«Tο Δημόσιο θα λέει είτε ναι, είτε όχι στην έκδοση μιας άδειας με βάση την ευρωπαϊκή και την ελληνική νομοθεσία. Δεν θα μπορεί όμως στο εξής να τρενάρει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, περιμένοντας ανάπτυξη στην χώρα από τον αέρα τον κοπανιστό!». Αυτό επισημαίνει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή το νομοσχέδιο για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία της συνέντευξής του:
1. Το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο είναι μια τομή στην περιβαλλοντική νομοθεσία της Ελλάδας. Εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης περιβαλλοντικής μας πολιτικής για την απολιγνιτοποίηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ενεργειακή εξοικονόμηση, την ηλεκτροκίνηση, την ανακύκλωση, τη στήριξη της κυκλικής οικονομίας κ.α. Περιλαμβάνει δε μια σειρά ρυθμίσεων πραγματικής και όχι στα λόγια προστασίας του περιβάλλοντος της χώρας, παράλληλα με ρυθμίσεις που επιχειρούν να καταστήσουν την Ελλάδα σημείο αναφοράς για πράσινες επενδύσεις.
Στο νομοσχέδιο υπάρχουν μεταξύ άλλων 6 σημαντικές παρεμβάσεις:
Πρώτον, η ριζική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειών έτσι ώστε αυτές να μην απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια για να εκδοθούν, αλλά μόλις 100-150 ημέρες.
Δεύτερον, η μεγάλη επιτάχυνση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τρίτον, ένα σύγχρονο πλαίσιο με την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις περιοχές Natura (όπου σήμερα υπάρχει αυθαιρεσία, ανεξέλεγκτες καταστάσεις και ad hoc ρυθμίσεις).
Τέταρτον, παρεμβάσεις, με σεβασμό στο Σύνταγμα και την κοινή λογική, ούτως ώστε να αρθεί η προχειρότητα στην εκπόνηση των δασικών χαρτών και να μπει τέλος στην ομηρία εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών.
Πέμπτον, δεν θα εκδίδεται οικοδομική άδεια, εάν δεν έχει προβλεφθεί η αποκομιδή των μπάζων σε συνεργασία με τα εξουσιοδοτημένα για αυτό συστήματα.
Έκτον, η επιβολή ενιαίου περιβαλλοντικού τέλους ανεξαρτήτως πάχους της πλαστικής σακούλας, που βάζει τέρμα στα παιχνίδια με τις πλαστικές σακούλες.
Προστατεύουμε το περιβάλλον. Μένουμε όμως σταθερά μακριά από ιδεοληψίες. Διότι πιστεύουμε πράγματι στη βιώσιμη ανάπτυξη!
2. Τις ρυθμίσεις που φέρνουμε δεν τις κατεβάσαμε από το κεφάλι μας. Βασίζονται στο παράδειγμα των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών οι οποίες, ομολογουμένως, έχουν τις αυστηρότερες προδιαγραφές προστασίας του περιβάλλοντος παγκοσμίως. Όσοι λένε ότι με αυτές τις διατάξεις καταστρέφουμε το περιβάλλον -λες κι εμείς δεν θέλουμε να αφήσουμε ένα καλύτερο περιβάλλον για τα παιδιά μας- θα πρέπει να πουν το ίδιο και για τις χώρες τις οποίες μιμούμαστε με αυτό το νομοσχέδιο! Τους θυμίζω όμως ότι αυτές τις χώρες κοιτάμε συνήθως ως παραδείγματα υψηλών στάνταρντς στο περιβάλλον.
3. Σε όσους ρωτούν “Γιατί τώρα και χωρίς διαβούλευση;” τους απαντώ: Ξεχνούν ή ηθελημένα αγνοούν ότι ο διάλογος για αυτό το νομοσχέδιο ξεκίνησε ουσιαστικά τον περασμένο Οκτώβριο, τόσο με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις (με τις οποίες έχουμε καθιερώσει τακτικές συναντήσεις κάθε δίμηνο για πρώτη φορά στα χρονικά του υπουργείου), όσο και με φορείς, των οποίων πολλές από τις παρατηρήσεις ελήφθησαν σοβαρά υπόψη. Επίσης, ξεχνούν όσοι τα λένε αυτά ότι η Ελλάδα χρειάζεται μία δυναμική επανεκκίνηση της οικονομίας της και ο εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας είναι μια αναγκαία προϋπόθεση. Είναι μάταια λοιπόν η προσπάθεια όσων για δογματικούς ή άλλους λόγους θέλουν να κρατήσουν τη χώρα κολλημένη στο χθες, μια θλιβερή εξαίρεση μέσα στην ΕΕ.
Προχωρούμε μπροστά με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Με στόχο η Ελλάδα να γίνει ένα διεθνές πρότυπο πράσινης ανάπτυξης.
4. Ή θα έχουμε ένα σοβαρό κράτος ή δεν θα έχουμε. Δεν είναι δυνατόν η Δημόσια Διοίκηση να αδιαφορεί για την επενδυτική διαδικασία στη χώρα, τη μόνη διαδικασία που μπορεί να δημιουργήσει δουλειές και ανάπτυξη στον τόπο. Αν είναι αντίθετη η Διοίκηση σε μια αδειοδότηση ας το πει! Θέτουμε επομένως κατά αυτό τον τρόπο τις συγκεκριμένες προθεσμίες έτσι ώστε η παρέλευση των οποίων να μην παρεμποδίζει τη διαδικασία. Αλλά σε καμιά περίπτωση προφανώς αυτό δεν σημαίνει ότι θα δίνεται άδεια χωρίς κάποια συγκεκριμένη διαδικασία! Τελικός ελεγκτής σε αυτές τις περιπτώσεις θα είναι το Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι μιας σειράς υπουργείων. Με άλλα λόγια το Δημόσιο θα λέει είτε ναι είτε όχι στην έκδοση μιας άδειας με βάση την ευρωπαϊκή και την ελληνική νομοθεσία. Δεν θα μπορεί όμως στο εξής να τρενάρει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις περιμένοντας ανάπτυξη στην χώρα από τον αέρα τον κοπανιστό!
5. Σε σχέση με τις περιοχές Natura, οι οποίες αποτελούν το 30% της χώρας, πάμε να εφαρμόσουμε αυτό που γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη: Καθορίζουμε δηλαδή ένα πλαίσιο δραστηριοτήτων που θα προσδιοριστεί τελικά με Προεδρικά Διατάγματα. Θα προσδιοριστεί δηλαδή από το Συμβούλιο της Επικρατείας, την περιβαλλοντική ευαισθησία του οποίου δεν αμφισβητεί πιστεύω κανείς στη χώρα. Το κάνουμε αυτό για να μην υπάρχουν ad hoc και αυθαίρετες ρυθμίσεις προσαρμοσμένες στον κάθε επενδυτή, στον κάθε μελετητή και γραφειοκράτη. (…) Να το πω απλά: Αν θέλαμε να απειλήσουμε τις προστατευόμενες περιοχές, τότε θα μπορούσαμε πολύ απλά να μην προβλέψουμε τις περιβαλλοντικές μελέτες, ούτε τα διαχειριστικά σχέδια, ούτε να εμπλέξουμε το ΣτΕ! Δεν πάμε όμως να κάνουμε αυτό. Αυτοί λοιπόν που φοβούνται για εξορύξεις κλπ. να ξέρουν ότι τίποτα δεν θα επιτραπεί χωρίς έγκριση του ΣτΕ! Εγώ δεν αμφισβητώ την περιβαλλοντική ευαισθησία κανενός. Ορισμένοι ωστόσο εμμένουν εισαγγελικά να αμφισβητούν τις ευαισθησίες τις δικές μας και τις ευαισθησίες ενός πρωθυπουργού, που όλη η Ευρώπη αναγνωρίζει ότι είναι ένας «πράσινος» πρωθυπουργός. Ανάμεσα δε σ’ αυτούς είναι και ο ΣΥΡΙΖΑ επί των ημερών του οποίου κατ’ επανάληψη καταδικαστήκαμε από το Δικαστήριο της ΕΕ για παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας!