Ζωηρό παραμένει το ενδιαφέρον των επενδυτών για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνη Interconnection, της εταιρείας ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, η οποία θα υλοποιήσει τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Εκτός από την κρατική κινεζική εταιρεία State Grid (κατέχει το 24% του ΑΔΜΗΕ) η οποία έχει εκδηλώσει έμπρακτο ενδιαφέρον να αποκτήσει μερίδιο έως 20% του μετοχικού κεφαλαίου της, αλλά και τους Διαχειριστές ευρωπαϊκών δικτύων (όπως η ιταλική εταιρεία TERNA, ο βελγικός διαχειριστής ELIA κ.ά.), σε ετοιμότητα για να διεκδικήσουν ένα πακέτο μετοχών βρίσκονται επίσης ισχυροί και χρηματοοικονομικά εύρωστοι όμιλοι με μεγάλο χαρτοφυλάκιο επενδύσεων. Αυτό ανέφεραν χθες, μιλώντας με δημοσιογράφους (μέσω press-call), ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννης Μάργαρης και ο πρόεδρος της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών κ Ιάσων Ρουσόπουλος.
Η επένδυση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, προϋπολογισμού ενός δισεκ. ευρώ αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου του 2023. Να σημειωθεί ότι ΑΔΜΗΕ είχε δανειοδοτηθεί με περίπου 200 εκατ. ευρώ από την Bank of China για το μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection». Άλλα 300 με 400 εκατ. ευρώ, όπως επεσήμανε ο κ. Μάργαρης, θα εξασφαλιστούν από το τρέχον ΕΣΠΑ, ενώ έως το τέλος του μήνα αναμένεται ότι θα έχει υπογραφεί δανειακή σύμβαση με τραπεζικό ίδρυμα για την υπόλοιπη αναγκαία χρηματοδότηση του έργου.
Επίσης, το αμέσως επόμενο διάστημα θα έχουν υπογραφεί και όλες οι συμβάσεις με τις εταιρείες που κέρδισαν τον διαγωνισμό για τα τέσσερα καλωδιακά τμήματα της ηλεκτρικής διασύνδεσης αλλά και εκείνες για τους σταθμούς μετατροπής, θέτοντας το έργο σε τροχιά υλοποίησης.
ΑΔΜΗΕ: Αύξηση καθαρών κερδών και επενδύσεων
Στα 224,1 εκατ. ευρώ (από 180,9 εκατ. ευρώ το 2018) ανήλθαν τα EBITDA του ΑΔΜΗΕ για το 2019, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν χθες. Το συγκρίσιμο EBITDA διαμορφώθηκε στα 176,5 εκατ. ευρώ έναντι 165,4 εκατ. ευρώ το 2018, σημειώνοντας αύξηση 6,7%.
Όσο για τις επενδύσεις (Capex), το 2019 ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ σημείωσε ρεκόρ επενδύσεων, καταγράφοντας αύξηση 39% και φτάνοντας στα 249,3 εκατ. ευρώ έναντι 178,2 εκατ. ευρώ το 2018. Η αύξηση προέρχεται από τις διασυνδέσεις των Κυκλάδων κατά 81 εκατ. ευρώ, τη Διασύνδεση Κρήτης- Πελοποννήσου κατά 62 εκατ. ευρώ και τον Δυτικό Διάδρομο της Πελοποννήσου κατά 45 εκατ. ευρώ.
Η σημαντική αυτή αύξηση αναμένεται ότι θα λειτουργήσει θετικά στην αύξηση των μελλοντικών εσόδων του Διαχειριστή καθώς και στην επίτευξη του αναπτυξιακού σχεδίου της εταιρείας. Έτσι, όπως σημείωσε ο κ. Μάργαρης, ο ΑΔΜΗΕ ξεκινά δυναμικά τη νέα δεκαετία, στο πλαίσιο μάλιστα υλοποίησης και του νέου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης των 5 δισ. ευρώ, το οποίο έχει ήδη δημοσιευθεί.
Όσον αφορά στις νέες πηγές εσόδων για τον Διαχειριστή, το 2019 είναι το πρώτο έτος, κατά το οποίο οι θυγατρικές εταιρείες του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη Interconnection και Grid Telecom έγιναν πλήρως λειτουργικές. Η συμβολή τους αποτυπώνεται στα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη του Ομίλου για το 2019, ποσού 78,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,7 εκατ. σε σχέση με της εταιρείας. Κύριοι παράγοντες της αύξησης είναι η αύξηση των Λοιπών Εσόδων λόγω της συμφωνίας εκμίσθωσης οπτικών ινών της GridTelecom με πάροχο τηλεπικοινωνιών, καθώς και τα αυξημένα Χρηματοοικονομικά Έσοδα από την αξιοποίηση των χρηματικών διαθεσίμων της Αριάδνη Interconnection.
Επίσης, η Διοίκηση το ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε χθες και στο ενδιαφέρον του Διαχειριστή για επενδύσεις στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας – ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο – καθώς και για την ανάπτυξη –μελλοντικά- υποδομών (σταθμών και υποσταθμών) σε θαλάσσιες περιοχές προκειμένου να στηριχθούν επενδύσεις υπεράκτιων αιολικών πάρκων.
Όσον αφορά στις διασυνδέσεις, τα έργα με τα οποία θα ολοκληρωθεί ο χάρτης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων της χώρας σε βάθος δεκαετίας, είναι:
Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής (προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ). Ωρίμανση της διαγωνιστικής διαδικασίας και στα δύο τμήματα του έργου (καλωδιακές διασυνδέσεις και σταθμοί μετατροπής) και υπογραφή των σχετικών συμβάσεων εντός του πρώτου εξαμήνου 2020.
Διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου (προϋπολογισμού 364 εκατ. ευρώ). Συμβασιοποίηση των έργων κατασκευής του STATCOM και της Γραμμής Μεταφοράς (ΓΜ) 150kV Μολάοι-Τερματικό. Έναρξη των εργασιών κατασκευής σε Πελοπόννησο και Κρήτη με ορίζοντα ολοκλήρωσης της Διασύνδεσης εντός του 2020.
Επέκταση Συστήματος 400 kV στην Πελοπόννησο. Ολοκληρώθηκε η υποθαλάσσια διασύνδεση στο τμήμα Ρίου-Αντιρρίου, στο πλαίσιο του «Δυτικού Διαδρόμου» (προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ) που θα συνδέσει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης της Μεγαλόπολης -μέσω Πάτρας- με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου-Διστόμου.
Αναβάθμιση του Βόρειου Διαδρόμου Διασύνδεσης των Κυκλάδων. Ολοκληρώθηκε η ηλέκτριση υποβρύχιων καλωδίων 150 kV στα τμήματα Εύβοιας-Άνδρου και Άνδρου-Τήνου και η ηλέκτριση των Γραμμών. Η Β΄ Φάση των Κυκλάδων θα ολοκληρωθεί με την κατασκευή νέου Υποσταθμού GIS στη Νάξο και την υποθαλάσσια διασύνδεση της Νάξου με την Πάρο και τη Μύκονο το 2020. Η τελευταία φάση, προϋπολογισμού 389 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί το 2023-2024 με τα νησιά Σέριφος-Μήλος-Φολέγανδρος-Σαντορίνη. Το συνολικό έργο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους.
Διασύνδεση Σποράδων (προϋπολογισμού 56 εκατ. ευρώ): Υποβολή και τεχνική αξιολόγηση των προσφορών για την καλωδιακή διασύνδεση 150 kV στο τμήμα Μαντούδι Ευβοίας-Σκιάθος και την κατασκευή νέου υποσταθμού 150/20kV στη Σκιάθο.
Διασύνδεση των Δωδεκανήσων (προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ): Το σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων (Κως-Ρόδος-Κάρπαθος) θα διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα έως το 2027.
Διασύνδεση του ΒΑ Αιγαίου (προϋπολογισμού 935 εκατ. ευρώ): Τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου θα διασυνδεθούν με το ΕΣΜΗΕ το 2029 μέσω της Σκύρου.