Μια μάχη…παρασκηνίου οδήγησε και πάλι σε ταλαιπωρία των πολιτών και μάλιστα σε μία ημέρα που, δεδομένης της 24ης απεργίας λεωφορείων, τρόλεϊ, μετρό και ηλεκτρικού, ο Προαστιακός ήταν το μόνο μέσο μετακίνησης στην πρωτεύουσα. Τα αλληλοκαρφώματα δίνουν και παίρνουν μεταξύ συνδικαλιστών, σωματείων, ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για το «μπλόκο» στην κυκλοφορία τρένων και Προαστικού.
Μετά την πρόσφατη 24ωρη απεργία στο μετρό που έπιασε εξαπίνης τους Αθηναίους, η σημερινή εξέλιξη φέρνει και πάλι στο προσκήνιο το ζήτημα της ύπαρξης προσωπικού ασφαλείας.
Η πρωθυπουργική δέσμευση του περασμένου Δεκεμβρίου για άμεση νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέπει προσωπικό ασφαλείας σε περιπτώσεις απεργιακών κινητοποιήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται ένα μίνιμουμ δρομολογίων, δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί λόγω μπλεγμένων αρμοδιοτήτων ανάμεσα στα Υπουργεία όπως Εργασίας και Οικονομικών.
Η δέσμευση για άμεση νομοθετική ρύθμιση επαναλήφθηκε πάντως σήμερα.
Εντωμεταξύ κλήση σε απολογία των απεργών και άμεση άσκηση πειθαρχικών μέτρων εντός της ημέρας, προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Όπως αποκάλυψε, κατόπιν εντολής του Πρωθυπουργού, επικοινώνησε προς τούτο με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, κ. Κώστα Σπηλιόπουλο.
Μετά δε το άνοιγμα του αμαξοστασίου στο Ρέντη, με δήλωσή του τόνισε ότι «η κυβέρνηση δεν εκβιάζεται και δεν βάζει κανένα συμφέρον πάνω από το καλό του πολίτη».
Όλοι κάτι ήξεραν αλλά την πλήρωσαν οι επιβάτες
Ποιος κρατάει την άκρη που θα ξεμπλέξει βέβαια το κουβάρι των ευθυνών για το σημερινό φιάσκο, που βρήκε το επιβατικό κοινό να περιμένει μάταια στις αποβάθρες, δεν είναι ξεκάθαρο, καθώς όλες οι πλευρές κάτι ήξεραν, κάτι είχαν πληροφορηθεί, κάποιον είχαν ενημερώσει, αλλά επίσημη ενημέρωση δεν υπήρξε.
Στο χρονικό που οδήγησε στη σημερινή πρόσθετη ταλαιπωρία των πολιτών, που έρχονται ούτως ή άλλως αντιμέτωποι με το κυκλοφοριακό χάος στην πρωτεύουσα, όπως ενημέρωσε σήμερα στις 7 το πρωί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ανακοίνωσή της, οι αμαξοστοιχίες του δρομολογίου Αθήνας-Θεσσαλονίκης και του Προαστιακού έμειναν ακινητοποιημένες λόγω «αιφνιδιαστικής και απροειδοποιήτης απεργίας του προσωπικού του ΟΣΕ».
Μάλιστα ρίχνοντας ευθέως την ευθύνη στον διαχειριστή της υποδομής, υπογράμμισε ότι «ο ΟΣΕ αδυνατεί να εξασφαλίσει κυκλοφορία στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο». Όπως ανέφερε, η κατάληψη του Σιδηροδρομικού Σταθμού του Ρέντη, που αποτελεί κόμβο αναχώρησης και έλευσης των αμαξοστοιχιών έκοψε σιδηροδρομικά τη χώρα στα δύο.
Τελικά πότε έγινε γνωστή η απεργία των σωματείων;
Σύμφωνα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρά τις χθεσινές οχλήσεις προς τη Διοίκηση του ΟΣΕ, «η τελευταία διαβεβαίωνε μέχρι αργά το βράδυ της Δευτέρας (17/02), ότι δεν είχε επίσημη ενημέρωση και ότι τα δρομολόγια θα γίνουν κανονικά. Μόλις σήμερα το πρωί, στις 08.20, ο ΟΣΕ με επίσημη επιστολή ενημέρωσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ότι λόγω συμμετοχής του προσωπικού του σε απεργιακές κινητοποιήσεις και καταλήψεις δεν δύναται να εξασφαλίσει την κυκλοφορία των τραίνων στο Λεκανοπέδιο».
Η διοίκηση του ΟΣΕ, που ενημερώνει σε περιπτώσεις απεργιών, εάν θα υπάρχει ή όχι απρόσκοπτη λειτουργία στο σιδηροδρομικό δίκτυο τις ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται επιβατικά και εμπορικά σε αυτό, δηλώνει ότι δεν υπήρξε καμία ενημέρωση από τα Σωματεία.
Από την πλευρά της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), η οποία δεν συμμετείχε ως Ομοσπονδία στην απεργία, σύμφωνα με τον πρόεδρο, κ. Παναγιώτη Παρασκευόπουλο, είχε ενημερώσει τηλεφωνικώς τις διοικήσεις ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι κάποια σωματεία θα συμμετείχαν στην απεργία από την περασμένη Παρασκευή.
Θεωρείται μάλιστα ότι η συμμετοχή των εν λόγω σωματείων, που εκπροσωπούν περί τους 700 εργαζόμενους, καλύπτεται από τα δύο Εργατικά Κέντρα Αθηνών και Πειραιώς που προκήρυξαν την απεργία. Επισημαίνεται ότι τα τρένα από Λάρισα και πάνω κυκλοφόρησαν κανονικά.
Αν και η ΠΟΣ φαίνεται λοιπόν ότι ήταν ενήμερη, οι σχετικές ανακοινώσεις των Σωματείων, μεταξύ των οποίων εκείνα κλειδούχων και σταθμαρχών, βγήκαν μόλις εχθές (έχουν αναρτηθεί και στο μπλογκ της Ομοσπονδίας). Για όποιον γνωρίζει τα θέματα του σιδηρόδρομου, είναι δεδομένο ότι χωρίς κλειδούχους και σταθμάρχες η κυκλοφορία στο δίκτυο είναι αδύνατη για λόγους ασφαλείας. Οπότε, η συμμετοχή τους στην 24ωρη απεργία θα έβαζε σίγουρο φρένο στον σιδηρόδρομο.
Με ανακοίνωσή του πριν λίγη ώρα, το Σωματείο των Σταθμαρχών ξεκαθάρισε ότι η απόφαση της συμμετοχής στην απεργία ελήφθη εχθές. «Η απόφαση μας αυτή πάρθηκε έχοντας στόχο την ενίσχυση των 3 άλλων Σωματείων στα οποία συμμετέχουν εκατοντάδες συνάδελφοι (την απόφαση για απεργία σε ένα εξ αυτών άλλωστε υπογράφει σταθμάρχης) και που είχαν ήδη εξαγγείλει την συμμετοχή τους σε αυτήν από το πρωί της Δευτέρας». Οι επίσημες αποφάσεις δηλαδή των Σωματείων ελήφθησαν εχθές, λιγότερες από 24 ώρες πριν την έναρξη της 24ωρης απεργίας.
Και από τα Σωματεία τα βέλη στον ΟΣΕ
«Με πραγματική έκπληξη όμως πληροφορηθήκαμε αργά χτες το βράδυ, ότι η Διοίκηση του ΟΣΕ, παρά τις εξαγγελθείσες κινητοποιήσεις, δεν προχώρησε στην κατάργηση των δρομολογίων, ως όφειλε, για να αποφευχθεί ο συνωστισμός και η ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού» επισημαίνει η ΠΕΣΟΣΕ και συνεχίζει «προφανώς είτε γιατί είχε λάβει διαβεβαιώσεις για την ύπαρξη απεργοσπαστικού μηχανισμού είτε γιατί πίστεψε υπηρεσιακούς παράγοντες που θέλοντας να πουλήσουν εκδούλευση, διαβεβαίωσαν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα στην κυκλοφορία των τρένων».
Μάλιστα, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, κάνουν λόγο για «παραπληροφόρηση» του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, «για δήθεν καταλήψεις στους χώρους εργασίας, από οργανωμένες μειοψηφίες που τάχα θέλαν να παρακωλύσουν το δικαίωμα στην εργασία συναδέλφων μας, με αποτέλεσμα ο κ. Καραμανλής να προχωρήσει σε τουλάχιστο άστοχες δηλώσεις σε βάρος των εργαζομένων και το δικαίωμα στην απεργία».
Από την πλευρά του, ο αρμόδιος Υπουργός, καλύπτοντας πλήρως τη διοίκηση του ΟΣΕ, ξεκαθάρισε ότι «η εκτελεστική εξουσία, κινείται πειθαρχικά. Η δικαστική εξουσία, αφού πάρει μία συγκεκριμένη αναφορά από τις διοικήσεις των εταιρειών, κινείται με τις διαδικασίες που προβλέπει η Δικαιοσύνη. Θα το κάνουμε όλο, διότι θέλουμε να στείλουμε ένα καθαρό μήνυμα, ότι, δε μπορεί μία συγκεκριμένη μειοψηφία ανθρώπων, να κρατά σε ομηρία και συναδέλφους τους που θέλουν να εργαστούν, αλλά, το κυριότερο, τους ανθρώπους που περίμεναν σήμερα να επιβιβαστούν στον προαστιακό».