Την πόρτα της εξόδου από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία φαίνεται πως θα περάσουν μέσω ενός γιγαντιαίου προγράμματος εθελουσίας εξόδουδ 2.000 εργαζόμενοι, στο πλαίσιο των κινήσεων για τη διάσωση του Οργανισμού, που τα τελευταία χρόνια συσσωρεύει μόνο ζημιές. Με απόφαση της διοίκησης της εταιρείας, ανατέθηκε, έναντι τιμήματος 19.500 ευρώ, η συμβουλευτική υποστήριξη για την εξέταση εναλλακτικών σεναρίων διαμόρφωσης προγράμματος εθελουσίας εξόδου, στο πλαίσιο του σχεδιασμού για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της αναπτυξιακής προοπτικής της εταιρείας, στην εταιρεία PLAS Α.Ε.
Πρόκειται για την εφαρμογή των βασικών συμπερασμάτων της μελέτης βιωσιμότητας της εταιρείας συμβούλων Price Waterhouse Coopers (PWC), που έχει συζητηθεί στο ΔΣ της εταιρείας από τις αρχές του 2019 και περιλαμβάνει εκτός από την εθελούσια έξοδο και το κλείσιμο 215 καταστημάτων. Θεωρείται δε εφικτό το πλάνο να φέρει αποτελέσματα σε διάστημα 8-12 μηνών.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως ενημέρωσε εχθές στη Βουλή ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, η «τρύπα» των ΕΛΤΑ βαθαίνει κατά 6 εκατ. ευρώ σε μηνιαία βάση.
Εκτίμησε δε ότι οι συσσωρευμένες ζημίες των ΕΛΤΑ θα ανέλθουν για το 2019 σε 115 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας για το 2014 ξεπερνούσαν τα 38 εκατ. ευρώ, εν συνεχεία όμως κατέγραφε μόνο ζημιογόνες χρήσεις. Για το 2018, αν και τα αποτελέσματα χρήσης σημείωσαν βελτίωση σε σχέση με το 2017, τα ίδια κεφάλαια του Οργανισμού ήταν αρνητικά κατά 68,85 εκατ. ευρώ.
Οι ζημιές προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων έφτασαν στα 10,04 εκατ. έναντι ζημιών 23,8 εκατ. το 2017 (αναθεωρημένα στοιχεία). Οι ζημιές προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 20,1 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 37,8 εκατ. το 2017 βάσει αναθεωρημένων στοιχείων. Όπως είπε ο υπουργός στη Βουλή, «ο Όμιλος το 2014 είχε κέρδη προ φόρων 15 εκατ. ευρώ και τώρα εκτιμάται ότι οι ζημίες θα περάσουν τα 30 εκατ. ευρώ».
Τεράστιο το κόστος διάσωσης
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος διάσωσης της εταιρείας ανέρχεται στα 350 εκατ. ευρώ, ενώ κάθε χρόνο αυτό βαίνει προφανώς αυξανόμενο. Πρόκειται για κεφάλαια με τα οποία θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, καθώς και να αποπληρωθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές της εταιρείας προς τρίτους, «αιμοδοτώντας» παράλληλα την εταιρεία για μια περίοδο τουλάχιστον ενός έτους προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία της.
Το σχέδιο διάσωσης των ΕΛΤΑ καταρτίζεται από τον μέτοχο (δηλαδή το Υπερταμείο) και το Υπουργείο Οικονομικών. Βεβαίως τον σημαντικότερο ρόλο σε αυτή την εξίσωση αναμένεται να παίξει η Κομισιόν, όπως ξεκαθάρισε και ο κ. Πιερρακάκης στη Βουλή. «Αναφορικά με το σχέδιο διάσωσης, πράγματι αυτό θέλει χρονικό διάστημα για να καταρτιστεί. Γιατί; Γιατί υπάρχουν πολλές παράμετροι. Παράμετροι που έχουν σχέση με -υπογραμμίζω το πρώτο- το Δίκαιο Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άρα, απαιτούν συνεννοήσεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν είναι μόνο ζήτημα χρημάτων, είναι και ζήτημα τεχνοκρατικής επάρκειας και πολυπλοκότητας του σχεδίου» διευκρίνισε.
Εκτιμάται όμως ότι το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων διάσωσης θα κατευθυνθεί προς το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, το κόστος του οποίου μπορεί και να ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ. Όσο δε για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ΕΛΤΑ, η εταιρεία οφείλει περί τα 100 εκατ. ευρώ σε τρίτους, κυρίως ασφαλιστικά ταμεία.
Όσον αφορά τις κινήσεις της σημερινής κυβέρνησης, ο κ. Πιερρακάκης ξεκαθάρισε τα εξής: «Δεν βρήκαμε τίποτα έτοιμο όταν αναλάβαμε και η νέα διοίκηση το ίδιο. Άρα αυτήν τη στιγμή καλούμαστε να τρέξουμε γρήγορα για να διασώσουμε τον οργανισμό. Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι θα γίνει ό,τι χρειαστεί, ώστε ο οργανισμός να διασωθεί».