«Μπορούμε να μιλάμε ελληνικά αν θες». Από το ακουστικό ακούγεται η φωνή της από κάπου πολύ μακριά, κάτι που θα επέβαλλαν οι παρούσες συνθήκες ούτως ή άλλως, αν και η συνέντευξη είχε κανονιστεί να γίνει τηλεφωνικά προτού αγριέψει η κατάσταση με τον κορωνοϊό. Ωστόσο αυτό το «μακριά» πίστευα ότι θα ήταν το Λονδίνο, ο μόνιμος τόπος κατοικίας της, αν και τελικά η υπεύθυνη επικοινωνίας των BBC Studios που είχε μεσολαβήσει για να μιλήσουμε την έψαχνε στο Παρίσι, όπου θα βρισκόταν για τα γυρίσματα μιας νέας σειράς. Οταν τελικά καταφέραμε να βρεθούμε τηλεφωνικά, αποδείχθηκε ότι η Αριάν Λαμπέντ ήταν κοντά, δηλαδή στην Αθήνα. «Τα γυρίσματα σταμάτησαν εξαιτίας της κατάστασης με τον κορωνοϊό. Επρεπε να αποφασίσω πού θα έπρεπε να είμαι και προτίμησα στην Ελλάδα. Ο Μπόρις Τζόνσον δεν δείχνει να παίρνει σοβαρά την κατάσταση και η Γαλλία κλείνει τα σύνορα. Ηθελα να είμαι εδώ». Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι η σχέση της με τους ανθρώπους και τη χώρα είναι καρμική. Η Λαμπέντ γεννήθηκε στην Αθήνα από γάλλους γονείς οι οποίοι εργάζονταν στο Ελληνογαλλικό Κολέγιο και έμεινε στη χώρα μέχρι τα έξι της χρόνια. Στα 19 της, όσο σπούδαζε θέατρο στο Πανεπιστήμιο της Προβηγκίας (και τελικά έκανε και μεταπτυχιακό στη δραματουργία και στη σκηνική αναπαράσταση), γνώρισε την Αργυρώ Χιώτη και δημιούργησαν μαζί, όπως και με τη Νάιμα Καρμπαχάλ, τη θεατρική ομάδα Vasistas. Στα 25 της μπήκε στη ζωή της η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη με την ταινία «Attenberg» και τίποτε δεν θα ήταν πια το ίδιο. Στα γυρίσματα γνώρισε και τον Γιώργο Λάνθιμο, ο οποίος έγινε στην πορεία σύζυγός της. Να ορισμένοι από τους λόγους που επέλεξε να ζήσει την τωρινή παράνοια στην Αθήνα. «Δεν μπορώ να το εξηγήσω ακριβώς, αλλά ναι, έχω μια πολύ δυνατή σχέση με την Ελλάδα. Εχω πολύ ωραίες αναμνήσεις από τα παιδικά μου χρόνια εδώ και μάλλον έχω μεγαλώσει με μια νοσταλγία για τη χώρα. Εχω γνωρίσει ανθρώπους στη ζωή μου που είναι Ελληνες και έχουν αλλάξει τη ζωή μου».
Ενα ισόπλευρο τρίγωνο στο BBC
Συμπτωματικά η παρουσία της στην Αθήνα συνέπιπτε και με την ελληνική «πρεμιέρα» της βρετανικής σειράς του BBC2 «Trigonometry» στην Cosmote TV (όπου προβάλλεται από τo Cosmote Series, ενώ τα επεισόδια είναι διαθέσιμα δωρεάν on demand και μέσα από την υπηρεσία Cοsmote TV Plus). Σε αυτήν, η Λαμπέντ πρωταγωνιστεί μαζί με τον Γκάρι Καρ (όποιος τον έχει δει στο «Dowton Abbey» και στο «The Deuce» δεν τον ξεχνάει εύκολα) και την Ταλίσα Τεξέιρα («The Musketeers») σε μια αντισυμβατική ιστορία αγάπης που περιλαμβάνει τρεις ανθρώπους οι οποίοι είναι φτιαγμένοι ο ένας για τον άλλον. Ενα τρίγωνο που δημιουργείται όταν το ζευγάρι των Καρ και Τεξέιρα νοικιάζει ένα δωμάτιο του σπιτιού του στη Λαμπέντ προκειμένου να αντεπεξέλθει οικονομικά στα δυσβάσταχτα έξοδά του. Το βασικότερο όμως είναι ότι τις σκηνοθετικές οδηγίες τις δίνει η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, η οποία ήταν άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο κάμφθηκαν οι αντιστάσεις της Λαμπέντ σχετικά με τη συμμετοχή της σε μια σειρά για την τηλεόραση. «Δεν πολυήθελα να δουλεύω σε σειρές, όχι επειδή δεν μου αρέσει αλλά επειδή απαιτούν πολύ χρόνο, και θέλω να κάνω και τα δικά μου πράγματα. Το φοβόμουν λίγο λοιπόν, αλλά μετά μου είπε η Αθηνά για αυτό το πρότζεκτ, το διάβασα και μου άρεσε πολύ». Η Τσαγγάρη έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στα κομβικά σημεία της καριέρας της Λαμπέντ. Υπό τις δικές της σκηνοθετικές οδηγίες έπαιξε πρώτη φορά στον κινηματογράφο, στην ταινία «Attenberg» του 2010 για την οποία απέσπασε και το βραβείο Coppa Volpi Α΄ Γυναικείου Ρόλου στο 67ο Φεστιβάλ της Βενετίας, αλλά και το βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Κοντά σε εκείνη κάνει λοιπόν και το μεγάλο βήμα και στην τηλεόραση, σε έναν ρόλο πρωταγωνιστικό (η Λαμπέντ έχει συμμετάσχει και σε άλλες σειρές, όπως «Black Mirror», «Ad Vitam»). «Νομίζω ότι δουλεύουμε πολύ καλά μαζί. Δεν μπορώ να το εξηγήσω ακριβώς, αλλά νομίζω ότι δεν θα είχα κάνει σινεμά αν δεν ήταν η Αθηνά. Καταλαβαίνω πολύ καλά τη δουλειά της με έναν διαισθητικό τρόπο και όταν μου προτείνει κάτι ξέρω ότι είναι σωστό για εμένα. Κάναμε μαζί και θέατρο, ήταν η πρώτη φορά για εκείνη (σ.σ.: τη «Lulu» στο Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ το 2017). Νομίζω ότι μας αρέσει να ψάχνουμε και να κάνουμε πράγματα που δεν είχαμε κάνει πριν».
Οταν η Αριάν γνώρισε την Αθηνά
Η πρώτη φορά που γνωρίστηκαν ήταν όταν η Λαμπέντ πήγε στο casting μιας ταινίας η οποία αποδείχθηκε ότι ήταν το «Attenberg». «Δεν μιλούσα ελληνικά και δεν ήθελα να κάνω κινηματογράφο. Για εμένα τότε ήταν θέατρο ή τίποτα, χορός ή τίποτα, ήμουν δηλαδή απόλυτη. Τη γνώρισα όμως και μου μίλησε για την Πίνα Μπάους, για γάλλους φιλοσόφους που μου αρέσουν πολύ, αλλά και για πολλά πράγματα που δεν είχαν να κάνουν με το σινεμά αλλά βρίσκονταν γύρω από αυτό. Κατάλαβα ότι για εκείνη ο κινηματογράφος είναι πολλά πράγματα, ένα μέσο στο οποίο μπορείς να χρησιμοποιήσεις πολλές μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Κάπως μου άνοιξε το μυαλό. Επειτα, προσεγγίζει τους χαρακτήρες και τους ανθρώπους με έναν τρόπο σωματικό, οργανικό, που με ενδιαφέρει πάρα πολύ και τον καταλαβαίνω πολύ καλύτερα από μεγάλες θεωρίες για τη φόρμα, για παράδειγμα. Μου αρέσει πολύ η σκηνοθετική της γλώσσα και η ματιά της στον κόσμο. Ηδη από το σενάριο ο σκοπός δεν ήταν να γραφτεί μια ιστορία για ένα σέξι ερωτικό τρίγωνο αλλά να δούμε τον τρόπο με τον οποίο ζούμε σήμερα σε μια μεγάλη πόλη, όπου όλοι ερχόμαστε από κάπου αλλού και έχουμε μια προσωπική ιστορία, γιατί είμαστε 30 ετών αλλά πρέπει να κοιτάμε συνέχεια τη ζωή μας από την αρχή. Μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρων ο τόνος γραφής, όπως και το ότι αντιμετώπιζε ισότιμα όλες τις εκφάνσεις της ζωής των ηρώων. Από τη δουλειά και το σεξ μέχρι τις οικογενειακές σχέσεις. Αυτή είναι και η γλώσσα της Αθηνάς, η οποία κοιτάζει τα πράγματα ισότιμα. Νομίζω ότι τελικά φτιάξαμε έναν κόσμο στον οποίο δεν υπάρχει καθόλου επικριτική διάθεση. Οι ήρωες αυτοί προσπαθούν να ζουν την αλήθεια τους, να μεγαλώνουν και να γίνονται οι άνθρωποι που θέλουν να είναι. Σε αυτό το πλαίσιο αγαπούν με έναν τρόπο που δεν είναι συνηθισμένος. Η σχέση τους δεν είναι ακραία, ούτε οι ίδιοι εκκεντρικοί. Ανήκουν στον αληθινό κόσμο και αποτελούν οργανικό κομμάτι του».
Η στροφή στη σκηνοθεσία
Σε όλη τη διάρκεια της συνομιλίας μας, η Αριάν Λαμπέντ μιλάει με μια μικρή συστολή, ακόμη και με μια ταπεινότητα θα μπορούσε να πει κανείς. Είναι περίπου όπως όταν τη βλέπεις από κοντά και μοιάζει να μην έχει συναίσθηση τού πόσο εκπληκτικά όμορφη είναι (o oίκος Chloé την επέλεξε πριν από δύο χρόνια ως το «προσωπο» της καμπάνιας για γνωστό άρωμά του, ενώ μερικές εβδομάδες πριν ανέβηκε στην πασαρέλα για το fashion show του εμβληματικού γαλλικού brand) ή όταν λαμβάνει ένα βραβείο (όπως για παράδειγμα εκείνο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου) και νιώθεις ότι αισθάνεται λίγο άβολα που βρίσκεται στη σκηνή ως το τιμώμενο πρόσωπο. Υποθέτω ότι θα ήταν μεγάλο λάθος να θεωρήσεις πως αυτές οι εκδηλώσεις είναι ενδείξεις κάποιου είδους αδυναμίας ή ανασφάλειας. Αν παρακολουθήσει κανείς την πορεία της θα διαπιστώσει ότι με αποφασιστικότητα και με ένα ήρεμο πάθος χαράζει τη δική της προσωπική πορεία. Απλώς επειδή αγαπά το métier της και παίρνει σοβαρά τον εαυτό της ως γυναίκα και αυθύπαρκτη προσωπικότητα, λογικά δεν θέλει να ορίζεται ως η «πανέμορφη» ή «η γυναίκα του Λάνθιμου» όπως αγαπούν να την παρουσιάζουν τα media. «Ο καθένας μας έχει τη δική του πορεία» θα πει μόλις ακούσει το όνομά του. «Οταν δεν έχω γυρίσματα θέλω να κάνω δικά μου πράγματα, να κάνω τις ταινίες μου και ως σκηνοθέτης». Η Λαμπέντ έχει ήδη σκηνοθετήσει την «Olla», μια μικρού μήκους για μια γυναίκα από την Aνατολική Ευρώπη που έρχεται σε ένα προάστιo μιας γαλλικής πόλης για να ζήσει με έναν άνδρα με τον οποίο ήρθε σε επαφή μέσω ενός site γνωριμιών. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του περυσινού Φεστιβάλ Καννών και άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις, ενώ απέσπασε τρία βραβεία στο Φεστιβάλ του Κλερμόν-Φεράν. Καθόλου άσχημα για σκηνοθετικό ντεμπούτο. «Θέλω να κάνω μια ταινία μεγάλου μήκους. Δεν ξέρω πότε και πώς ακριβώς, αλλά αυτός είναι ο σκοπός μου».
Η σειρά «Trigonometry» προβάλλεται αποκλειστικά στην COSMOTE TV κάθε Πέμπτη βράδυ στις 23.00 στο COSMOTESERIES HD. Ταυτόχρονα με την προβολή τους στο κανάλι, τα επεισόδια θα είναι διαθέσιμα και μέσα από τη δωρεάν, on demand υπηρεσία COS