Το διαχρονικό ΜΧ-5 δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση από τους εορτασμούς 100 χρόνων της ιαπωνικής φίρμας, αποκτώντας μια νέα επετειακή έκδοση η οποία αντλεί την έμπνευσή της από το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο παραγωγής της Mazda, το R360 Coupe το οποίο έκανε την εμφάνισή του τη δεκαετία του ΄60.
Η επετειακή έκδοση, 100th Anniverssary Edition, θα διατεθεί σε περιορισμένο αριθμό ο οποίος θα καθοριστεί αναλόγως την αγορά και εκτός από την χαρακτηριστική διχρωμία ιριδίζοντος λευκού για το αμάξωμα και μπορντό Βουργουνδίας για την υφασμάτινη οροφή, διαθέτει δερμάτινες επενδύσεις και πατάκια στην απόχρωση του σκούρου κόκκινου.
Την εικόνα συμπληρώνουν τα διακριτικά 100th Anniversary τα οποία κοσμούν τα πατάκια, τα προσκέφαλα των καθισμάτων, το κλειδί, τις πλήμνες των τροχών και τα κατώτερα πλευρικά τμήματα και εμπλουτίζονται με ένα ειδικά σχεδιασμένο για την περίσταση λογότυπο με τα διακριτικά της Mazda να περικλείονται στο αρχλετυπο logo της φίρμας όταν ειδικευόταν κυρίως στην κατασκευή φελλών.
Η έκδοση εφοδιάζεται με το δίλιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα βενζίνης της Mazda, Skyactiv-G ενώ οι εξοπλιστικές της προδιαγραφές αντιστοιχούν στις κορυφαίες εκδόσεις εξοπλισμού του μοντέλου περιλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, τροχούς 17 ιντσών, αμορτισέρ της Bilstein, σπορ σύστημα διεύθυνσης και τεχνολογίας LED ρυθμιζόμενα φωτιστικά σώματα.
Επίσης όπως έχει ήδη ανακοινώσει η ιαπωνική φίρμα θα ακολουθήσουν αντίστοιχες επετειακές εκδόσεις των CX-30 και Mazda3 αλλά και των CX-5 Mazda 6 σε δεύτερο χρόνο.
Ανεξαρτήτως των επετειακών εκδόσεων και για όσους αναρωτιούνται πώς μια φίρμα που λάνσαρε το πρώτο της αυτοκίνητο το 1960 γιορτάζει φέτος τα 100 της χρόνια ή τι σχέση έχουν οι φελλοί με τα αυτοκίνητα, η Mazda ιδρύθηκε στις 30 Ιανουαρίου του 1920 με έδρα την Χιροσίμα ως Tokyo Cork Kogyo Co. Ltd και αρχικά η κύρια δραστηριότητά της ήταν η επεξεργασία φελλών.
Επτά χρόνια αργότερα, θα αφαιρέσει την λέξη Cork από την ονομασία της και το 1929 θα παρουσιάσει το πρώτο της πρωτότυπο δίχρονο κινητήρα 250 κ.εκ., ξεκινώντας παράλληλα να κατασκευάζει εξοπλισμό για λογαριασμό της Toyo.
Tη δεκαετία του ΄30 θα ασχοληθεί με την κατασκευή μοτοσικλετών, δημιουργώντας αρχικά έξι πρωτότυπα τα οποία και στη συνέχεια θα κατασκευάσει για 30 πελάτες της. Το 1930 θα κατασκευάσει επίσης μια νέα βιομηχανική μονάδα αξιοποιώντας μια πρώην αλυκή, όπου εφεξής θα βρίσκεται η έδρα της.
Από το 1931 θα δραστηριοποιηθεί στην παραγωγή τρίτροχων οχημάτων για μεταφορά εμπορευμάτων και στην εξέλιξη και παραγωγή εργαλείων βιομηχανικής χρήσης. Το 1939 θα λανσάρει την πρώτη της μοτοσικλέτα με πλευρικο καλάθι.
Ένα χρόνο αργότερα θα δημιουργήσει το πρώτο πρωτότυπο ενός μικρού επιβατικού αυτοκινήτου. Ο Β΄ΠΠ θα ανακόψει την ενασχόλησή της ωστόσο το 1950 θα επανέλθει με ένα τρίτροχο και εξαθέσιο επιβατικό όχημα το οποίο εφοδίαζε με κινητήρα 701 κ.εκ. Την ίδια χρονιά θα κατασκευάσει και ένα τετράτροχο φορτηγό με δυνατότητα φόρτωσης ενός τόνου ενώ θα αναθεωρήσει το σύνολο της γκάμας των τρίτροχων επαγγελματικών της οχημάτων.
Το 1959 θα παρουσιάσει ένα μικροσκοπικό τρίτροχο pickup με κινητήρα 356 κ.εκ και δυνατότητα φόρτωσης μόλις 300 κιλών ενώ ένα χρόνο αργότερα θα ακολουθήσει και το R360 Coupe το οποίο ουσιαστικά θα αποτελέσει την πρώτη της απόπειρα σε ό,τι αφορά τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Επρόκειτο για ένα δίθυρο, τετραθέσιο μοντέλο με αερόψυκτο κινητήρα 360 κ.εκ. ισχύος 16 ίππων το οποίο έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής λόγω της προσιτής τιμής του αλλά και του αποδοτικού του χαρακτήρα, σηματοδοτώντας την στροφή της ιαπωνικής φίρμας στην ενασχόληση με τα τετράτροχα εξ ου και η έμπνευση για τις σύγχρονες επετειακές εκδόσεις.