Μια γιγαντιαία προσπάθεια να επανεκκινήσουν την εκπαιδευτική μηχανή χωρίς να έχουν επάρκεια… καυσίμων θα κάνουν από αύριο εκατοντάδες καθηγητές σε όλη τη χώρα. Τα σχολεία ανοίγουν σε περίοδο που δείχνει να μην υπηρετεί τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό μιας διδακτικής περιόδου, αλλά πιο πολύ μοιάζει με «άσκηση» για την εκπαίδευση μαθητών και καθηγητών σε περιόδους κρίσεων.

Η εξίσωση των απουσιών

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές χωρίζονται σε «δύο ταχύτητες», με όσους βρίσκονται σε τμήματα κάτω των 15 ατόμων να κάνουν μάθημα κάθε μέρα και όσους βρίσκονται σε μεγαλύτερα τμήματα που «έσπασαν» σε δύο, να κάνουν μάθημα μέρα παρά μέρα.

Ετσι, το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να υποδεχτεί αύριο, πρώτη ημέρα ανοίγματος των σχολείων για τη Γ’ τάξη του Λυκείου, ένα μεγάλο μέρος των μαθητών πίσω στις τάξεις τους. Κι αυτό για δύο λόγους:

Πρώτον, κανένα σχολείο δεν είχε λάβει ως την Παρασκευή το μεσημέρι συγκεκριμένες έντυπες οδηγίες για το πώς θα διαχωρίζονται εκείνοι που δεν θέλουν να επιστρέψουν στα σχολεία τους και πώς θα αφαιρούνται οι απουσίες τους, με αποτέλεσμα οι γονείς και οι μαθητές να είναι επιφυλακτικοί.

Δεύτερον, το υπουργείο ξεκίνησε την προθεσμία κατάθεσης των Αιτήσεων – Δηλώσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις για την οποία οι τελειόφοιτοι του Λυκείου πρέπει να πάνε υποχρεωτικά στα σχολεία τους για να τις υπογράψουν ως τις 15 του μήνα. Στα παραπάνω να προστεθεί ότι το υπουργείο Παιδείας ζήτησε από τους διευθυντές να καταχωρίζουν τις απουσίες όλων των μαθητών στο τέλος κάθε ημέρας (πιθανώς για να εκδίδει «δελτίο ενημέρωσης» ημερησίως) ενώ έστειλε εγκύκλιο στα σχολεία στην οποία ορίζει ότι πρέπει να τηρηθεί αυστηρά τις επόμενες ημέρες το 7ωρο μάθημα.

40 άτομα σε 30 τετραγωνικά

Στα παραπάνω, πολλοί φαίνεται ότι… ξέχασαν τις πανελλαδικές εξετάσεις! Και το ότι απαιτούνται ειδικές συνθήκες για όσους ενέχονται στη διοργάνωση και ολοκλήρωσή τους. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες από το κτήριο του Αμαρουσίου, μπορεί στην περίπτωση των μαθητών να απαιτείται απόσταση 1,5 μέτρου στις σχολικές αίθουσες, αλλά στις αίθουσες που θα συνεδριάσουν τα μέλη των υπο-επιτροπών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων που θα επιλέξουν τα θέματα των Πανελλαδικών από τις 15 Ιουνίου δεν αλλάζει τίποτα.

Ετσι, σε αίθουσες των 30 τ.μ. μπορεί να κληθούν να συνεδριάσουν μέχρι και 30 άτομα.

Και είναι βέβαιο ότι οι ειδικοί δεν θα μπορούσαν ποτέ να συστήσουν κάτι τέτοιο ανοικτά, καθώς σε αυτές τις συνεδριάσεις συμμετέχουν συχνά και καθηγητές που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου.

Δυο-τρία πολύ μικρά δωμάτια του υπουργείου Παιδείας που έχουν ειδική μόνωση (για να μη διαρρεύσουν πληροφορίες διαρκούσης της εξεταστικής διαδικασίας) χρησιμοποιούνται ετησίως για τις συνεδριάσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων και σε αυτά όταν απαιτείται η συνεδρίαση ολόκληρης της επιτροπής (των μελών της, συν των υποεπιτροπών, ή των διοικητικών εκπροσώπων του υπουργείου Παιδείας) μαζεύονται συχνά πάνω από 40 άτομα.

Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει αναστάτωση, με πολλούς εκπαιδευτικούς να σκέφτονται έως και το μη συμμετάσχουν στη διαδικασία. Βεβαίως, η τελική απόφαση για το πώς ακριβώς θα συνεδριάζουν οι επιτροπές των πανελλαδικών εξετάσεων δεν έχει ληφθεί ακόμη.

 

Η «πρώτη μέρα»

Την ίδια στιγμή, οι περίπου 100.000 τελειόφοιτοι του Λυκείου που επιστρέφουν αύριο στα σχολεία τους καλούνται να καθίσουν σε διάταξη «ζιγκ ζαγκ», με αποστάσεις δηλαδή μεταξύ των θρανίων τους στο 1,5 μέτρo μήκος, και αυτό… διαγώνια. Ο σχεδιασμός αυτός, όπως είναι προφανές, επελέγη για να χωρέσουν περισσότερα άτομα σε μια σχολική τάξη.

Ακόμη κι έτσι όμως, πολλά σχολεία δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Ο κ. Θωμάς Γεωργιάδης από την τοπική Ενωση καθηγητών της Α’ ΕΛΜΕ Αθήνας λέει στο «Βήμα» ότι «πολλά από τα σχολεία του κέντρου της Αθήνας δεν έχουν τις κατάλληλες αίθουσες ή την υποδομή για να υπηρετήσουν τον σχεδιασμό που έγινε από το υπουργείο Παιδείας. Θα μας σώσει ίσως το να μην έρθουν όλα τα παιδιά αμέσως» λέει χαριτολογώντας και αναφέρει ότι στα κτιριακά συγκροτήματα που έχουν χτιστεί τα τελευταία χρόνια οι αίθουσες είναι αρκετά μικρές.

Η «άνοιξη» του ελληνικού Λυκείου έτσι, η γνωστή εικόνα με τις άδειες αίθουσες μετά το Πάσχα, δεν αναμένεται να καταγραφεί αύριο, καθώς οι μαθητές πιθανώς στην πλειονότητά τους θα προσέλθουν στα σχολεία τους για την «πρώτη ημέρα σχολείου». Ωστόσο, πιθανότατα οι αριθμοί θα αρχίσουν να φθίνουν τις επόμενες ημέρες. Για την Α’ και τη Β’ Λυκείου και το Γυμνάσιο όπου οι μαθητές επιστρέφουν στις 18 του μηνός εκπαιδευτικοί και διευθυντές σχολείων αναφέρουν στο «Βήμα» ότι επίσης τις πρώτες ημέρες είναι πιθανόν να εμφανιστούν αρκετοί μαθητές, με στόχο κυρίως να συναντήσουν τους συμμαθητές τους μετά από καιρό και να επανέλθουν σε μια κανονικότητα. Ομως, οι ίδιοι εκπαιδευτικοί προειδοποιούν ότι ο κίνδυνος ελλοχεύει, ενώ δεν είναι επικίνδυνοι μόνο «οι νέοι της πλατείας Αγίας Παρασκευής», καθώς στα σχολεία με το πρόγραμμα που έχει δημιουργηθεί δεν υπάρχουν αρκετοί καθηγητές για να επιτηρούν όλες τις αυλές και τις συναναστροφές των παιδιών.

Ο κ. Γιάννης Κατράδης από την Ε’ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής, ο οποίος διδάσκει στο Α’ Λύκειο Γέρακα, αναφέρει ότι οι γονείς των μαθητών όλες τις προηγούμενες ημέρες τηλεφωνούσαν στο σχολείο για να μάθουν τι πρέπει να γράψουν στις δηλώσεις τους εάν θελήσουν να μην επιστρέψουν τα παιδιά τους στις τάξεις, αλλά κανείς δεν μπορούσε να τους απαντήσει, καθώς συγκεκριμένες οδηγίες από το υπουργείο Παιδείας δεν είχαν φτάσει. «Πιστεύω ότι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα έρθουν διερευνητικά τις πρώτες ημέρες για να καταθέσουν και τις αιτήσεις συμμετοχής τους στις Πανελλαδικές» αναφέρει. Ο ίδιος επισημαίνει ότι όλες τις προηγούμενες ημέρες οι μαθητές της Γ’ Λυκείου της περιοχής του συμμετείχαν σε ποσοστά κάτω του 10% στα μαθήματα τηλεκπαίδευσης που οργάνωσε το υπουργείο Παιδείας, πιθανώς γιατί παρακολουθούσαν αντίστοιχα μαθήματα στα φροντιστήρια ή με εκπαιδευτικούς που τους προετοίμαζαν εκτός δημόσιας εκπαίδευσης.

Συνεδρίαση καθηγητών στα… παγκάκια

Στο Καρπενήσι τις προηγούμενες ημέρες οι καθηγητές κάθισαν στα… παγκάκια για να συνεδριάσουν, καθώς έφτασαν στο σχολείο τους περισσότερα από 25 άτομα, τα οποία θα έπρεπε να συνομιλήσουν σε μικρές αίθουσες συνεδριάσεων που δεν μπορούν να χωρέσουν ούτε τους μισούς.

Η κυρία Δωροθέα Καρφή που είναι έμπειρη εκπαιδευτικός και επικεφαλής του Επαγγελματικού Λυκείου Καρπενησίου, αναφέρει ότι το σχολείο της έχει ήδη εξοπλιστεί με μάσκες, αντισηπτικά και ήδη καθαριότητας, ενώ έχουν γίνει και σχετικές δωρεές από μεγάλες εταιρείες της περιοχής. Ωστόσο πιστεύει ότι χρειάζεται χρόνος ώστε να οργανωθούν τα σχολεία σωστά και προβληματίζεται για τις επόμενες ημέρες. Δηλώνει ότι «κανένας εκπαιδευτικός δεν προτίθεται να αναμεταδώσει προσωπικά δεδομένα» απαντώντας στην έκκληση του υπουργείου Παιδείας να μεταδίδονται ζωντανά τα μαθήματα για όσους μαθητές δεν πάνε στο σχολείο. «Τα περισσότερα παιδιά της Γ’ Λυκείου δηλώνουν ότι θα έρθουν αύριο στο σχολείο» αναφέρει. «Ομως αν ξεκαθαρίσουμε τι θα γίνει με τις απουσίες, δεν νομίζω ότι θα έρθουν τελικά τις επόμενες ημέρες» καταλήγει.

Στα Δωδεκάνησα ο εκπρόσωπος της τοπικής ένωσης καθηγητών Ανδρέας Μαρίνος, ο οποίος και διδάσκει σε Λύκειο της Ρόδου, αναφέρει ότι η κατάσταση που καλούνται να διαχειριστούν τα σχολεία είναι αγχωτική και δύσκολη, ενώ υπάρχει φόβος στις τοπικές κοινότητες μικρών νησιών, οι οποίες και θα αισθάνονταν πιο ασφαλείς εάν οι εκπαιδευτικοί υποβάλλονταν σε τεστ για τον κορωνοϊό, όπως άλλωστε έχουν ζητήσει και οι ίδιοι.

Από την πλευρά του ο Θανάσης Ανδρίτσος, από την ένωση καθηγητών της Ζακύνθου, εκτιμά ότι τα περισσότερα παιδιά της Γ’ Λυκείου δεν θα επιστρέψουν για όλες τις επόμενες ημέρες στα σχολεία τους. Διδάσκει στο 2ο Λύκειο Ζακύνθου, στο οποίο φοιτούν 430 παιδιά και δηλώνει ότι στην περιοχή του πολλοί μαθητές συγκατοικούν με ηλικιωμένα μέλη της οικογένειάς τους, τα οποία και δεν έχουν τη δυνατότητα να απομακρύνουν. «Δεν υπάρχει επάρκεια προσωπικού και δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε στα κενά των μαθημάτων. Πώς θα επιβλέπουμε όλους τους μαθητές για να μη συνωστίζονται;» αναφέρει.

Τα σχολεία δεν θα κλείνουν σε κρούσμα κορωνοϊού

Για την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας θα ισχύσουν τα εξής:

-Μετακινήσεις με σχολικά. Κάθε δυάδα θέσεων σχολικού λεωφορείου θα αντιστοιχεί σε έναν μαθητή, ώστε συνολικά να επιτυγχάνεται το ήμισυ της πληρότητας του οχήματος.

-Θα απαγορεύονται τα ομαδικά παιχνίδια στο διάλειμμα (μπάσκετ, ποδόσφαιρο κ.λπ.), θα περιορίζεται ο συνωστισμός κατά την προσέλευση-αποχώρηση στη σχολική μονάδα, ενώ θα τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Δεν θα γίνονται συγκεντρώσεις μαθητών στο προαύλιο πριν από την έναρξη του προγράμματος.

-Η χρήση προστατευτικής μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των σχολικών μονάδων είναι προαιρετική.

-Σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα ορίζεται ένας υπεύθυνος για τη διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων COVID-19, με τον αναπληρωτή του.

-Εάν ένας μαθητής εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 θα φοράει μάσκα και θα οδηγείται σε ειδικό χώρο απομόνωσης, που έχει προβλεφθεί σε κάθε μονάδα, ενώ θα ειδοποιείται ο γονέας του για να παραλάβει τον μαθητή.

– Εάν διαπιστωθεί κρούσμα σε σχολείο θα ενημερώνεται άμεσα η εκπαιδευτική μονάδα και ο ΕΟΔΥ για να γίνει η επιδημιολογική διερεύνηση και ιχνηλάτηση των πιθανών επαφών του κρούσματος και μετά καθαρισμός και τοπική εφαρμογή απολυμαντικού στις επιφάνειες των χώρων. Ο μαθητής θα επιστρέφει στο σχολείο μετά την πάροδο 3 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση των συμπτωμάτων του και την παρέλευση τουλάχιστον 10ημέρου από την έναρξη των συμπτωμάτων. Οι συμμαθητές του τμήματος θα απομακρυνθούν από το σχολείο, με οδηγίες για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και εφόσον δεν εκδηλώσουν κάποιο ύποπτο σύμπτωμα, θα επιστρέφουν μετά από 10 ημέρες.
-Εάν εμφανιστούν τουλάχιστον δύο εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα μεταξύ μαθητών ή και εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένο τμήμα μέσα σε διάστημα 14 ημερών, θα γίνεται διακοπή της λειτουργίας του τμήματος για 10 ημέρες, καθαρισμός και απολύμανση των χώρων.