Αναλυτικές οδηγίες για την παρεχόμενη εργασία των υπαλλήλων του Δημοσίου από τις 4 Μαΐου και διευκρινίσεις για τις άδειες ειδικού σκοπού, αλλά και για τις διαδικασίες μετάταξης και απόσπασης παρέχει εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών.
Όπως αναφέρεται, «η επαναφορά σε πλήρη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών συνιστά αδήριτη ανάγκη προς διασφάλιση της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος. Ωστόσο, η επανέναρξη της λειτουργίας δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί αμέσως και με όρους πλήρους αποκατάστασης της κανονικότητας, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν έχει ακόμα επανέλθει, αφού η κρίση από την πανδημία είναι ακόμα σε εξέλιξη».
Για την εύρυθμη κατά το δυνατόν επανεκκίνηση της λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών, προστίθεται, απαιτούνται τα εξής:
Εκ περιτροπής εργασία
Για την εκ περιτροπής εργασία, σημειώνει ότι θα προγραμματίζεται σε εβδομαδιαία βάση και θα αφορά τους υπαλλήλους που μπορούν να την παρέχουν είτε με αυτοπρόσωπη παρουσία είτε εξ αποστάσεως. Αντίθετα, δεν θα υπολογίζονται οι υπάλληλοι που τελούν σε οποιαδήποτε άδεια ή απουσιάζουν λόγω των έκτακτων αδειών απουσίας λόγω του κορονοϊού.
«1. Οι υπηρεσίες προσωπικού σε εβδομαδιαία βάση θα προγραμματίζουν την εκ περιτροπής παρεχόμενη εργασία εκ μέρους των υπαλλήλων, αρχής γενομένης από την εβδομάδα 4-8/5/2020.
2. Στους υπαλλήλους αυτούς θα περιλαμβάνονται μόνο όσοι υπάλληλοι δύνανται να παρέχουν εκ περιτροπής εργασία είτε με αυτοπρόσωπη παρουσία είτε εξ αποστάσεως. Συγκεκριμένα, δεν θα υπολογίζονται οι υπάλληλοι που τελούν σε οποιαδήποτε άδεια είτε βάσει παγίων διατάξεων ή βάσει των έκτακτων αδειών απουσίας λόγω του κορωνοϊού, καθώς οι εν λόγω άδειες είναι ακόμα σε ισχύ και δεν επηρεάζονται επί του παρόντος από τη σταδιακή άρση των μέτρων.»
Αυτοπρόσωπη παρουσία
Η αυτοπρόσωπη παρουσία των υπαλλήλων στην υπηρεσία θα πρέπει να κυμαίνεται από 30% έως 40% επί του συνόλου όσων μπορούν να εργάζονται εκ περιτροπής με αυτοπρόσωπη παρουσία.
«3. Το ποσοστό των υπαλλήλων που θα παρέχει εργασία με αυτοπρόσωπη παρουσία στην Υπηρεσία θα είναι ανάλογο των διαθεσίμων υλικοτεχνικών πόρων και της υπάρχουσας χωροταξικής διαθεσιμότητας λαμβανομένων υπόψη των γενικών οδηγιών πρόληψης, ήτοι την υποχρεωτική τήρηση απόστασης τουλάχιστον 1,5 – 2 μέτρων μεταξύ των συνυπαρχόντων προσώπων στον ίδιο χώρο εργασίας (εν προκειμένω σε κάθε γραφείο).
4. Βάσει των ανωτέρω η αυτοπρόσωπη παρουσία των υπαλλήλων στην υπηρεσία θα πρέπει να κυμαίνεται από 30% και να μην ξεπερνά το 40% των δυνάμενων να παρέχουν εργασία εκ περιτροπής με αυτοπρόσωπη παρουσία, υπολογιζομένου του ποσοστού αυτού σε επίπεδο Διεύθυνσης ή Γενικής Διεύθυνσης ώστε να εξασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η λειτουργία της Διεύθυνσης ή της Γενικής Διεύθυνσης, αλλά και η υγεία των εργαζομένων.»
Τρία ωράρια εργασίας
Οι υπάλληλοι που συνολικά θα προσέρχονται στην υπηρεσία σε εβδομαδιαία βάση θα κληθούν κατ’ εξαίρεση να προσέρχονται σε τρία ωράρια εργασίας και συγκεκριμένα 7.00 π.μ, 8.00π.μ και 9.00 π.μ με αντίστοιχη ώρα αποχώρησης 15.00, 16.00 και 17.00.
Η εγκύκλιος συνιστά το νέο ωράριο να είναι κατά το δυνατόν πλησίον του ισχύοντος ωραρίου επιλογής του υπαλλήλου, ενώ σημειώνει ότι μπορεί να αναπροσαρμόζεται σε εβδομαδιαία βάση λαμβανομένων υπόψη των αναγκών των υπαλλήλων, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα καταστρατηγείται η ισομερής κατανομή των υπαλλήλων στις τρεις διαφορετικές ώρες προσέλευσης και αποχώρησης.
Διευκρινίζει, επίσης, ότι η διαφοροποίηση στην ώρα προσέλευσης και στην αντίστοιχη ώρα αποχώρησης δεν αφορά σε υπηρεσίες, των οποίων οι υπάλληλοι εργάζονται σε βάρδιες.
Επικουρικά, θα μπορούσε να εξεταστεί και η περίπτωση ορισμένοι υπάλληλοι να κατανεμηθούν, πέραν των τριών ζωνών, και σε βάρδια και να προσέρχονται στην υπηρεσία τους μετά τις 9.00, εφόσον αυτό συμβιβάζεται με τα καθήκοντά τους και το αντικείμενο εργασιών τους.
Όπως ειδικότερα αναφέρεται, «5. Οι υπάλληλοι, που θα προσέρχονται στην Υπηρεσία για παροχή εργασίας με αυτοπρόσωπη παρουσία θα πρέπει, με μέριμνα της αρμόδιας Διεύθυνσης Προσωπικού, στην οποία θα έχει ήδη σταλεί ο σχετικός εβδομαδιαίος προγραμματισμός, να εξασφαλιστεί ότι δεν θα προσέρχονται ταυτόχρονα, στο ίδιο ωράριο εργασίας.
Συγκεκριμένα, οι υπάλληλοι που συνολικά θα προσέρχονται στον φορέα σε εβδομαδιαία βάση θα κληθούν κατ΄ εξαίρεση να προσέρχονται σε τρία ωράρια εργασίας και συγκεκριμένα 7.00 π.μ, 8.00 π.μ και 9.00 π.μ με αντίστοιχη ώρα αποχώρησης 15.00, 16.00 και 17.00 προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρχει συνωστισμός και συγχρωτισμός τόσο κατά την μετάβαση όσο και κατά την επιστροφή των υπαλλήλων στα μέσα μαζικής μεταφοράς αλλά και στην υπηρεσία κατά τις ώρες αυτές της αιχμής.
Εξυπακούεται ότι ο εν λόγω σχεδιασμός θα πραγματοποιηθεί κατόπιν προηγούμενης ενημέρωσης των ενδιαφερομένων, ενώ το νέο ωράριο προσέλευσης και αποχώρησης θα πρέπει να είναι κατά το δυνατόν πλησίον του ισχύοντος ωραρίου επιλογής του υπαλλήλου. Η τήρηση του ωραρίου αυτού δύναται να αναπροσαρμόζεται σε εβδομαδιαία βάση λαμβανομένων υπόψη των αναγκών των υπαλλήλων, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα καταστρατηγείται η ισομερής κατανομή των υπαλλήλων στις τρεις διαφορετικές ώρες προσέλευσης και αποχώρησης.
H εν λόγω διαφοροποίηση στην ώρα προσέλευσης και στην αντίστοιχη ώρα αποχώρησης δεν αφορά σε υπηρεσίες, των οποίων οι υπάλληλοι εργάζονται σε βάρδιες. Επιπλέον, τα ανωτέρω αναφορικά με την κατ΄εξαίρεση προσέλευση και αποχώρηση των υπαλλήλων ισχύουν ανεξαρτήτως του ωραρίου εργασίας που είχε το σύνολο ή μέρος των υπαλλήλων, το οποίο ίσχυε προ της κρίσης της πανδημίας.
Σε κάθε περίπτωση υπενθυμίζεται ότι, πέραν της κατανομής των υπαλλήλων σε τρεις ζώνες πρωινής προσέλευσης και αντίστοιχης αποχώρησης, είναι δυνατή η εργασία με αυτοπρόσωπη παρουσία να παρέχεται και σε βάρδιες, πέραν του ισχύοντος ωραρίου λειτουργίας της δημόσιας υπηρεσίας, ακριβώς για να προστατεύεται η δημόσια υγεία αλλά και η υγεία των εργαζομένων.»
Παράδειγμα:
Σε έναν φορέα με 3 Διευθύνσεις ή Γενικές Διευθύνσεις, ο αρμόδιος προϊστάμενος εκάστης διεύθυνσης ή γενικής διεύθυνσης θα λάβει υπόψη τους τους δυνάμενους να παρέχουν εκ περιτροπής εργασία και εξ αυτών θα καθορίσει το 30%-40% που θα προσέλθει στην υπηρεσία για αυτοπρόσωπη παροχή εργασίας και οι υπόλοιποι θα παρέχουν εργασία εξ αποστάσεως. Ακολούθως, θα αποστείλει άμεσα στη Διεύθυνση Προσωπικού ή στον κατά τόπο αρμόδιο προϊστάμενο για τα εν λόγω θέματα, πλάνο εργασιών για την εβδομάδα π.χ. 4-8/5/2020, δηλώνοντας για τους υπαλλήλους που θα προσέλθουν και το ωράριο προσέλευσης και αποχώρησης βάσει της υποχρεωτικής κατανομής στα τρία ωράρια.
Εν συνεχεία, η αρμόδια διεύθυνση προσωπικού βάσει των συγκεντρωτικών στοιχείων που θα έχει στη διάθεσή της, θα ελέγξει αν για το σύνολο των προσερχομένων υπαλλήλων τηρείται η κατανομή προσέλευσης σε τρία ωράρια, άλλως θα προβεί η ίδια στην υπόψη κατανομή ενημερώνοντας σχετικά τους ενδιαφερομένους.
Για την εν λόγω κατανομή θα ληφθεί υπόψη το ωράριο που είχαν ήδη οι υπάλληλοι προκειμένου να εξασφαλιστεί τόσο η εξυπηρέτηση των συναδέλφων όσο όμως και η προστασία της δημόσιας υγείας αλλά και της υγείας των ίδιων των ενδιαφερομένων. Επικουρικά, θα μπορούσε να εξεταστεί και η περίπτωση ορισμένοι υπάλληλοι του εν λόγω πλάνου εργασίας κατά τα ανωτέρω, να κατανεμηθούν, πέραν των τριών ζωνών, και σε βάρδια, ήτοι κάποιοι εξ αυτών να παρέχουν εργασία με ωράριο έναρξης ακόμα και μετά τις 9.00, εφόσον τούτο βέβαια συμβιβάζεται με τα καθήκοντά τους και το αντικείμενο εργασιών τους.
Μόνο με ραντεβού η προσέλευση πολιτών
Παρά τη μερική άρση από την ερχόμενη Δευτέρα των μέτρων περιορισμού του κοροναϊού, η προσέλευση των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες θα εξακολουθεί να γίνει μόνο κατόπιν ραντεβού και εφόσον το αίτημά τους δεν μπορεί να ικανοποιηθεί με άλλο τρόπο, ιδίως τηλεπικοινωνιακά.
«6. Το εξυπηρετούμενο κοινό – οι πολίτες θα προσέρχονται στις δημόσιες υπηρεσίες μόνο κατόπιν προηγούμενης συνεννόησης (ραντεβού) και εφόσον το αίτημά τους δεν δύναται να ικανοποιηθεί με άλλο τρόπο, ιδίως τηλεπικοινωνιακά, διατηρουμένων σε ισχύ των όσων μέχρι στιγμής ισχύουν σχετικά με την εξυπηρέτηση των πολιτών.»
Αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής
7. Επιβάλλεται οι αρμόδιες διευθύνσεις προσωπικού να προβούν σε κάθε απαραίτητη ενέργεια για την διασφάλιση των κανόνων υγιεινής εντός των δημοσίων υπηρεσιών, η οποία αποτελεί εν προκειμένω υπέρτατη υποχρέωση απορρέουσα από την αναγκαιότητα της προστασίας της δημόσιας υγείας, αλλά και της υγείας των εργαζομένων.
8. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, καλούνται στο ίδιο ως άνω πλαίσιο της υπέρτατης υποχρέωσης για προστασία της δημόσιας υγείας, αλλά και της ατομικής ευθύνης τους για την προστασία της υγείας τόσο των ιδίων όσο και των συναδέλφων τους, να προβαίνουν κατά την παραμονή τους στην υπηρεσία στην τήρηση των ατομικών μέτρων υγιεινής και ασφάλειας.
Άδειες ειδικού σκοπού
Για τις άδειες ειδικού σκοπού, η εγκύκλιος υπενθυμίζει ότι σε περίπτωση που εργάζεται μόνο ένας εκ των δύο γονέων, τότε αυτός δεν μπορεί να κάνει χρήση αυτής της άδειας, εκτός και αν ο γονέας που δεν εργάζεται,νοσηλεύεται για οποιονδήποτε λόγο ή νοσεί από τον κορονοϊό ή είναι άτομο με αναπηρία με ποσοστό 67% και άνω.
Η χορήγησή της εξαρτάται από την προσωρινή αναστολή λειτουργίας του βρεφονηπιακού σταθμού ή της σχολικής μονάδας, όπου φοιτά το τέκνο του υπαλλήλου και χορηγείται για όλο το διάστημα που διαρκεί η εν λόγω αναστολή, χωρίς να προβλέπεται άλλος χρονικός περιορισμός ή να χρειάζεται να εκδοθεί νέα προς τούτο ρύθμιση.
Το ίδιο ισχύει και για τη χορήγηση της εν λόγω άδειας ειδικού σκοπού και στους γονείς, των οποίων τα τέκνα ηλικίας έως τεσσάρων ετών δεν φοιτούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, σε περίπτωση επανέναρξης λειτουργίας των σχολικών μονάδων θα επανελέγχεται η συνδρομή των προϋποθέσεων χορήγησης της εν λόγω άδειας και εφόσον δεν στοιχειοθετείται πλέον δικαίωμα, οι υπάλληλοι αυτοί συνυπολογίζονται στους υπαλλήλους που παρέχουν εκ περιτροπής εργασία.
Επίσης, ο υπάλληλος του Δημοσίου δεν δικαιούται την άδεια ειδικού σκοπού για τις περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες ο/η σύζυγος που απασχολείται στον ιδιωτικό τομέα κάνει ο ίδιος χρήση της άδειας ειδικού σκοπού ή εργάζεται εξ αποστάσεως.
Δεν είναι δυνατή η χορήγηση της εν λόγω άδειας και στις περιπτώσεις που ο/η σύζυγος είναι επίσης υπάλληλος του Δημοσίου και αποδεδειγμένα εργάζεται εξ αποστάσεως.
Ωστόσο παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης κατ’ εξαίρεση στον άλλο σύζυγο σε περιπτώσεις που η εξ αποστάσεως εργασία του συζύγου, πρέπει να παρέχεται σε συγκεκριμένο χρόνο και κατά τρόπο που δεν καθιστά δυνατή τη φροντίδα των τέκνων.
Μετατάξεις – αποσπάσεις
Σχετικά με την ολοκλήρωση των ενεργειών απόσπασης ή μετάταξης υπαλλήλων, η εγκύκλιος αναφέρει ότι δεν προβλέπεται παράταση για τις προβλεπόμενες σχετικές προθεσμίες (31 Μαΐου 2020) και ως εκ τούτου και δεδομένου ήδη του μεγάλου χρονικού διαστήματος που έχει παρέλθει από τους προηγούμενους κύκλους κινητικότητας, θα πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να προβούν κατά προτεραιότητα στην ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών.
Σχετικά με την ορκωμοσία και ανάληψη υπηρεσίας διορισθέντων υπαλλήλων κατά τη διάρκεια ισχύος των εκτάκτων μέτρων προστασίας κατά του κορονοϊού, παρέχεται η ευχέρεια στις αρμόδιες υπηρεσίες προσωπικού να σταθμίσουν κάθε επικαλούμενο από τους διοριστέους λόγο και να χορηγήσουν παράταση έως και έξι μηνών.