Για μια πρωτόγνωρη και απρόβλεπτη κρίση για τις παγκόσμιες αερομεταφορές από την οποία η AEGEAN έχει τις προϋποθέσεις να επιβιώσει, εφόσον δεν κρατήσει ανυπολόγιστα μεγάλο διάστημα, έκανε λόγο ο πρόεδρος του ελληνικού αερομεταφορέα, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, μιλώντας για την πανδημία του COVID-19 στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με θέμα τα Οικονομικά Αποτελέσματα του 2019.
Το τακτικό πρόγραμμα δρομολογίων της εταιρείας έχει ήδη μειωθεί λόγω κορωνοϊού κατά 50%, ενώ ως το τέλος της εβδομάδας, βάσει των νέων περιορισμών, θα συρρικνωθεί στο 20% των προγραμματισμένων πτήσεων. Αυτό πρόκειται να διατηρηθεί για κάποιες εβδομάδες, με την πιθανότητα όμως να μειωθεί περαιτέρω στο 10% μέσα στις επόμενες δυο εβδομάδες, εφόσον προκύψουν αυστηρότεροι περιορισμοί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή μεμονωμένες χώρες.
Ανοιχτό άφησε ο ισχυρός άνδρας της AEGEAN και το ενδεχόμενο της απόλυτης καθήλωσης των αεροσκαφών της εταιρείας, σε περίπτωση που αυτό επιβληθεί από την ένταση της πανδημίας, τους συνακόλουθους περιορισμούς στις μετακινήσεις και την κατακόρυφη πτώση της ζήτησης. Εχθές, οι ηγέτες της ΕΕ αποφάσισαν το κλείσιμο των εξωτερικών συνόρων για διάστημα 30 ημερών, προκειμένου να αναχαιτιστεί η εξάπλωση του κορωνοϊού.
Με θετικό πρόσημο στο κατώφλι της μεγάλης κρίσης
«Βρισκόμαστε, χάρη στην επιτυχημένη πορεία του 2019, σε ένα καλό σημείο εκκίνησης για αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο που έχει ξεκινήσει. Η κρίση του COVID-19 είναι απρόβλεπτη όχι μόνο για την ευρωπαϊκή, αλλά και για τη διεθνή αεροπορική βιομηχανία. Καταλαβαίνουμε ότι βρισκόμαστε στην αρχή μιας κρίσης και ότι υπάρχουν πολλές άγνωστες παράμετροι ακόμα» ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, η εταιρεία για το 2019 κατέγραψε αύξηση 10,4% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών, ο οποίος ανήλθε σε 1,308 δισ. ευρώ από 1,185 δισ. ευρώ το 2018. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 78,5 εκατ. ευρώ, έναντι 67,9 εκατ. το 2018, σημειώνοντας αύξηση κατά 15,6%. Σε θετικούς ρυθμούς, κινήθηκαν ακόμη οι δυο πρώτοι μήνες του 2020, με βελτιωμένες πληρότητες και επιπλέον χειμερινές πτήσεις.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο πρόεδρος της AEGEAN στην παράμετρο της ρευστότητας ως βασικό μαξιλάρι ασφαλείας σε αυτή την κρίσιμη περίοδο. Αυτή ανήλθε στο τέλος του 2019 σε 516 εκατ. ευρώ, και στις αρχές Μαρτίου ήταν επίσης περίπου στο ίδιο επίπεδο, κοντά στα 500 εκατ. ευρώ.
Στο σενάριο λοιπόν της πλήρους αναστολής όλων των πτήσεων της εταιρείας, το οποίο δεν μοιάζει τόσο μακρινό, το κόστος που θα πρέπει να καλύπτεται σε μηνιαία βάση χωρίς καθόλου έσοδα προσδιορίζεται στα 32-34 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει γενικά έξοδα, πληρωμές των lessors και μισθολογική δαπάνη. Κόστος που μπορεί να καλυφθεί από την υφιστάμενη βάση ρευστότητας, εφόσον, όπως επισήμανε ο πρόεδρος της εταιρείας, η διάρκεια της κρίσης παραμείνει περιορισμένη, προσδιορίζοντάς τη σε λίγους μήνες.
«Το γεγονός ότι ξεκινάμε από το σημείο ενός εξαιρετικά επιτυχημένου 2019 και τους δύο καλούς μήνες του 2020, είναι απόδειξη ότι είμαστε από εκείνες τις εταιρείες που έχουν καλές και ασφαλείς προοπτικές εξόδου από αυτή την κρίση, αν και δεν θα είναι εύκολο» επισήμανε ο κ. Βασιλάκης, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι είναι αναγκαίο οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να λάβουν άμεσα μέτρα στήριξης των αερομεταφορών, που βρίσκονται μεταξύ των μεγαλύτερων θυμάτων αυτής της κρίσης.
Διευκολύνσεις από προμηθευτές και πλάνο ενίσχυσης από Τράπεζες
Δεδομένης της ένταστης της κρίσης, το επόμενο βήμα για την AEGEAN, θα είναι να ζητήσει τη στήριξη των προμηθευτών της προκειμένου να προχωρήσουν σε διακανονισμούς. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία από τα τέλη του 2019 έχει παραλάβει τα πρώτα τέσσερα αεροσκάφη της οικογένειας A320 neo, μέρος της τεράστιας παραγγελίας 46 αεροσκαφών συν 12 με option, αξίας 2,5-3 δισ. δολαρίων σε τιμές αγοράς, η οποία θα παραδοθεί στο μεγαλύτερο μέρος τη διετία 2020-2021.
Όπως υπνεθύμισε ο κ. Βασιλάκης, μιλώντας στους επενδυτές, ο αερομεφορέας στην 20χρονη πορεία του έχει ξεπεράσει με επιτυχία τρείς κρίσεις, εκ των οποίων πιο πρόσφατη η οικονομική κρίση του 2010, μέσα από τις οποίες απέδειξε στους προμηθευτές ότι είναι αξιόπιστη εταιρεία και ανέπτυξε μαζί τους στενούς δεσμούς. «Πιστεύουμε ότι είναι εφικτό να επιτύχουμε διακανονισμούς με τους περισσότερους από τους προμηθευτές μας και μακροχρόνιους συνεργάτες μας, όποια κι αν είναι η φύση της συνεργασίας μας, προκειμένου να μας διευκολύνουν μέσα σε αυτή την περίοδο» είπε χαρακτηριστικά.
Ακόμη, για τη διασφάλιση της ρευστότητας, εφόσον παραστεί ανάγκη, η διοίκηση της εταιρείας έχει προχωρήσει σε συζητήσεις με εγχώριες Τράπεζες, προκειμένου να εξασφαλίστουν ασφαλείς γραμμές πιστώσεων. «Δεν υπάρχει πρόθεση να υπερβούμε τις δυνατότητες που μας προσφέρει η υφιστάμενη θέση μας και αυτό δεν είναι πιθανό να συμβεί σε διάστημα ολίγων μηνών, αλλά είναι σημαντικό να έχουμε αυτή την εναλλακτική» είπε ο κ. Βασιλάκης, αναφέροντας ότι το πλάνο θα έχει σύντομα ολοκληρωθεί.
«Προστατεύουμε τις θέσεις εργασίας»
Σε αντίθεση με παγκόσμιους αεροπορικούς κολοσσούς, που από την αρχή της κρίσης του κορωνοϊού έχουν ήδη προχωρήσει σε περιορισμό των ωρών εργασίας και μειώσεις προσωπικού, στις προτεραιότητες της διοίκησης της AEGEAN δεν είναι να προχωρήσει σε τέτοιες πρακτικές.
Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, σε μια μεγαλύτερη κλιμάκωση της κρίσης, ο περιορισμός του λειτουργικού κόστους είναι λογικό να μπαίνει στο τραπέζει, όμως «δεν είμαστε από τις εταιρείες που πρώτα θα εξετάσουν τη μείωση των εργαζομένων. Θεωρούμε τους ανθρώπους μας τη δύναμή μας» είπε. Σημείωσε δε ότι είναι πολύ σημαντικό σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που διήλθε μιας μεγάλης κρίσης να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας.
Όπως είπε ο πρόεδρος του ελληνικού αερομεταφορέα, σε 3-4 εβδομάδες θα είναι σε θέσει να ενημερώσει πια πιο αναλυτικά σχετικά με την κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία, καθώς ακόμη το τοπίο βρίσκεται υπό διαμόρφωση και μάλιστα με ρυθμούς και τρόπους που παραμένουν απρόβλεπτοι.