Η πανδημία θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες. Το στοιχείο της ασφάλειας, της τήρησης κανόνων υγιεινής που αναλογούν σε μια πανδημία, του σεβασμού προς την εύλογη ανασφάλεια και ανησυχία του καταναλωτή θα αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία. Σκεφτείτε για παράδειγμα τον χώρο της εστίασης: οι άνθρωποι θα θέλουν να αισθάνονται ότι ένα εστιατόριο που επισκέπτονται ή ένα ξενοδοχείο στο οποίο διαμένουν τηρούν όντως τα απαραίτητα πρωτόκολλα.
Η τάση αυτή δεν θα περιοριστεί μόνο στο διάστημα που θα είναι ενεργή η πανδημία, η οποία κάποια στιγμή θα κάνει τον κύκλο της και ίσως καταστήσει κάποια μέτρα λιγότερο αναγκαία. Είναι βέβαιο ότι θα αφήσει μια έγνοια για την υγιεινή, το καλό και καθαρό περιβάλλον, τον καλό εξαερισμό. Πολλοί θα σπεύσουν να το δουν αυτό ως ένα κατάλοιπο της υποχονδρίασης ή της μικροβιοφοβίας που κάποιες φορές αφήνουν πίσω τους οι μεγάλες υγειονομικές κρίσεις. Εγώ θα υποστηρίξω ότι έχει πολύ περισσότερο να κάνει με τη συνειδητοποίηση της σημασίας που έχει η ποιότητα.
Αυτό θα αρχίσουμε να το βλέπουμε και σε άλλες πλευρές. Για παράδειγμα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υπογράμμισαν ότι η πανδημία λειτουργεί και ως προειδοποίηση για μια άλλη ακόμη μεγαλύτερη κρίση που αφορά την επιβίωση του πλανήτη, δηλαδή την κλιματική αλλαγή.
Ηδη οι άνθρωποι αναζητούν προϊόντα που να έχουν το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δεν συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή. Δείτε την απήχηση που έχουν τα προϊόντα ανακύκλωσης ή τα προϊόντα που ενσωματώνουν υλικά που προέρχονται από μορφές βιώσιμης γεωργίας. Η τάση αυτή θα γίνεται όλο και πιο έντονη το επόμενο διάστημα και αποτυπώνει την επιθυμία για ποιότητα που υπερβαίνει την άμεση αξία χρήσης ενός προϊόντος.
Ολα αυτά οφείλουν να αποτελέσουν αναγκαίες πλευρές ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος: η στροφή σε προϊόντα ποιοτικά, ασφαλή και συμβατά με την προστασία του περιβάλλοντος και την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής γίνεται επιτακτική σε μια αγορά όπου οι καταναλωτές θέλουν πραγματικά να γνωρίζουν τι καταναλώνουν.