Θωμάς Κωνσταντίνου: «Ισως μέσα στην ησυχία να αφουγκραστούμε τις πραγματικές μας ανάγκες»

Ο ουτίστας Θωμάς Κωνσταντίνου έγραψε και ηχογράφησε εν μέσω πανδημίας ένα άλμπουμ εμπνευσμένο από τη Μεγάλη Εβδομάδα

Μία είναι η λέξη για το αίσθημα που καταλαμβάνει τον ακροατή του άλμπουμ «Holy Week» του Θωμά Κωνσταντίνου: κατάνυξη. Ο δίσκος ηχογραφήθηκε στην Αθήνα τον Μάρτιο κατά τη διάρκεια του αναγκαστικού εγκλεισμού όλων μας στο σπίτι και αποτελείται από έξι μουσικά κομμάτια, ένα για κάθε ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας. Οι πρωτότυπες συνθέσεις και διασκευές για ούτι είναι βασισμένες στους Ύμνους του Πάσχα και αναβιώνουν τη συγκινητική ατμόσφαιρα της μεγάλης γιορτής της ορθοδοξίας, υπενθυμίζοντας πως τα Πάθη ακολουθούνται από την Ανάσταση.

Πως είναι η καθημερινότητά σας αυτό το διάστημα; Είναι για έναν καλλιτέχνη η αναγκαστική απομόνωση καταστροφική ή μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για ανασυγκρότηση;

«Η καθημερινότητά μου αυτό το διάστημα είναι όπως όλων μας, γεμάτη σκαμπανεβάσματα και μεγάλη δόση σουρεαλισμού. Είναι στη φύση μου να βλέπω τα πάντα θετικά, οπότε προσπαθώ να εκμεταλλευτώ δημιουργικά το χρόνο που ξαφνικά μας δόθηκε. Η απομόνωση μόνο καλό κάνει, όχι μόνο στον καλλιτέχνη αλλά σε όλους. Το γεγονός πως ο κόσμος ξαφνικά σταμάτησε να τρέχει με τρελές ταχύτητες ίσως μας βοηθήσει να αφουγκραστούμε καλύτερα τις πραγματικές μας ανάγκες και αυτό γίνεται μόνο όταν υπάρχει ησυχία».

Πως προέκυψε το «Holy Week»; Εξηγήστε μας λίγο και την πρακτική πλευρά μια ηχογράφησης υπό συνθήκες καραντίνας.

«Το Holy Week μου το πρότεινε σαν ιδέα ο φίλος Μιχάλης Κουμπιός. Η ανταπόκρισή μου ήταν άμεση μιας και το συγκεκριμένο θέμα με αγγίζει βαθιά. Η μουσική προσέγγιση έγινε με ανοιχτό μυαλό και καρδιά, βασισμένη περισσότερο στην αίσθηση των ύμνων παρά στην ακριβή μουσική τους φόρμα. Πρόκειται για αποτύπωση εικόνων και προσωπικών βιωμάτων από την παιδική μου ηλικία και το τι σήμαινε και σημαίνει για μένα η Μεγάλη Εβδομάδα. Τεχνικά η διαδικασία δεν ήταν εύκολη διότι έπρεπε εκτός από τον ουτίστα, να κάνω και τον ηχολήπτη. Η πραγματική δυσκολία όμως ήταν σε συναισθηματικό επίπεδο, κλεισμένος σε ένα δωμάτιο, εγώ και το ούτι μου, ήρθα αντιμέτωπος με τα σκοτάδια του εγκλεισμού και την ανασφάλεια της επόμενης μέρας. Το βασικό μήνυμα του “Holy Week” είναι ο μη φόβος και η λύτρωση. Είτε πιστεύει κάποιος είτε όχι, η ανάγκη για ελευθερία είναι μία και η αντίδρασή μας στην κάθε μορφή αιχμαλωσίας οφείλει να είναι άμεση και αδιαπραγμάτευτη».

Είχε προηγηθεί κι ένα σινγκλ με τον τίτλο «Μπαμ». Είναι προπομπός κάποιας δουλειάς;

«Το “Μπαμ” είναι ένα ζεϊμπέκικο που άρεσε πολύ στον αείμνηστο Δημήτρη Καλιέρη, έναν σημαντικό άνθρωπο της παράδοσης και λαογράφο, το οποίο ηχογραφήσαμε με την παραδοσιακή ορχήστρα του Δήμου Ασπροπύργου “Θρία”.Με αυτό και ακόμα μία σύνθεσή μου, το “SABAH MANDIRA” εγκαινιάσαμε τη σχέση μας με την FM Records με την οποία μας συνδέει παλιά “οικογενειακή” σχέση».

Θα μπορέσει να σταθεί η μουσική βιομηχανία ξανά στα πόδια της μετά από αυτή τη μεγάλη δοκιμασία;

Τα μέτρα που έχουν παρθεί μέχρι στιγμής είναι αρκετά; «Φοβάμαι πως βρισκόμαστε μπροστά σε μία ζημιά ανυπολόγιστη, την οποία δεν βλέπω να συμμερίζεται το επίσημο κράτος αλλά ακόμα χειρότερο, ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας, το οποίο φαίνεται να μην συνειδητοποιεί ποιος ο ρόλος της μουσικής και της τέχνης γενικότερα στις ζωές όλων μας. Με σύζυγο ηθοποιό και εμένα να βιοπορίζομαι αποκλειστικά από την μουσική, είναι ζωτικής σημασίας να αλλάξει η αντιμετώπιση του κλάδου μας. Δεν είμαστε χομπίστες, η τέχνη είναι ξεκάθαρα η ζωή μας και των παιδιών μας».

Τι ακούτε τώρα με τον εγκλεισμό; Εχετε στραφεί στις γνωστές, σταθερές αξίες ή προσπαθείτε να κάνετε catch-up ψάχνοντας καινούργια ακούσματα;

«Ο χρόνος είναι πολύτιμος και έχοντας πλέον μπόλικο στη διάθεση μου, ακούω κυρίως πράγματα που με ηρεμούν. Μεσούσης της Σαρακοστής και με αφορμή την προετοιμασία του “Holy Week” άκουσα πολλή βυζαντινή μουσική – βρήκα αρκετά καλές λίστες στο Spotify παραδόξως. Η μουσική αυτή με επαναφέρει πάντα στις ρίζες μου και με γιατρεύει. Υπάρχουν βέβαια και στιγμές με 70’s ροκ και 80’s ντίσκο για να χορέψουν και τα παιδιά μας (κι εμείς μαζί τους). Ο,τι χρειάζεται για να μην τρελαθούμε!».

Μπορείτε να ακούσετε ολόκληρο το άλμπουμ εδώ:

Σημείωμα του Θωμά Κωνσταντίνου:

«Μια διαφορετική εβδομάδα, με πολλά γεγονότα, θαυμαστά και μεγάλα. Όπως ξαναζωντανεύει η φύση την Άνοιξη, όπως ανασταίνεται ο Λάζαρος, όπως ανεβαίνει στον επάνω κόσμο η Περσεφόνη, οφείλουμε κι εμείς να θυμηθούμε τον εσώτερο εαυτό μας και να τον αναγεννήσουμε.

Κλεισμένος σ’ ένα δωμάτιο, παρέα μόνο με το ούτι μου, βιώνω την εναλλαγή έντονων συναισθημάτων.

Το δράμα, η διαμαρτυρία, ο πόνος, η απελπισία, η αγανάκτηση, η κραυγή, εναλλάσσονται με την αγάπη, το δέος, την ελπίδα, τη γαλήνη, την ευγνωμοσύνη κι όλα αυτά συνομιλούν έντονα μαζί μου. Διαμορφώνουν τον εσωτερικό εαυτό μου και την έμπνευσή μου και μετασχηματίζονται σε μελωδίες, άλλοτε γνώριμες κι άλλοτε νέες, με οδηγό, πάντα την εσωτερική μνήμη.

H μουσική, όπως έχει πει ο Claude Lévi-Strauss, έχει το μοναδικό προνόμιο να εκφράζει αυτό που δεν μπορεί να εκφραστεί με κανέναν άλλο τρόπο.

Με την πολύτιμη συμβολή του φίλου Μιχάλη Κουμπιού, ηχογράφησα τη δική μου Holy Week.

Καλή ακρόαση»

HOLY WEEK

Συντελεστές:

Θωμάς Κωνσταντίνου Ούτι

Mastering: Soundhouse Studio, Γιώργος Φραγγέλης

Το artistic direction είναι του Μιχάλη Κουμπιού και ο δίσκος κυκλοφορεί από την FM Records.

Βιογραφικό του μουσικοσυνθέτη
Βιρτουόζος στο ούτι, πολύ-οργανίστας, συνθέτης, παραγωγός και τραγουδιστής , ο Θωμάς Κωνσταντίνου συνθέτει μία μίξη ανατολής και δύσης, δημιουργώντας το δικό του μουσικό στυλ και χαρακτήρα. Οι επιρροές του είναι ταυτόχρονα σύγχρονες και παραδοσιακές, με το ούτι στο επίκεντρο του μουσικού του κόσμου. Γεννημένος στην Αθήνα το 1980, ο Θωμάς Κωνσταντίνου μεγάλωσε σε μουσική οικογένεια με τον πατέρα του να εμπνέει στα πρώτα του μουσικά βήματα. Ξεκίνησε με πιάνο στην ηλικία των έξι για να συνεχίσει με ούτι, λαούτο, μαντολίνο και διάφορα ελληνικά όργανα. Σπούδασε ευρωπαϊκή και βυζαντινή μουσική, διδάχτηκε και επηρεάστηκε από σημαντικούς Έλληνες, Τούρκους και Αρμένιους ουτίστες όπως οι Νίκος Σαραγούδας, Yurdal Tokcan, Necati Celik και Ara Dinkjian.

Συνεργάστηκε ως σολίστας και ενορχηστρωτής με σημαντικούς Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες όπως Calexico, Eric. Burdon, Shantel, Νανά Μούσχουρη, Ελένη Καραϊνδρου ,Ελευθερία Αρβανιτάκη, Χάρις Αλεξίου, σε ζωντανές εμφανίσεις σε όλο τον κόσμο (Carnegie Hall , Royal Albert Hall , Sidney Opera House, Odeon of Herodes Attikus, Vienner Konzerthouse, Berliner Philarmonie κ.ά.) καθώς και στη δισκογραφία, τηλεόραση και σινεμά. Το 2001 ίδρυσε το μουσικό σχήμα ΤΑΚΙΜ με έξι από τους σημαντικότερους Έλληνες παραδοσιακούς μουσικούς. Μαζί τους κυκλοφόρησε δύο albums και συμμετείχε στα σημαντικότερα Φεστιβάλ (Φεστιβάλ Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Christmas Theater κλπ). Είναι επίσης μέλος του Chronos Project μαζί με τη Δήμητρα Γαλάνη και σημαντικούς διεθνείς jazz σολίστες. Από το 2016 είναι καθηγητής στο μεταπτυχιακό μουσικών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.