Επενδύσεις ύψους 4,3 δισ. ευρώ σχεδιάζει να υλοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ (διαχειριστής των δικτύων της υψηλής τάσης) την επόμενη δεκαετία σε έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης όλων των ελληνικών νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα. Η πρώτη φάση του επενδυτικού προγράμματος, προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2024 και η δεύτερη φάση το 2030.
Τα έργα που έχουν περιληφθεί στο πλάνο του Διαχειριστή σε βάθος δεκαετίας είναι τα εξής:
Διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου: Έργο, ύψους 350 εκατ. ευρώ, του οποίου η ολοκλήρωση αναμένεται στο τέλος του έτους.
Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής: Την περίοδο 2021-2024 οι επενδύσεις για το έργο – το οποίο πρόκειται να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ – θα φτάσουν τα 781 εκατ. ευρώ. Στόχος ολοκλήρωσης της διασύνδεσης το 2023. Ο συνολικός προϋπολογισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού, μαζί με το έργο Κρήτης – Πελοποννήσου ανέρχεται στο ένα δισ. ευρώ.
Διασύνδεση Κυκλάδων: Στα διασυνδεδεμένα νησιά των Κυκλάδων (Σύρος-Πάρος-Μύκονος- Άνδρος-Τήνος), θα προστεθεί εντός του 2020 και η Νάξος. Η τελευταία φάση, προϋπολογισμού 389 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί το 2023-2024 με άλλα τέσσερα νησιά _ Σέριφος, Μήλος, Φολέγανδρος και Σαντορίνη. Το συνολικό έργο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους.
Επέκταση συστήματος 400 kV στην Πελοπόννησο: Το σύστημα Υπερυψηλής Τάσης (ΥΤ) επεκτείνεται στην Πελοπόννησο δίνοντας περαιτέρω περιθώρια διείσδυσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο νότιο Σύστημα της χώρας. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 90 εκατ. και η ολοκλήρωση του έργου προσδιορίζεται στο 2024. Το πρώτο σκέλος του έργου (Μεγαλόπολη-Κόρινθος και Κέντρο ΥΤ Κορίνθου) αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί το 2021.
Διασύνδεση Δωδεκανήσων: Το σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων (Κως-Ρόδος-Κάρπαθος) θα διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα έως το 2027 με συνολικό προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ.
Διασύνδεση νησιών Βορειοανατολικού Αιγαίου: Ο χάρτης των διασυνδέσεων στο Αιγαίο θα ολοκληρωθεί το 2029 με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και τη Σκύρο. Το έργο, προϋπολογισμού 885 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει τις διασυνδέσεις Σκύρου-Λέσβου-Λήμνου-Χίου-Σάμου με την Εύβοια στα δυτικά, την Θράκη στα βόρεια και την Κω στα νότια.
Τα οφέλη από την ολοκλήρωση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών θα είναι πολλαπλά αφενός για το περιβάλλον καθώς τα νησιά θα απαλλαγούν από τις ρυπογόνες πετρελαϊκές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ενώ θα υπάρχει και δυνατότητα εκμετάλλευσης του πλούσιου αιολικού δυναμικού του με την περαιτέρω ανάπτυξη έργων ΑΠΕ, και αφετέρου για τους καταναλωτές όλης της χώρας οι οποίοι θα απαλλαγούν σταδιακά από ένα μεγάλο οικονομικό βάρος, δηλαδή τις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), τις οποίες καταβάλλουν μέσω των τιμολογίων ρεύματος, επιδοτώντας την ακριβή παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά.
Στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030, το οποίο υποβλήθηκε για έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ο ΑΔΜΗΕ ενσωμάτωσε τα σχόλια φορέων της αγοράς ενέργειας και έκανε προσαρμογές με στόχο την ταχύτερη και αποδοτικότερη μεταβολή του ενεργειακού μείγματος της χώρας, ως επακόλουθο της απολιγνιτοποίησης. Συνολικά, θα προστεθούν στο υφιστάμενο Σύστημα Μεταφοράς 5.000 νέα χιλιόμετρα ηλεκτρικών διασυνδέσεων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα είναι υποθαλάσσιες.
Τις βασικές παραμέτρους του επενδυτικού του προγράμματος και τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των επιμέρους διασυνδέσεων, παρουσίασε σήμερα η Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), μέσω τηλεδιάσκεψης. Επιπλέον, έγινε επισκόπηση των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη και πώς ενδέχεται να επηρεαστούν από την κρίση του κορωνοϊού (σ.σ. ήδη υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση στη Β΄ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων). Πάντως, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ διαβεβαίωσε το ΥΠΕΝ ότι οι επιπτώσεις είναι, προς το παρόν, πολύ περιορισμένες και σε κάθε περίπτωση υπάρχει δυνατότητα ο Διαχειριστής να αναλάβει με τα δικά του συνεργεία την υλοποίηση τμημάτων εναέριων γραμμών που ενδέχεται να καθυστερήσουν, εξαιτίας της πανδημίας.