Σε αναμονή μπαίνει λόγω κορωνοϊού ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση των πιο εμπορικών από τα 23 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που παραμένουν στην ομπρέλα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Οι συνέπειες της πανδημίας, που έχουν συρρικνώσει τα έσοδα ακόμα και των μεγαλύτερων αεροδρομίων του πλανήτη, ανέτρεψαν τις προτεραιότητες και στις ελληνικές αερομεταφορές.
Πιο ώριμο προς αξιοποίηση δεδομένων των αυξανόμενων τουριστικών ροών που καταγράφησαν τα προηγούμενα χρόνια είναι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ενώ 5-6 ακόμη από τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, όπως Αλεξανδρούπολης, Χίου και Πάρου, παρουσιάζουν επίσης εμπορικό ενδιαφέρον. Η αξιοποίηση αυτών μέσω παραχώρησης ή ΣΔΙΤ βρίσκεται στο τραπέζι.
Όπως είχε επισημάνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, στον αντίποδα υπάρχουν αεροδρόμια στη χώρα που μπορεί να μην έχουν εμπορικό ενδιαφέρον πρέπει όμως να λειτουργούν υπό τον κρατικό έλεγχο, φέρνοντας ως παράδειγμα το Καστελόριζο. Αεροδρόμια τα οποία διαθέτουν όμως παρωχημένες υποδομές, οι οποίες και σχεδιάζεται να αναβαθμιστούν με πόρους του Eurocontrol.
Ανατροπή και για τις άγονες γραμμές
Εν τω μεταξύ, ανατροπή υπήρξε και στον σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις άγονες γραμμές. Ο διαγωνισμός για την εκμετάλλευση 12 τακτικών αεροπορικών γραμμών στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, παρήλθε άγονος στα τέλη Μαρτίου. Το συνολικό οικονομικό αντιστάθμισμα ήταν 24,6 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για το διάστημα από 1η Οκτωβρίου 2020 έως 30 Σεπτεμβρίου 2024.
Εν μέσω πανδημίας αυτό το γεγονός ήταν μάλλον αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι αεροπορικές εταιρείες καθήλωναν το ένα μετά το άλλο τα αεροσκάφη τους.
Ο διαγωνισμός πρόκειται να επαναπροκηρυχθεί πιθανώς το φθινόπωρο. Σε κάθε περίπτωση, αυτό θα γίνει στον χρόνο που θα κριθεί κατάλληλος από το Υπουργείο και την ΥΠΑ. Ως τότε έχουν ήδη παραταθεί οι τρέχουσες συμβάσεις, οι οποίες εκπνέουν ούτως ή άλλως τον Σεπτέμβριο. Όταν οι συνθήκες βελτιωθούν θα υποβληθεί εκ νέου αίτημα στην Ε.Ε., προσαρμοσμένο στα δεδομένα της οικονομικής και υγειονομικής συγκυρίας.
Ο αρχικός σχεδιασμός αφορούσε 12 άγονες αεροπορικές γραμμές: Αθήνα – Σκιάθος, Αθήνα – Ικαρία, Αθήνα – Σύρος, Αθήνα – Λέρος, Αθήνα – Αστυπάλαια, Αθήνα – Κάλυμνος, Αθήνα – Σκύρος, Θεσσαλονίκη – Σάμος, Θεσσαλονίκη – Χίος, Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα, Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος και Ρόδος – Καστελόριζο.