Φουλ τις μηχανές για να ξεκινήσουν τα δρομολόγια του τρένου στο τμήμα της νέας σιδηροδρομικκής γραμμής από το Κιάτο ως τη Ροδοδάφνη έχει βάλει η ΕΡΓΟΣΕ. Σύμφωνα με τον μέχρι σήμερα προγραμματισμό, στις 10 Απριλίου 2020 προγραμματίζεται η έναρξη δρομολογίων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα οποία ελλείψει ηλεκτροκίνησης θα γίνονται με αλλαγή μηχανής σε ντίζελ, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια στο τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας.
Στην παρούσα φάση, εκτελείται ο σχεδιασμός δρομολογίων, που σύμφωνα με πληροφορίες θα περιλαμβάνει 3 ή 4 δρομολόγια ημερησίως. Ο χρόνος μετάβασης από τη Νερατζιώτισσα έως το Διακοφτό εκτιμάται στις 2 ώρες, ενώ τα δρομολόγια πιθανότατα να πυκνώσουν κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
Για να φτάσουμε όμως ως εκεί, και βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχει κοινοποιηθεί στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές από την ΕΡΓΟΣΕ και προχωράει κανονικά, εντός της εβδομάδας ξεκινούν οι Διοικητικές Παραλαβές προς Χρήση από τον ΟΣΕ, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός της δεύτερης εβδομάδας του Μαρτίου.
Επίσης, περί τις 10 Μαρτίου θα ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια για τις τελικές ρυθμίσεις και την εκπαίδευση των μηχανοδηγών, ενώ την ίδια περίοδο αναμένεται και η ανακοίνωση του προγράμματος δρομολογίων.
Αγώνας δρόμου από την ΕΡΓΟΣΕ από τα μέσα Ιανουαρίου
Προκειμένου όμως να ξανασφυρίξει μετά από 9 χρόνια το τρένο στο Αίγιο και να ολοκληρωθεί ένα έργο που ξεκίνησε το 2006, χωρίς να χαθούν ευρωπαϊκοί πόροι 240 εκατ. ευρώ, η νέα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ πραγματοποίησε στα μέσα Ιανουαρίου τεχνική συνάντηση στις Βρυξέλλες, με τη συμμετοχή φορέων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Εκεί, παρουσιάστηκε η κατάσταση του έργου και έγινε λεπτομερής περιγραφή των προγραμματισμένων ενεργειών μέχρι και τις αρχές Απριλίου.
Στόχος του σφιχτού χρονοδιαγράμματος που τέθηκε σε εφαρμογή είναι η διασφάλιση 240 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκής χρηματοδόητης που έχει χορηγηθεί, με δεδομένο ότι το έργο θα παραδοθεί σύντομα σε λειτουργία. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 920 εκατ. ευρώ και αφορά την υποδομή, επιδομή, ηλεκτροδότηση και τους σταθμούς του τμήματος, συνολικού μήκους 71 χλμ. Της διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων που θα φτάσει ως την Πάτρα. Στο τμήμα Κιάτο-Λυκοποριά το τρένο θα πιάνει ταχύτητες ως 200 χλμ./ώρα, ενώ ως τη Ροδοδάφνη Αιγίου η μέγιστη ταχύτητα θα είναι 150 χλμ./ώρα.
Το έργο εξυπηρετεί τους νεοκατασκευασθέντες τρεις Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Ξυλοκάστρου, Ακράτας και Αιγίου και τις έξι Στάσεις Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς, Πλατάνου, Διακοπτού και Ελίκης.
Υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας στις σήραγγες
Με το αρχικό φυσικό αντικείμενο του έργου να έχει ήδη ολοκληρωθεί και δεδομένου ότι στην αρχική σύμβαση δεν προβλεπόταν εγκατάσταση συστήματος επικοινωνίας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, η ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισε την εγκατάσταση συστήματος VHF. Αυτό εξυπηρετεί την επικοινωνία τόσο του διαχειριστή της υποδομής, ΟΣΕ, όσο και της Πυροσβεστική, εφόσον αυτό καταστεί απαραίτητο. Ως τις 20 Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί η εγκατάστασή του στο σύνολο της νέας γραμμής.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας και με στόχο την εξασφάλιση υψηλών προδιαγραφών ασφάλειας, η ΕΡΓΟΣΕ πραγματοποίησε, την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2020, άσκηση αντιμετώπισης συμβάντος εντός της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Τραπέζης με τη συμμετοχή όλων των σιδηροδρομικών και τοπικών φορέων. Σε αυτήν δοκιμάστηκε και το νέο σύστημα VHF δοκιμάστηκε επιτυχώς.
Σκοπός της άσκησης ήταν η εξοικείωση όλων των εμπλεκόμενων μερών με τα νέα συστήματα ασφαλείας των σηράγγων του σιδηροδρόμου και την προετοιμασία του εμπλεκόμενου προσωπικού για τη βέλτιστη δυνατή αντιμετώπιση πιθανών συμβάντων. Σημειώνεται ότι η άσκηση πραγματοποιήθηκε βάσει σεναρίου σύμφωνα με το οποίο εκδηλώνεται πυρκαγιά στο μεσαίο βαγόνι επιβατικής αμαξοστοιχίας, η οποία έχει ακινητοποιηθεί μπροστά από την έξοδο διαφυγής της Σιδηροδρομικής Σήραγγας στον κλάδο με κατεύθυνση προς Πάτρα.
Στην άσκηση συμμετείχαν ασκούμενοι των υπηρεσιών, ηθοποιοί με συγκεκριμένους ρόλους σύμφωνα με το σενάριο, καθώς και παρατηρητές που κατέγραψαν σημαντικές πληροφορίες για την αποτίμηση της άσκησης και επισκέπτες οι οποίοι παρακολούθησαν την εξέλιξη και συμπλήρωσαν σχετικό έντυπο αξιολόγησης.
Παρόμοια άσκηση ετοιμότητας προγραμματίζεται εντός του Μαρτίου, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες δικαιοδοσίας Νομού Κορινθίας, στη νέα Σιδηροδρομική Σήραγγα Μελισσίου.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστος Βίνης, με αφορμή την ολοκλήρωση της άσκησης, σημείωσε ότι «είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με την πορεία της προετοιμασίας για την παράδοση ενός πολύ σημαντικού έργου για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Πρόκειται για τη θετική έκβαση μιας πολύ μεγάλης προσπάθειας που καταβάλαμε από τον περασμένο Οκτώβριο προκειμένου να ολοκληρωθεί σύντομα ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 920 εκ. Ευρώ που ξεκίνησε το 2006. Οι ενέργειές μας έχουν ως στόχο, όπως παρουσιάσαμε και στην ευρωπαϊκή επιτροπή στη συνάντησή μας στις Βρυξέλλες στα μέσα Ιανουαρίου, την έναρξη της λειτουργίας της νέας γραμμής πριν το ελληνικό Πάσχα, καθώς και την εξασφάλιση των 240 εκ. Ευρώ των ευρωπαϊκών πόρων που έχουν διατεθεί για τη συγχρηματοδότηση του Έργου. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί παράδειγμα της αποφασιστικότητας και του νέου σχεδιασμού με τον οποίο η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ προχωρά σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων για τον ελληνικό -και όχι μόνο- σιδηρόδρομο».