Μετά από την καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ χθες το βράδυ και η Lufthansa επιβεβαιώνει σήμερα ότι οι διαπραγματεύσεις με τη γερμανική κυβέρνηση για τη διάσωση της αεροπορικής εταιρείας από την πτώχευση βρίσκονται στην τελική ευθεία.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Lufhansa τις πρωινές ώρες οι συνομιλίες με την κυβέρνηση βρίσκονται σε «προχωρημένο» στάδιο και αναμένεται να ολοκληρωθούν «σύντομα». Το προσωρινό σχέδιο προβλέπει «σταθεροποιητικά μέτρα» ύψους έως και 9 δις ευρώ. Από αυτά τα 3 δις θα είναι έντοκα δάνεια της κρατικής επενδυτικής τράπεζας KfW.
Το υπόλοιπο ποσό θα διατεθεί υπό τη μορφή «σιωπηρής συνεισφοράς» από το κρατικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) που έχει συσταθεί το Μάρτιο με 600 δις ευρώ κεφάλαιο προκειμένου να εξασφαλιστεί η ρευστότητα μεγάλων επιχειρήσεων. Όπως και για το δάνειο της KfW, η Lufthansa θα πρέπει και γι αυτό το ποσό να πληρώσει τόκους.
Υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφορά, διευκρίνισε εκπρόσωπος της Lufthansa στην Deutsche Welle. Το μοντέλο της «σιωπηρής συνεισφοράς» επιλέχτηκε επειδή βάσει του φορολογικού δικαίου το ποσό που θα λάβει η Lufthansa θα θεωρείται «ίδιο κεφάλαιο». Σε περίπτωση που καταγραφόταν και αυτό ως δάνειο τότε η αεροπορική εταιρεία θα έπρεπε να είχε δηλώσει πτώχευση για τον απλούστατο λόγο ότι η αντικειμενική της αξία δεν ξεπερνά αυτό το διάστημα τα 4 δις ευρώ.
Το κράτος αποκτά μετοχές
Επίσης, το WSF θα αγοράσει το 20% των μετοχών της αεροπορικής εταιρείας όπως και ένα 5% συν μια μετοχή υπό τη μορφή ομολόγων που θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να μετατραπούν τα επόμενα τρία χρόνια σε μετοχές. Κατά αυτό τον τρόπο το γερμανικό κράτος διασφαλίζει ότι σε έκτακτες περιπτώσεις θα διαθέτει τη δεσμεύουσα μειοψηφία του 25% των μετοχών συν μια. Δηλαδή, το κράτος θα είναι σε θέση να παρεμποδίσει την εξαγορά της Lufthansa από επενδυτές εις βάρος του: ενώ θα επενδύσει 9 δις στην εταιρεία η αντικειμενική της αξία, άρα η τιμή πώλησης, δεν πλησιάζει ούτε το μισό αυτού του ποσού.
Από την πλευρά της η Lufthansa αναλαμβάνει μια σειρά από δεσμεύσεις, όπως για παράδειγμα να μην καταβάλει μερίσματα στους μετόχους, να περιορίσει τους μισθούς της διοίκησης και δύο από τα 20 μέλη του εποπτικού συμβουλίου θα διορισθούν με την έγκριση της κυβέρνησης. Προϋπόθεση για την υλοποίηση του σχεδίου είναι ότι θα επικυρωθεί από το ΔΣ και το Εποπτικό Συμβούλιο της αεροπορικής εταιρείας, μια έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων θα εγκρίνει την αύξηση του κεφαλαίου και τέλος η Κομισιόν θα δώσει πράσινο φως.
Παναγιώτης Κουπαράνης, Βερολίνο