Ενας νέος πόλεμος για τη διέλευση του τρένου από την πόλη της Πάτρας ξεκίνησε εν μέσω καραντίνας και κλιμακώνεται. Με ανακοίνωσή της η ΕΡΓΟΣΕ, απαντά στις αιτιάσεις της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο.

Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, «ο μέχρι τώρα σχεδιασμός αφορούσε αποκλειστικά και μόνο προμελέτες, οι οποίες είναι εξαιρετικά ελλιπείς και προβληματικές και σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση, πόσο μάλλον την υλοποίηση του έργου». Με τα ως άνω δεδομένα, σύμφωνα με την εταιρεία, δεν έχει προετοιμαστεί Φάκελος Μεγάλου Έργου, όπως προβλέπεται για έργα που κοστολογούνται άνω των 75 εκατ. ευρώ, προκειμένου να εγκριθεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Προειδοποιήσεις από τον Δήμαρχο Πατρέων

Το νέο επεισόδιο στο σήριαλ που έχει στοιχίσει τη σιδηροδρομική σύνδεση στο μεγαλύτερο λιμάνι της Δυτικής Ελλάδας ξεκίνησε στις αρχές Απριλίου με την απόδοση από τον ΟΣΕ στην ΕΡΓΟΣΕ του τμήματος Ρίο-Κανελλοπούλου ώστε, με την άρση των περιοριστικών μέτρων λόγω COVID-19, να ξεκινήσουν οι εργασίες αναβάθμισης της γραμμής. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για μια εργολαβία η οποία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη με ανάδοχο τη GD Infrastutture η οποία συνεργάζεται με τη ΜΗΧΑΝΙΚΗ.

Το «κόλλημα» στην εργολαβία προέκυψε με την εξαγγελία του πρώην υπουργού κ. Χρήστου Σπίρτζη ότι είχε επιλεγεί η λύση της ευρείας υπογειοποίησης της γραμμής, από την οδό Κανελλοπούλου μέχρι τον κεντρικό σταθμό της πόλης, στον Άγιο Διονύσιο και από εκεί μέχρι τον Άγιο Ανδρέα. Επειδή λοιπόν το τελευταίο τμήμα της τρέχουσας εργολαβίας Ψαθόπυργος-Ρίο θα επηρεαζόταν από αυτή την εξέλιξη, δόθηκε τότε εντολή να σταματήσουν τα έργα για να αλλάξει η μελέτη.

Η αλλαγή όμως στο τιμόνι του Υπουργείου έφερε στην επιφάνεια τον αντίλογο περί ενός «φαραωνικού» έργου, καθώς πρόκειται για μια υπογειοποίηση 9 χλμ εντός αστικού ιστού. Ως πιο ρεαλιστική και χρηματοδοτήσιμη λύση προκρίνεται αυτή της μερικής υπογειοποίησης με cut-and-cover. Λύση όμως που βρίσκει απέναντί της τον Δήμαρχο Πατρέων, κ. Κώστα Πελετίδη, που διαχρονικά δεν θέλει υπέργειο σιδηρόδρομο στην πόλη και από την αρχική του απαίτηση για περιμετρική διέλευση μετακινήθηκε στη λύση της πλήρους υπογειοποίησης.

Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα με επιστολή του, προειδοποίησε ουσιαστική την ανάδοχο εταιρεία να μην προχωρήσει σε εργασίες. Η επιστολή ανέφερε τα εξής: «Σας ενημερώνουμε ότι ο Δήμος Πατρέων, οι φορείς και οι κάτοικοι της πόλης μας, δε θα επιτρέψουν την έναρξη εργασιών στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Ρίου και οδού Κανελλοπούλου. Για την απόφασή μας αυτή έχουμε ενημερώσει τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Για αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων, σας παρακαλούμε να σεβαστείτε την απόφασή μας».

Η κόντρα για τις μελέτες

Όπως σημειώνει στην ανακοίνωσή της ΕΡΓΟΣΕ, «η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ισχυρίζεται ότι επί των ημερών της, το έργο είχε δρομολογηθεί, επιλέγοντας την υπογειοποίηση στο τμήμα “Ρίο – Αγιος Διονύσιος”. Ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι διεξήγαγε κι όλες τις αναγκαίες τεχνικές προμελέτες και την μελέτη κόστους – οφέλους που απαιτεί η υλοποίησή του».

Κι αφού γίνεται λόγος για μια πολύ διαφορετική πραγματικότητα, με ελλιπείς και προβληματικές προμελέτες, αναφέρεται ότι «βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η συνολική Μελέτη Ανάλυσης Κόστους-Οφέλους, που μέχρι σήμερα δεν είχε ολοκληρωθεί, και η οποία αναμένεται να παραληφθεί από την υπηρεσία μας εντός των επόμενων δύο μηνών.

Παράλληλα, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με την Ομάδα JASPERS (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕΙΒ, ΕBRD, KfW), τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής και της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου.

«Η ΕΡΓΟΣΕ, μακριά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, προχωρά μεθοδικά και με πλήρη διαφάνεια, στην ωρίμανση αυτού του στρατηγικού έργου, με στόχο την ταχύτερη υλοποίησή του, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και της χώρας» καταλήγει η ανακοίνωση.