Ανησυχητικά νέα συνοδεύουν τα πρώτα «βήματα ελευθερίας» που κάνει το Ηνωμένο Βασίλειο εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία ανακοίνωσε ότι το τέταρτο τρίμηνο του 2019 η βρετανική οικονομία φρενάρισε μέχρις… ακινητοποιήσεως.
Το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2019 η ανάπτυξη του βρετανικού ΑΕΠ ήταν μηδενική, παρά το γεγονός ότι το τρίμηνο αυτό, ακόμα και σε ασιατικές μη χριστιανικές χώρες, είναι η πλέον δραστήρια οικονομικώς περίοδος του έτους λόγω της καταναλωτικής έξαρσης που συνοδεύει τις γιορτές των Χριστουγέννων και του νέου έτους. Το απότομο σταμάτημα της βρετανικής οικονομίας αποδίδεται στη συρρίκνωση του βιομηχανικού τομέα για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο κατά 1,1% (ιδιαίτερα απογοητευτικές ήταν οι επιδόσεις του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας) και στην αισθητή κάμψη που εμφάνισε η ανάπτυξη στον τομέα των υπηρεσιών (0,1% από 0,5%). Το τρίτο τρίμηνο ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν 0,5%.
Ελπίζουν σε ανάκαμψη
Σε ετήσια βάση, πάντως, το βρετανικό ΑΕΠ αυξήθηκε πέρυσι κατά 1,4%. Η ανάπτυξη ήταν δηλαδή οριακά υψηλότερη από το 2018 (1,3%). Εξάλλου πρόσφατες έρευνες στη Βρετανία προοιωνίζονται ανάκαμψη της οικονομίας το νέο έτος. Η Ρουθ Γκρέγκορι της Capital Economics μιλώντας στο BBC σημειώνει ότι οι έρευνες για την οικονομική δραστηριότητα και την εμπιστοσύνη δείχνουν ότι το πρώτο τρίμηνο του 2020 θα είναι πολύ καλύτερο. Ο Τέι Παρίχ του Institute of Directors βλέπει ενδείξεις αύξησης των προσλήψεων από τις επιχειρήσεις και διάθεση για περισσότερες επενδύσεις.
Αύξηση των δασμών
Το τελευταίο τρίμηνο του 2019 κατεγράφη επίσης αύξηση του εμπορικού ελλείμματος στα 6,5 δισ. στερλίνες (7,74 δισ. ευρώ) από 4 δισ. στερλίνες (4,76 δισ. ευρώ) που ήταν το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου. Είναι προφανές ότι οι Βρετανοί (κυρίως οι επιχειρήσεις) σπεύδουν να εξασφαλιστούν όσο μπορούν μπροστά στον κίνδυνο αύξησης των εισαγωγικών δασμών, δεδομένου ότι είναι πρακτικά αδύνατον να υπογραφούν περί τις 650 εμπορικές συμφωνίες με την Ευρώπη έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 – υπάρχει βέβαια και το ενδεχόμενο παράτασης της ισχύος των παλαιών συμφωνιών. Συνολικά το 2019 το εμπορικό έλλειμμα της Βρετανίας μειώθηκε οριακά κατά 500 εκατ. στερλίνες (595 εκατ. ευρώ), στα 29,3 δισ. στερλίνες (34,9 δισ. ευρώ).
Σκωτσέζικος σολομός
Η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον, πάντως, προετοιμάζει τους βρετανούς εξαγωγείς για το χειρότερο. Ο Σκωτσέζικος Οργανισμός Εκτροφέων Σολομού ανακοίνωσε ότι μέλη του έλαβαν ειδοποίηση από την κυβέρνηση να προετοιμαστούν ώστε να αντέξουν βαριά δασμολόγηση από την ΕΕ (13% για τον καπνιστό σολομό). Ειδοποιήθηκαν επίσης να προετοιμαστούν για να εκδίδουν 100.000 πιστοποιητικά καταλληλότητας ετησίως στους σολομούς που θα εξάγουν (το ετήσιο κόστος υπολογίζεται σε 9 εκατ. στερλίνες, 10,7 εκατ. ευρώ).
Ο ανταγωνισμός
Ο σολομός είναι το πλέον εξαγώγιμο τρόφιμο από τη Βρετανία. Και οι σκωτσέζοι εξαγωγείς θα αναγκαστούν πιθανότατα να αντιμετωπίσουν οξύτερο στις ευρωπαϊκές αγορές τον ανταγωνισμό των Νορβηγών, που πάντως επίσης δεν μετέχουν στην ΕΕ. Και βεβαίως των εξαγωγέων από την Αλάσκα. Αντε μετά να μην ενθαρρύνονται οι αποσχιστικές τάσεις στη Σκωτία, με απώτερο σκοπό την επανένταξη της περιοχής στην ευρωπαϊκή οικογένεια.
Η ΕΕ απειλεί με έξωση των τραπεζών του Σίτι από τις ευρωπαϊκές αγορές
Απαξ και η Βρετανία γίνει τρίτη χώρα, οι εκεί χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις της δεν θα έχουν πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές δίχως να έχουν εξασφαλίσει ειδική άδεια, ξεκαθάρισε η ΕΕ διά στόματος του επικεφαλής διαπραγματευτή για το Brexit Μισέλ Μπαρνιέ.
Ο Μπαρνιέ θύμισε ότι οι βρετανικές επιχειρήσεις θα χάσουν de facto το «διαβατήριο» που τους επιτρέπει να δραστηριοποιούνται ελεύθερα στην ηπειρωτική Ευρώπη. Σημειωτέον ότι επί μακρόν στο Λονδίνο οι ειδικοί θεωρούσαν ότι λόγω αμοιβαίων (και μεγάλων) συμφερόντων οι πολιτικοί θα συμφωνούσαν σε ένα ειδικό, εξαιρετικό καθεστώς για τον ευρύτερο χρηματοοικονομικό κλάδο. Είναι αλήθεια ότι το Σίτι του Λονδίνου συγκεντρώνει το 78% και πλέον των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών ολόκληρης της Ευρώπης. Αλλά εν προκειμένω φαίνεται πως δεν είναι μόνο τα συμφέροντα που καθορίζουν τις πολιτικές. Είναι σαφές, δηλαδή, ότι οι Βρυξέλλες θέλουν να έχουν το πάνω χέρι στις σχέσεις με το Λονδίνο, εκμεταλλευόμενες τον συνολικό συσχετισμό δυνάμεων (πολιτικών τε και οικονομικών) που έχουν με το μέρος τους.
$90 εκατ. ζητεί η Nissan από τον Κάρλος Γκον
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan κατέθεσε σε δικαστήριο της Γιοκοχάμα αγωγή κατά του πρώην αφεντικού της, Κάρλος Γκον, ζητώντας αποζημίωση 10 δισ. γεν (90 εκατ. δολαρίων) για τη «χρηματική ζημία που υπέστη η εταιρεία εξαιτίας των ενεργειών του». Ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Renault Nissan Mitsubishi προσφάτως απέδρασε από την Ιαπωνία, όπου βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό κατηγορούμενος για οικονομική κακοδιαχείριση, και μετέβη στον Λίβανο.
Ο Γκον, ο οποίος έχει τρεις υπηκοότητες (γαλλική, βραζιλιάνικη και λιβανέζικη), σχολιάζοντας την εναντίον του αγωγή της Nissan έκανε λόγο για συνεχόμενα «τεχνάσματα» εκ μέρους της ιαπωνικής εταιρείας. «Μήνες μετά την ανακοίνωση της εκτίμησης της Nissan ότι η ζημία που υπέστη ήταν 35 δισ. γεν, τώρα διεκδικεί 10 δισ.» είπε ο έκπτωτος μάνατζερ, για να πάρει τη σκυτάλη η Nissan και να προαναγγείλει «αύξηση των διεκδικήσεών της στο μέλλον».
Η αυτοκινητοβιομηχανία πρόσθεσε ότι πιθανόν να προχωρήσει σε ξεχωριστή δικαστική διεκδίκηση αποζημίωσης για τις «αβάσιμες και δυσφημιστικές επισημάνσεις» που έκανε εναντίον της ο Γκον σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε στη Βηρυτό. Ο Γκον είχε αποδώσει την αποκαθήλωσή του από τον θρόνο της Renault Nissan Mitsubishi, τη δίωξή του και εν γένει τις δικαστικές περιπέτειες που περνά σε μια «χούφτα αδίστακτων και εκδικητικών ατόμων».
Ο Γκον κατηγορήθηκε συγκεκριμένα για απόκρυψη των ετήσιων αποδοχών του και για κακή διαχείριση των οικονομικών της Nissan. Ο διάσημος μάνατζερ, ο οποίος λέγεται ότι διέφυγε από την Ιαπωνία κλεισμένος μέσα σε μια βαλίτσα, έχει χαρακτηρίσει το δικαστικό σύστημα της χώρας «έωλο και άδικο». Εως τον Νοέμβριο του 2018, που συνελήφθη στο Τόκιο, ο Κάρλος Γκον, η προσωπική περιουσία του οποίου υπολογίζεται στα 120 εκατ. δολάρια, ήταν ένας από τους ισχυρότερους και πλέον επιδραστικούς μάνατζερ της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Το σκάνδαλο έχει θέσει εν αμφιβόλω το μέλλον της συμμαχίας της Nissan με τη γαλλική Renault και την επίσης ιαπωνική Mitsubishi.