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά την έρευνα
Η αντιμετώπιση της πανδημίας από την Πολιτεία και τις αρχές αξιολογείται σε δύο επίπεδα και με διαφορετικά αποτελέσματα: αφενός στο υγειονομικό επίπεδο, όπου η αξιολόγηση από τους πολίτες της ανταπόκρισης της Πολιτείας είναι εξαιρετικά θετική (καθώς το 76% τη χαρακτηρίζουν «Πολύ» ή «Αρκετά» ικανοποιητική) και αφετέρου, στο οικονομικό επίπεδο, όπου η αξιολόγηση είναι πιο επιφυλακτική: 47% χαρακτηρίζουν τα μέτρα της πολιτείας «Επαρκή και αποτελεσματικά», έναντι 38% που τα χαρακτηρίζουν «Ανεπαρκή και αναποτελεσματικά».
Μάλιστα, η αξιολόγηση των πολιτών για τα μέτρα στήριξης της Πολιτείας εμφανίζει σημαντική μεταβολή σε σχέση με την αντίστοιχη αξιολόγηση του Μαρτίου 2020 (στην αρχή της πανδημίας), καθώς το ποσοστό όσων χαρακτηρίζουν τα μέτρα στήριξης «Ανεπαρκή και αναποτελεσματικά» έχει αυξηθεί κατά 12 ποσοστιαίες μονάδες (από το 26% στο 38%).
Υποχώρηση της καταναλωτικής δύναμης
Μόλις το 17% των ερωτηθέντων απαντούν ότι δεν έχει επηρεαστεί η κοινωνική τους ζωή και συμπεριφορά από τους περιορισμούς που ίσχυαν μέχρι πρόσφατα, ενώ περίπου έξι στους 10 (59%) δηλώνουν ότι είναι πλέον πιο προσεκτικοί/επιφυλακτικοί στις κοινωνικές τους επαφές και περίπου ένας στους τέσσερις (24%) συνεχίζουν να αποφεύγουν τις κοινωνικές επαφές και θα συνεχίσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Σε σχέση με την καταναλωτική τους συμπεριφορά, δύο στους τρεις (66%) δηλώνουν ότι έχουν μειώσει τις επισκέψεις τους στην αγορά και στα εμπορικά καταστήματα, σε σχέση με την προ της πανδημίας του κοροναϊού περίοδο. Παράλληλα, σε ποσοστό από 38% έως 48% -ανάλογα με την κατηγορία προϊόντων- προβλέπουν ότι στο επόμενο χρονικό διάστημα θα μειώσουν τις αγορές τους σε σχέση με την προ της πανδημίας του κοροναϊού περίοδο, ενώ μόνο στην κατηγορία των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης φαίνεται ότι δεν θα υπάρξει επιδείνωση της κατανάλωσης στο επόμενο διάστημα σε σχέση με την προ της πανδημίας του κοροναϊού περίοδο.
Αρκετά ικανοποιητική θεωρεί η πλειονότητα των καταναλωτών την εφαρμογή των μέτρων προστασίας για τον κοροναϊό από τα εμπορικά καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ (52%), ενώ το 15% θεωρούν ότι είναι πολύ ικανοποιητική. Στον αντίποδα, το 19% θεωρούν ότι η εφαρμογή των εν λόγω μέτρων προστασίας είναι λίγο και το 9% καθόλου ικανοποιητική.
Η επαναφορά, τέλος, στην κανονικότητα φαίνεται ότι θα αργήσει, με βάση τουλάχιστον τις εκτιμήσεις των καταναλωτών του νομού Θεσσαλονίκης: μόλις το 25% προβλέπουν ότι η ζωή θα επανέλθει στην προ της επιδημίας του κοροναϊού κατάστασης μέχρι το Φθινόπωρο του 2020, το 19% προβλέπουν επαναφορά στην κανονικότητα μέχρι το τέλος του 2020 και το 27% κάποια στιγμή μέσα στο 2021. Για περίπου έναν στους έξι (17%), η ζωή μας δεν θα είναι ποτέ πια ίδια.