Απάντηση σε ένα από τα ερωτήματα που βασανίζουν γονείς και μαθητές έδωσε κατά τη διάρκεια του σημερινού διαγγέλματος, στο οποίο σκιαγράφησε το μονοπάτι της σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Έτσι λοιπόν, πέραν του δεδομένου ανοίγματος των σχολείων για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου την 11η Μαΐου ο πρωθυπουργός γνωστοποίησε ότι μια εβδομάδα αργότερα, ήτοι την 18η Μαΐου, θα επιστρέψουν στα θρανία και οι μαθητές της Α’ και Β’ τάξης του Λυκείου, καθώς και οι μαθητές της Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου.
«Τα σχολεία, όμως, θα λειτουργήσουν με άλλους κανόνες που θα περιορίσουν -όσο αυτό είναι εφικτό- τον συγχρωτισμό. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα εξακολουθεί να υποστηρίζει παιδιά τα οποία, για ειδικούς λόγους, δεν πρέπει να έρθουν στη τάξη» διευκρίνισε σε αυτό το πλαίσιο ο πρωθυπουργός.
Ακόμα, ο κ. Μητσοτάκης διατύπωσε ισχυρούς δισταγμούς στο άνοιγμα των μικρότερων βαθμίδων. Συγκεκριμένα, όπως είπε, «Δημοτικά και Νηπιαγωγεία παραμένουν κλειστά. Ενδέχεται, επαναλαμβάνω ενδέχεται, να ανοίξουν την 1η Ιουνίου και μόνο αν είμαστε απολύτως σίγουροι ότι η πορεία της επιδημίας βαίνει καθοδικά».
Αυτές ήταν και οι μόνες πληροφορίες που ακούσαμε σήμερα αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων. Μάλιστα και από την ενημέρωση των έξι υφυπουργών στη συνέχεια, απουσίαζε εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας.
Κοινή συνέντευξη Τύπου Τσιόδρα – Κεραμέως την Τετάρτη για το άνοιγμα των σχολείων
Αυτό έγινε, αφού όπως έχει γίνει γνωστό από νωρίτερα, οι ολοκληρωμένες αποφάσεις για την επαναλειτουργία των σχολείων, με όλα τα μέτρα θα ανακοινωθούν αύριο, Τετάρτη στο πλαίσιο κοινής συνέντευξης Τύπου της αρμόδιας υπουργού, Νίκης Κεραμέως, και του εκπροσώπου του υπουργείου Υγείας για τον κοροναϊό, Σωτήρη Τσιόδρα.
Ειδικότερα στην αυριανή συνέντευξη Τύπου με τον Σωτήρη Τσιόδρα και τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά, στο υπουργείο Υγείας, θα συμμετάσχει και η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.
Οι γκρίζες ζώνες
Στη διάρκεια της ενημέρωσης μένει να διευκρινιστούν εκτός των ημερομηνιών επιστροφής των μαθητών στα θρανία και οι όροι που θα καθίσουν ξανά σε αυτά.
Δηλαδή, μένει να διευκρινιστεί το «καυτό» ζήτημα της απόστασης που θα πρέπει να έχουν οι μαθητές μέσα στην αίθουσα κι αν θα φορούν μάσκα.
Όπως επίσης, πόσοι μαθητές θα είναι σε κάθε τάξη, αν θα χρειαστεί να διευρυνθεί το ωράριο λειτουργίας των σχολείων και τι ώρες θα γίνονται τα μαθήματα.
Τι λένε οι ειδικοί
Μιλώντας στο MEGA ο καθηγητής επιδημιολογίας Γκίκας Μαγιορκίνης, δεν έκρυψε την ανησυχία του για την επόμενη μέρα στις σχολικές αίθουσες.
«Δεν έχουμε δει να συμβαίνει σε άλλες ιογενείς λοιμώξεις να μην μεταδίδουν τα παιδιά τον ιό. Μήπως χρειαζόμαστε λίγο ακόμα χρόνο για να καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει με τα παιδιά για να είμαστε πιο προετοιμασμένοι;» διερωτήθηκε.
Όπως είπε «τον Σεπτέμβριο μπορούν να ανοίξουν τα σχολεία, ώστε το καλοκαίρι να έχουμε προετοιμαστεί. Θα ήθελα να δω τις προϋποθέσεις και το ξεκάθαρο πλάνο για να ανοίξουν τα σχολεία» πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων ο καθηγητής Παθολογίας Χαράλαμπος Γώγος, τόνισε πως ειδικά στα σχολεία μεγάλο ρόλο θα παίξει η αυστηρή τήρηση των μέτρων.
Ακόμα συμπλήρωσε πως «όλο αυτό που θα γίνει τώρα είναι ένα τεστ για το Σεπτέμβριο».
Διχασμένοι οι γονείς
Βέβαια, ακόμα και πριν τις ανακοινώσεις ανοίγματος των σχολείων, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις με τους γονείς να παρουσιάζονται διχασμένοι αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων.
Συγκεκριμένα, δεν είναι λίγοι οι γονείς που αρνούνται να αφήσουν τα παιδιά τους να πάνε στο σχολείο υπό τον φόβο ότι μπορεί να κολλήσουν και να «φέρουν» στο σπίτι τον ιό.
Ακόμα, πολλοί αναρωτιούνται, εφόσον ανοίξουν Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, πως θα καταφέρουν να πουν σε μικρά παιδιά να τηρήσουν τα μέτρα προστασίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, μιλώντας στο MEGA, η Νατάσσα Καπράλου, γονέας μαθητή με πρόβλημα υγείας, εξήγησε πως για την ίδια δεν υπάρχει δίλημμα για το αν θα επιστρέψει το παιδί της στο σχολείο.
«Δίλημμα δεν υπάρχει, γιατί υπάρχει και κάποιο πρόβλημα υγείας το οποίο καθιστά το γεγονός απαγορευτικό στο να επιτρέψω στο παιδί να πάει σχολείο. Δε θα το στείλω».
Η κ. Καπράλου τόνισε πως θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τα παιδιά που δε θα επιστρέψουν στο σχολείο.
«Ειδικά για τα παιδιά που έχουν κάποια νοσήματα που δε θα τους επιτρέψουν να πάνε στο σχολείο, θα πρέπει να υπάρξει μία μέριμνα».
Στον αντίποδα, ο Νίκος Σκλαβουνάκος, πατέρας δύο παιδιών, ανέφερε ότι θα επιτρέψει στα παιδιά του να επιστρέψουν κανονικά στο σχολείο.
«Τα παιδιά έχουν μεγάλη αίσθηση ευθύνης. Φοβούνται περισσότερο από τους γονείς, και σε κάθε περίπτωση από την στιγμή που ανοίγουν τα επαγγέλματα δε θεωρώ ότι κίνδυνος θα είναι μεγαλύτερος που θα μεταφερθεί από το παιδί στο σπίτι, από τον κίνδυνο που θα μεταφέρω εγώ».
Συνεχίζονται οι πολιτικές αντιδράσεις
Αντιδράσεις στο άνοιγμα των σχολείων υπάρχουν και πολιτικό επίπεδο, αφού μετά τη χθεσινή αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα και το ΚΙΝΑΛ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι κάνει πειράματα στην κατεύθυνση της «ανοσίας της αγέλης».
Μάλιστα, και η αξιωματική αντιπολίτευση επέστρεψε με νέες βολές τις οποίες εξαπέλυσε ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης.
Συγκεκριμένα, ο εκπρόσωπος τύπου του ΚΙΝΑΛ, Παύλος Χρηστίδης, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το θέμα του ανοίγματος των σχολείων και τη στρατηγική της κυβέρνησης, δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Όσο μιλούν τα κυβερνητικά στελέχη και «εξηγούν» τι πρόκειται να γίνει τόσο προκύπτουν ερωτήματα:
Έχει αλλάξει η χώρα στρατηγική και υιοθετεί την ανοσία της αγέλης; Τι σημαίνει ότι θέλει να ανοίξει τα σχολεία «εν είδει προσομοίωσης»; Πειράματα θα κάνει;».
Μόνο η Γ’ Λυκείου να επιστρέψει στα θρανία
Υπενθυμίζεται ότι χτες ο ΣΥΡΙΖΑ μίλησε για ρίσκο και κάλεσε την κυβέρνηση να μην ανοίξει τα σχολεία με εξαίρεση την Γ’ Λυκείου προκειμένου να γίνει η διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων.
Από την σημερινή τοποθέτηση του εκπροσώπου του ΚΙΝΑΛ προκύπτει ότι προς τα εκεί προσανατολίζεται και η Χαριλάου Τρικούπη.
Άλλωστε η Φώφη Γεννηματά μίλησε και η ίδια για «μεγάλο ρίσκο» σχολιάζοντας το άνοιγμα των σχολείων.
Επιπλέον το μόνο ζήτημα για το οποίο πίεζε η κα Γεννηματά από την αρχή της εφαρμογής των μέτρων του «Μένουμε Σπίτι» σε ότι αφορά την εκπαίδευση ήταν να οριστεί ευθύς εξαρχής η ημερομηνία διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων έτσι ώστε να προετοιμαστούν όσο καλύτερα γίνεται οι μαθητές της Γ’ Λυκείου.
Βεβιασμένο το άνοιγμα
Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης σημείωσε ότι δεν υπάρχει ομοφωνία στην επιστημονική κοινότητα για το άνοιγμα των σχολείων.
Ο κ. Φίλης επικαλέστηκε τον κ. Μόσιαλο λέγοντας ότι «ακόμα και ο νέος σύμβουλος του πρωθυπουργού λέει να ανοίξει μόνο η Γ’ Λυκείου για να δοθούν εξετάσεις».
«Γνώμη μου συνεπώς είναι ότι δεν πρέπει να υπάρξει βεβιασμένο άνοιγμα των σχολείων. Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα. Σε άλλες χώρες που ανοίγουν σταδιακά τα σχολεία, υπάρχει άλλη κτιριακή υποδομή όπως επίσης η δυνατότητα για μεγάλο αριθμό τεστ.
Στο Βέλγιο για παράδειγμα, γίνονται πλέον 25.000 τη μέρα. Στην Ελλάδα έχουν γίνει 65.000 από την αρχή της κρίσης. Αν δεν ξέρουμε ποια είναι η πορεία της επιδημίας στη χώρα, πώς θα ανοίξουμε τα σχολεία; Έχουν τα σχολεία μας σε όλη τη χώρα τους χώρους, τις τάξεις, τα προαύλια που πρέπει, ώστε να τηρηθούν υγειονομικά μέτρα; Δεν το νομίζω» τόνισε ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.
Θα κινδυνεύουν δάσκαλοι και καθηγητές
Ο κ. Φίλης πρόσθεσε παράλληλα ότι σημαντική παράμετρος στο να μην ανοίξουν άμεσα όλα τα σχολεία είναι το γεγονός πως «στα αστικά κέντρα η πλειοψηφία των καθηγητών και δασκάλων είναι μεγάλης ηλικίας, με υποκείμενα νοσήματα. Δεν γίνεται κατανοητό ότι αυτός ο κόσμος θα κινδυνεύσει;»
«Έχω σοβαρές επιφυλάξεις για το βεβιασμένο άνοιγμα και κλείνω προς το υπό προϋποθέσεις άνοιγμα της Γ’ Λυκείου για εξετάσεις και φυσικά των πανεπιστημίων για τις εξετάσεις των τελειοφοίτων, όπου οι αποστάσεις και τα λοιπά προφυλακτικά μέτρα μπορούν να τηρηθούν πιο εύκολα. Δεν έχεις να κάνεις με παιδιά του δημοτικού. Τα γυμνάσια, τα δημοτικά, οι λοιπές τάξεις του Λυκείου, τι νόημα έχει να ανοίξουν για 20 μέρες; Αν μάλιστα πηγαίνουν μέρα παρά μέρα σχολείο τα παιδιά… Για δέκα μέρες στο σχολείο όλες κι όλες ως το καλοκαίρι, θα ρίξουμε ζαριά; θα πάρουμε τέτοιο ρίσκο; Το Σεπτέμβριο, εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις, η κατάλληλη προετοιμασία όλο το καλοκαίρι, η βελτίωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τότε το ζήτημα θα εξεταστεί εκ νέου σε στέρεες βάσεις. Είναι μεγάλη η ευθύνη αν γίνει τώρα μια κίνηση που συμβάλλει σε πισωγύρισμα» κατέληξε ο κ. Φίλης.
Σκληρά ταξικό το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας ο κ. Φίλης υποστήριξε πως «είναι διαλυτικό και σκληρά ταξικό».
«Υπάρχουν πολλές πτυχές του που είναι αρνητικές. Από την αύξηση του αριθμού μαθητών σε κάθε τμήμα στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία (εν μέσω πανδημίας!), ως τον ηλικιακό φραγμό στα ΕΠΑΛ -δεύτερο χτύπημα στην τεχνική εκπαίδευση μετά την πολιτική της κυβέρνησης Σαμαρά, που έρχεται να ακυρώσει την ενίσχυσή της από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015-2019. Είναι μια ταξική επιλογή, ώστε χιλιάδες νέοι να οδηγηθούν σε ιδιωτικές δομές για να αποκτήσουν μια απλή κατάρτιση -όχι γενική παιδεία- και να γίνουν, όπως τους θέλει η ΝΔ, απλοί χειρώνακτες. Υπάρχουν κι άλλα πολλά αρνητικά στο νομοσχέδιο, που επιχειρείται να περάσει με τα σχολεία, την κοινωνία, ως και τη βουλή -στην πράξη- κλειστή» ανέφερε ο πρώην υπουργός Παιδείας.