Ανοίγει ο δρόμος για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ

Ως έργο εθνικής σημασίας προσδιορίζεται ο East Med στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για ΑΠΕ, καταναλωτές φυσικού αερίου κλπ. 

Ανοίγει τον δρόμο για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.  Ειδικότερα, σύμφωνα με διάταξη που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε χθες στη Βουλή, το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να περιορίζει το ποσοστό άμεσης ή έμμεσης συμμετοχής του ή των νομικών προσώπων στα οποία συμμετέχει (κατά πλειοψηφία ή ελέγχει άμεσα ή έμμεσα το Ελληνικό Δημόσιο) στο εκάστοτε μετοχικό κεφάλαιο του ΑΔΜΗΕ. Στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι η περαιτέρω αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ (σ.σ. το 24% του Διαχειριστή ανήκει στην κρατική κινεζική εταιρεία State Grid).

Επίσης, το ΥΠΕΝ προωθεί ρύθμιση που καθορίζει ως έργο εθνικού ενδιαφέροντος τον αγωγό East Med. Ειδικότερα, επεκτείνεται το έργο διασύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας (ο αγωγός αερίου IGI Poseidon),   ώστε να περιλαμβάνει πλέον το  χερσαίο τμήμα του αγωγού επί ελληνικού εδάφους, μεταξύ της ελληνοτουρκικής μεθορίου και της ακτής του Ιονίου,  όσο και του χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού EastMed. Ο   EastMed αποτελεί Έργο Ευρωπαϊκού Κοινού Ενδιαφέροντος (EKE), ανήκει στην ίδια δέσμη Έργων Κοινού  Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος με τον υπεράκτιο αγωγό φυσικού αερίου IGI Poseidon και συνδέει τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου, μέσω Κύπρου, Ελλάδας και Ιταλίας, με την υπόλοιπη Ευρώπη.

 

Με τη συγκεκριμένη τροποποίηση, το αναβαθμισμένο έργο διασύνδεσης χαρακτηρίζεται ως έργο εθνικής σημασίας και δημόσιας ωφέλειας και ευρύτερα  δημοσίου συμφέροντος, καθώς ο εμπλουτισμένος σχεδιασμός του έργου ενισχύει τη  διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς της Ιταλίας και της Ελλάδας, και προωθεί την ολοκλήρωση του Νοτίου Διαδρόμου φυσικού αερίου.

Νέοι κανόνες για τον Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου

Επιπλέον , μεταξύ άλλων, τίθενται νέοι κανόνες για τη λειτουργία Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου στην αγορά φυσικού αερίου, όπως συμβαίνει και σε εκείνη του ηλεκτρικού ρεύματος. Ο Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου υποχρεούται να προμηθεύει πελάτες, οι οποίοι δεν εκπροσωπούνται από προμηθευτή (λόγω υπαιτιότητας του μέχρι πρότινος προμηθευτή τους), ώστε να διασφαλίζεται η συνέχιση της παροχής αερίου (ή ρεύματος) των ακινήτων τους.

Με την προτεινόμενη διάταξη, για την επιλογή του Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου προβλέπεται η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τη ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας).  Σε περίπτωση που δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον παρέχεται εξουσιοδότηση στη ΡΑΕ να ορίσει τους Προμηθευτές Τελευταίου Καταφυγίου με κριτήρια που αφορούν στο μερίδιο αγοράς του κάθε Προμηθευτή στην ελληνικά  αγορά καθώς και ανά γεωγραφική περιοχή ή κατηγορία πελατών. Στο μεταβατικό διάστημα έως την ολοκλήρωση των διαδικασιών, όλοι οι προμηθευτές είναι εν δυνάμει πάροχοι της υπηρεσίας κοινής ωφέλειας τελευταίου καταφυγίου.

Διευκολύνσεις για «πράσινες» επενδύσεις

Με τις προωθούμενες ρυθμίσεις αντικαθίσταται η  Άδεια Παραγωγής (για την έκδοσή της απαιτούνται σήμερα περί τα δύο έτη) με τη Βεβαίωση Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας η οποία θα προκύπτει μετά από μια σύντομη και αυτοματοποιημένη διαδικασία. Το «κλειδί»  είναι ότι ο ενδιαφερόμενος επενδυτής είναι εκείνος που θα πρέπει να συγκεντρώσει όλα τα δικαιολογητικά και να τα αναρτήσει στο πληροφοριακό σύστημα της ΡΑΕ.  Ωστόσο, εάν ο επενδυτής δεν προχωρήσει γρήγορα στην ωρίμανση του έργου θα χάνει και το δικαίωμα για παραγωγή ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, ώστε να απελευθερώνεται φυσικός και ηλεκτρικός χώρος για άλλα έργα.

Η Βεβαίωση Παραγωγού θα  χορηγείται για χρονικό διάστημα 25 ετών και θα μπορεί να ανανεώνεται για άλλο τόσο. Ωστόσο, ο επενδυτής θα την χάνει εάν:

1) Εντός 6 μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της Βεβαίωσης, ο κάτοχος δεν έχει καταθέσει αίτηση για χορήγηση ΑΕΠΟ, εφόσον έχει σχετική υποχρέωση.  Για τους σταθμούς που προβλέπεται υποχρέωση εκπόνησης Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης η εν λόγω προθεσμία παρατείνεται κατά  12 μήνες.

2) Εντός 36 μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της Βεβαίωσης δεν έχει υποβληθεί αίτηση στον Διαχειριστή για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης.

3) Για τις άλλες τεχνολογίες σταθμών ΑΠΕ και για τους υβριδικούς σταθμούς ΑΠΕ, εάν εντός 36 μηνών από την ημερομηνία χορήγησης της Βεβαίωσης δεν έχει υποβληθεί αίτηση στον Διαχειριστή για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης.

Σε ότι αφορά τα εκκρεμή αιτήματα για χορήγηση Άδειας Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας τα οποία έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ (έως και τον κύκλο του  Ιουνίου 2018, και από τον  κύκλο υποβολής αιτήσεων Σεπτεμβρίου 2018 και εφεξής) οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν από την Αρχή να επιβεβαιώσουν το ενδιαφέρον τους.

Σημειώνεται ότι καταργείται το «Τέλος Διατήρησης Αδειών Παραγωγής» από 1ης Ιανουαρίου 2020, ενώ το Τέλος Διατήρησης των ετών 2017-2019 θα καταβληθεί μειωμένο στο 1/3 του αρχικά προβλεπόμενου ποσού.

Επίσης, στο νομοσχέδιο τροποποιούνται οι Τεχνικές Οδηγίες στο πλαίσιο του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ).

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.