Η βιομηχανία της μόδας έχει σίγουρα υποστεί σοβαρό πλήγμα από την πανδημία του κορωνοϊού. Τα εμπορικά καταστήματα έχουν κλείσει στις μεγαλύτερες αγορές του πλανήτη, τα εργοστάσια υπολειτουργούν ή έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους και μία από τις μητροπόλεις του fashion world, το Μιλάνο, έχει μετατραπεί τις τελευταίες εβδομάδες σε έρημο τοπίο. Αυτή η κατάσταση φαίνεται πως έχει ευαισθητοποιήσει τους διάσημους σχεδιαστές και τα μεγάλα brands ρούχων, υποδημάτων, καλλυντικών και αξεσουάρ και όλοι τους προσφέρουν ό,τι μπορούν για την ενίσχυση μονάδων υγείας αλλά και ανθρωπιστικών οργανώσεων αυτή τη δύσκολη περίοδο. Ο Τζιόρτζιο Αρμάνι, για παράδειγμα, αφού ενίσχυσε με δύο εκατομμύρια ευρώ την Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας και διάφορα νοσοκομεία της σκληρά δοκιμαζόμενης πατρίδας του, της Ιταλίας, ανακοίνωσε πως επιπλέον όλα τα ιταλικά εργοστάσιά του θα αναλάβουν να παραγάγουν στολές για το ιατρικό προσωπικό της χώρας.
Κομψή πανστρατιά
Η γνωστή αμερικανική φίρμα Brooks Brothers έχει διαθέσει τα εργοστάσιά της στη Νέα Υόρκη, στη Βόρεια Καρολίνα και στη Μασαχουσέτη και οι μονάδες αυτές θα κατασκευάζουν 150.000 ιατρικές μάσκες κάθε ημέρα, καθώς και έναν αριθμό νοσοκομειακών στολών. Πρόκειται για μία από τις λίγες περιπτώσεις εταιρείας μόδας που διαθέτει τις υποδομές για να παρέχει μάσκες υψηλής προστασίας και όχι τις απλές υφασμάτινες. Ο ιταλικός οίκος κοσμημάτων και αξεσουάρ Bulgari με τις ελληνικές ρίζες παράγει κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες μπουκάλια με αντισηπτικό χεριών τα οποία θα μοιράσει σε διάφορες δομές υγείας που τα χρειάζονται σε συνεννόηση με την κυβέρνηση της Ιταλίας. Ο βρετανικός οίκος Burberry έχει δεσμευτεί για την κατασκευή νοσηλευτικών στολών και υφασμάτινων μασκών που θα διοχετευθούν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας της Βρετανίας. Το φημισμένο brand θα ενισχύσει επίσης οικονομικά το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στην έρευνά του για τη δημιουργία εμβολίου που καταπολεμά τον κορωνοϊό καθώς και μη κυβερνητικές οργανώσεις που παρέχουν γεύματα σε όσους έχουν ανάγκη. Το CFDA, η επίσημη ένωση σχεδιαστών μόδας των ΗΠΑ, και το Vogue Fashion Fund έχουν συνεργαστεί για μια νέα πρωτοβουλία που λέγεται A Common Thread (Ενα Κοινό Νήμα) που δρα με σκοπό την οικονομική στήριξη εργαζομένων από τον χώρο της μόδας που έχουν πληγεί από την πανδημία. Αρκετά χρήματα έχουν ήδη συγκεντρωθεί για τις δραστηριότητές της.
Η φίρμα Chanel έχει ήδη δωρίσει 1,2 εκατ. ευρώ σε ένα ταμείο έκτακτης βοήθειας για τα δημόσια νοσοκομεία της Γαλλίας και έχει υποσχεθεί ότι θα καλύπτει κανονικά τον μισθό των υπαλλήλων της σίγουρα για τις πρώτες οκτώ εβδομάδες που δεν θα εργάζονται. Εχει ανακοινώσει επίσης ότι σκοπεύει να φτιάξει μάσκες και νοσοκομειακές στολές και να τις δωρίσει σε δομές υγείας. Ο σχεδιαστής Κρίστιαν Σιριάνο από τη Νέα Υόρκη έχει ήδη κατασκευάσει 1.500 μάσκες στο μικρό του στούντιο και συνεχίζει ακάθεκτος. Το διάσημο δίδυμο πίσω από την επωνυμία Dolce & Gabbana, ο Ντομένικο Ντόλτσε και ο Στέφανο Γκαμπάνα δηλαδή, έχει πραγματοποιήσει μία δωρεά στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου για την επιστημονική έρευνα και την ανάπτυξη διαγνωστικών και θεραπευτικών μεθόδων εναντίον του κορωνοϊού.
Ανταποκρινόμενοι στις επιπτώσεις του SARS-CoV-2 σε όλον τον κόσμο, η εταιρεία Estée Lauder Companies και το φιλανθρωπικό ίδρυμα The Estée Lauder Companies Charitable Foundation (ELCCF) έχουν προβεί στις εξής ενέργειες: Σε παγκόσμιο επίπεδο, χορηγήθηκε δωρεά ύψους 2 εκατομμυρίων δολαρίων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα (MSF), προκειμένου να στηρίξουν το διαρκές σωτήριο έργο τους σε όλον τον κόσμο να αντιμετωπίσουν τον κορωνοϊό σε χώρες με ανεπαρκείς πόρους, καθώς επίσης και σε χώρες που επλήγησαν έντονα. Στην Κίνα, περισσότερα από 800.000 δολάρια αποδόθηκαν στις προσπάθειες ανακούφισης από τον ιό. Τα κεφάλαια θα υποστηρίξουν τον Ερυθρό Σταυρό της Κίνας, το φιλανθρωπικό ίδρυμα της Σανγκάης και το ίδρυμα Give2Asia. Επιπλέον, χορηγήθηκαν δωρεές σε είδος ύψους 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων στο ίδρυμα China Women’s Development Foundation, προκειμένου να υποστηρίξουν το ιατρικό προσωπικό της πρώτης γραμμής. H Estée Lauder έχει επίσης επαναλειτουργήσει το εργοστάσιό της στη Νέα Υόρκη για την κατασκευή αντισηπτικού χεριών. Ο Μάριο και ο Ενρίκο Μορέτι Πολεγκάτο, πρόεδροι της Geox και της Diadora, έκαναν δωρεά ύψους 1 εκατ. ευρώ στην περιφέρεια Βένετο της Ιταλίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Ο ιταλικός οίκος Gucci έχει πραγματοποιήσει δωρεά ύψους δύο εκατομμυρίων ευρώ και ξεκίνησε με δική του πρωτοβουλία δύο καμπάνιες crowdfundraising. Το ένα εκατομμύριο θα δοθεί, σε συνεργασία με το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα Intesa Sanpaolo, στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της Ιταλίας, ενώ το άλλο εκατομμύριο θα διοχετευθεί στο Ειδικό Ταμείο Αλληλεγγύης που έχει συστηθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Ο CEO της Gucci, Μάρκο Μπιτσάρι, έκανε επίσης μια προσωπική δωρεά 100.000 ευρώ στην περιφέρεια Εμίλια-Ρομάνα από όπου κατάγεται και η οποία έχει χτυπηθεί σοβαρά από τον κορωνοϊό.
Η ώρα των κολοσσών
Ο Αμάνθιο Ορτέγκα, ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Inditex, του ομίλου που έχει υπό τη σκέπη του brands όπως η Zara και η Massimo Dutti, έχει δηλώσει πως μέσω του Ιδρύματός του έχει προμηθευτεί ιατρικό υλικό (αναπνευστήρες, μάσκες και κιτ εξέτασης για τον κορωνοϊό) αξίας 63 εκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη του αγώνα της Ισπανίας ενάντια στην πανδημία. Η φίρμα Jimmy Choo δεσμεύτηκε ότι θα δωρίσει 500.000 δολάρια για τον ίδιο σκοπό. Το μισό ποσό θα διατεθεί στην έδρα της, τη Βρετανία, στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (NHS) συγκεκριμένα, ενώ το υπόλοιπο θα δοθεί στο Ειδικό Ταμείο Αλληλεγγύης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Ο γαλλικός κολοσσός Kering (βλ. Gucci και Bottega Veneta) της οικογένειας Πινό θα μοιράσει 2 εκατομμύρια ευρώ σε διάφορες δομές υγείας στη Βόρεια Ιταλία. Δύο από τις πολλές φίρμες του, οι οίκοι Saint Laurent και Balenciaga, κατασκευάζουν μάσκες που θα δοθούν δωρεάν στο ιατρικό προσωπικό της χώρας.
Ο LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), o κραταιός γαλλικός κολοσσός με το ανεξάντλητο πορτφόλιο, χρησιμοποιεί ήδη τις εγκαταστάσεις που υπό κανονικές συνθήκες φτιάχνουν αρώματα και καλλυντικά με την υπογραφή Christian Dior, Guerlain και Givenchy για την κατασκευή αντισηπτικών που θα μοιραστούν στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας δωρεάν. Ο όμιλος του Μπερνάρ Αρνό έχει δεσμευτεί ότι θα δωρίσει συνολικά 40 εκατομμύρια προστατευτικές μάσκες και έχει ήδη πληρώσει 5 εκατομμύρια ευρώ σε κινέζο προμηθευτή για τα πρώτα 10 εκατομμύρια από αυτές. Η ισπανική Mango θα διανείμει δύο εκατομμύρια μάσκες σε διάφορα νοσοκομεία της χώρας. Το brand Michael Kors που εδρεύει στη Νέα Υόρκη θα δώσει ένα εκατομμύριο δολάρια σε διάφορες τοπικές οργανώσεις που στηρίζουν όσους πλήττονται από την πανδημία. Ο ίδιος ο Μάικλ Κορς θα δωρίσει και προσωπικά ένα ποσό για τη στήριξη των νοσοκομείων της αμερικανικής μητρόπολης.
Οι ιδιοκτήτες του οίκου Prada, Πατρίσιο Μπερτέλι και Μιούτσια Πράντα, έχουν δωρίσει έξι πλήρως εξοπλισμένες μονάδες εντατικής θεραπείας σε τρία νοσοκομεία του Μιλάνου. Η ιταλική φίρμα σχεδιάζει ήδη την παραγωγή 80.000 νοσοκομειακών στολών και 110.000 μασκών που θα διανεμηθούν στο νοσηλευτικό προσωπικό της περιοχής της Τοσκάνης. Ο αμερικανικός οίκος Ralph Lauren δωρίζει 10 εκατομμύρια δολάρια σε μια πλειάδα οργανισμών, μεταξύ των οποίων και το Ειδικό Ταμείο Αλληλεγγύης του ΠΟΥ. Η εταιρεία προσφέρει ειδική οικονομική στήριξη στους εργαζομένους της που έχουν αυξημένες ανάγκες εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών, ενώ μέρος του ποσού θα διατεθεί στην πρωτοβουλία Pink Pony η οποία στηρίζει οικονομικά τους καρκινοπαθείς που είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι αυτή την περίοδο. Εξετάζεται ήδη το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει τις εγκαταστάσεις της προκειμένου να κατασκευαστεί αναγκαίο ιατρικό υλικό.
Το διάσημο πολυκατάστημα της Νέας Υόρκης Saks Fifth Avenue θα δωρίσει συνολικά 600.000 δολάρια σε τρεις οργανισμούς: 250.000 θα χορηγηθούν σε οργανώσεις που φροντίζουν για τον εξοπλισμό κλινικών και ιατρικού προσωπικού, ενώ 350.000 θα διατεθούν σε εικονικά εκπαιδευτικά προγράμματα μαθητών αλλά και σε ιδρύματα που θα αναλάβουν την υλική και ψυχολογική στήριξη άπορων νεαρών γυναικών μετά την πανδημία. Ο οίκος Versace έχει δωρίσει μισό εκατομμύριο ευρώ (200.000 προέρχονταν από την προσωπική περιουσία της Ντονατέλα και της Αλέγκρα Βερσάτσε) σε νοσοκομεία του Μιλάνου, ενώ τον Φεβρουάριο είχε κάνει δωρεά ύψους ενός εκατομμυρίου γεν στον κινεζικό Ερυθρό Σταυρό. Ο οίκος Bottega Veneta έχει δημιουργήσει ειδικά για τις περιστάσεις αυτοαπομόνωσης την ψηφιακή πλατφόρμα Bottega Residency, η οποία φιλοξενεί περιεχόμενο σε 24ωρη βάση – από ζωντανές συναυλίες καλλιτεχνών και συνταγές μαγειρικής από ανερχόμενους σεφ μέχρι την προβολή ταινιών – για την ψυχαγωγική απασχόληση όλων μας όσο καιρό θα #ΜένουμεΣπίτι. Ο γαλλικός οίκος Zadig & Voltaire ανακοίνωσε πως θα δωρίζει αυτή την περίοδο το 10% των εσόδων από τις διαδικτυακές πλέον πωλήσεις του στον αμερικανικό Ερυθρό Σταυρό, ενώ ο Tom Ford θα κάνει το ίδιο για τη στήριξη της πρωτοβουλίας «A Common Thread».
Ο οίκος Ermenegildo Zegna έχει δωρίσει περισσότερα από 3 εκατομμύρια ευρώ στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της Ιταλίας. Η φίρμα αθλητικών ειδών Nike έχει διαθέσει 15 εκατομμύρια δολάρια στη μάχη κατά του κορωνοϊού – ένα εκατομμύριο από αυτά δόθηκε στο Ειδικό Ταμείο Αλληλεγγύης του ΠΟΥ. Η φίρμα Moncler δώρισε 10 εκατομμύρια δολάρια για να οικοδομηθεί ειδική νοσοκομειακή μονάδα για ασθενείς που νοσούν με Covid-19 στο Μιλάνο. Και ο χώρος της μόδας έχει άλλωστε ήδη βιώσει ανθρώπινες απώλειες. Ο φημισμένος σχεδιαστής γυναικείων παπουτσιών Σέρτζιο Ρόσι πέθανε πριν από λίγες ημέρες στα 84 του χρόνια από επιπλοκές του κορωνοϊού. Παρέμενε αρκετά δημοφιλής και μπορούσε να υπερηφανεύεται πως διέθετε ακόμη και τώρα ως πελάτισσες ορισμένες πολύ ωραίες, νέες και διάσημες παρουσίες όπως η Αντριάνα Λίμα, η Τέιλορ Σουίφτ και η Αριάνα Γκράντε και πάρα πολλές επώνυμες ελληνίδες αφού τις δημιουργίες του εκπροσωπεί στην Ελλάδα ο οίκος Kalogirou. Ο ομώνυμος οίκος είχε ήδη δημοσιοποιήσει ότι θα δώριζε 100.000 ευρώ στη μάχη κατά του κορωνοϊού, το ίδιο και όλα τα έσοδα από τις διαδικτυακές πωλήσεις του για ορισμένο χρονικό διάστημα. Τον θάνατο του ταλαντούχου σχεδιαστή ανακοίνωσε με συγκίνηση ο γιος του, Τζιανβίτο Ρόσι, που ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του και ίδρυσε το δικό του πολύ δημοφιλές (και ακριβό) brand γυναικείων υποδημάτων.
Ο ιστορικός οίκος Hermès ανακοίνωσε πριν από λίγα εικοσιτετράωρα τον θάνατο της Λεϊλά Μενκάρι σε ηλικία 94 ετών. Η Μενκάρι που έφυγε χτυπηµένη από τον κορωνοϊό έφερε τον τίτλο της βασίλισσας της γοητείας µέσα στο φηµισµένο γαλλικό brand. Η Μενκάρι για περισσότερα από πενήντα χρόνια ήταν η δηµιουργός των εκπληκτικών βιτρινών σε όλες τις exclusive boutiques του οίκου ανά τον κόσµο.