Με σύμβαση παραχώρησης ως επέκταση της Ιόνιας Οδού και με συνδρομή ύψους 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Ηπείρου πρόκειται να υλοποιηθεί ο οδικός άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά. Το έργο, που θα ενώσει την πρωτεύουσα της Ηπείρου με τα σύνορα της χώρας προς Αλβανία, αν και αναμένεται ως η «ναυαρχίδα» των έργων που θα ολοκληρώσουν την Ιόνια Οδό, έχει μπει τελευταία στο μικροσκόπιο των υπηρεσιών λόγω υψηλού κόστους.
Σύσσωμες όμως οι τοπικές αρχές ενώθηκαν με το αίτημα να μην αλλάξει ο σχεδιασμός και να ενταχθεί το έργο στην υφιστάμενη παραχώρηση, προτάσσοντας την ανάγκη ασφάλειας έναντι των διοδίων που προφανώς περιλαμβάνονται. Στα επιχειρήματα των τοπικών φορέων η ύπαρξη οριστικών μελετών από την Περιφέρεια Ηπείρου.
Οι παραπάνω δεσμεύσεις συμφωνήθηκαν εχθές σε ευρεία σύσκεψη που έγινε στο γραφείο του Προέδρου της Βουλής κ. Κωνσταντίνου Τασούλα, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή, ο οποίος μάλιστα τόνισε ότι κατά την τελευταία πενταετία οι διαδικασίες για το έργο είχαν παραμείνει στάσιμες.
Οι δεσμεύσεις για τον σχεδιασμό
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας Ηπείρου, ακόμη συμφωνήθηκε να εφαρμοστεί η υφιστάμενη μελέτη στο τμήμα Πεδινή–Καλπάκι, που προβλέπει τετράιχνη χάραξη και στο τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά να κατασκευαστεί τρίιχνος. Σε όσα τμήματα δε απαιτούνται συμπληρωματικές περιβαλλοντικές μελέτες θα προωθηθούν προς χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών στο Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Η Περιφέρεια δεσμεύτηκε για να διευκολύνει την άμεση προώθηση του έργου να συνδράμει το Υπουργείο Υποδομών, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «΄Ηπειρος 2014-2020» με το ποσό των 30 εκατ. ευρώ.
Κόκκινο πανί για τους τοπικούς φορείς η αλλαγή στη διατομή
Έντονη ανησυχία προκάλεσε πάντως στους τοπικούς φορείς της Ηπείρου, απάντηση του Υπουργείου Υποδομών στον κοινοβουλευτικό έλεγχο με την οποία αποκαλύφθηκαν οι ενέργειες για αλλαγή σχεδιασμού προκειμένου να μειωθεί το κόστος. Σύμφωνα με απάντηση της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (18.12.2019), μετά από πρόταση της Επιτελικής Δομής ΈΣΠΑ, συντάχθηκε νέα πρόταση για μελέτη του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά (με χρήση στοιχείων υφιστάμενων μελετών), με δίιχνη διατομή σε όλο το μήκος, με σκοπό να προκύψει μικρότερος προϋπολογισμός και ως εκ τούτου να αποβεί πιο ευχερής η χρηματοδότηση.
Επισημαίνεται ότι με τα σημερινά δεδομένα το κόστος του πρώτου τμήματος, μήκους 46,44 χλμ. ως Καλπάκι, εκτιμάται σε 340 εκατ. ευρώ. Ενώ από το Καλπάκι ως την Κακαβιά απομένουν οι αναγκαίες μελέτες και ερευνητικές εργασίες για την ανακατασκευή και βελτίωση, καθώς και η ωρίμανση υφιστάμενων μελετών για το τμήμα μήκους 23,38 χλμ. Για τη βελτίωση της υφιστάμενης χάραξης το κόστος των μελετών εκτιμάται σε 1,5 εκατ. ευρώ.
Το έργο «Κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά και Σύνδεσή του με την Ιόνια Οδό», συνολικού μήκους 70 χλμ., δεν έχει ενταχθεί στον προγραμματισμός της τρέχουσας περιόδους του τομεακού προγράμματος Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020.
Στο πλαίσιο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών 2007-2013 εκδόθηκαν δύο αποφάσεις χρηματοδότησης μελετών για το εν λόγω έργο. Η πρώτη φάση, «Ιόνια Οδός (Δυτικός άξονας) από το τέλος της παραχώρησης ως Κακαβιά», προϋπολογισμού 5.750.000 ευρώ με κοινοτική συνδρομή 2.380.000 ευρώ, που ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2010. Ακολούθησε η δεύτερη φάση, «Ολοκλήρωση μελέτης: Ιόνια Οδός από το τέλος παραχώρησης ως Κακαβιά», με προϋπολογισμό 3.116.000 ευρώ. Η κοινοτική συνδρομή ανήλθε σε 1.558.000 ευρώ και ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2015. Και οι δύο μελέτες έχουν αποπληρωθεί από την Κομισιόν.
Κατά τη σύσκεψη συζητήθηκαν κι άλλες εκκρεμότητες που αφορούν τους διευρωπαϊκούς άξονες στα όρια της Ηπείρου με τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλεξάνδρου Καχριμάνη, του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Πρέβεζας κ. Στράτου Ιωάννου, του Προέδρου της Π.Ε.Δ. Ηπείρου κ. Χρήστου Ντακαλέτση, των βουλευτών της Π.Ε. Ιωαννίνων Στ. Καλογιάννη, Μ. Κεφάλα, Γ. Αμυρά, Μ. Τζούφη, των Δημάρχων Ζίτσας κ. Μιχαήλ Πλιάκου, Ζαγορίου κ. Γεωργίου Σουκουβέλου, Πωγωνίου κ. Κωνστ. Καψάλη, Κόνιτσας κ. Νικολάου Εξάρχου και των Αντιδημάρχων Ιωαννίνων κ. κ. Γεωργίου Αρλέτου και Αριστείδη Παππά και Πρέβεζας κ. Ιωάννη Δαρδαμάνη.
Όσον αφορά τη σύνδεση Καμπή- Γέφυρα Καλογήρου, έγινε εκτενής ενημέρωση από τον Περιφερειάρχη για την εκκρεμότητα που υπάρχει και για τη διάθεση εκ μέρους της Περιφέρειας 35 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του έργου. Ζητήθηκε να προωθηθεί το έργο χωρίς νέα γεωτεχνική μελέτη, για την οποία εκ των υστέρων ενημερώθηκε η περιφερειακή αρχή από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών, ζητώντας να ισχύσει η ίδια μελέτη που εφαρμόστηκε και για το έργο της Ιόνιας Οδού στην ίδια περιοχή. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο Υπουργός ήταν κατ΄ αρχάς θετικός στην πρόταση.
Από τους επικεφαλής της Π.Ε. Πρέβεζας τέθηκε επίσης το ζήτημα κατασκευής του νέου παραλιακού οδικού άξονα Πρέβεζα-Πάργα-(Ηγουμενίτσα). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην επικινδυνότητα και τις συνεχείς φθορές που παρουσιάζει. Όπως ενημέρωσαν, για το μεν τμήμα Πάργα-Μεσοπόταμος η μελέτη είναι ώριμη και απαιτείται χρηματοδότηση από το Υπουργείο, για το δε τμήμα Πρέβεζα- Μεσοπόταμος απαιτείται η χρηματοδότηση μελέτης επίσης από το Υποδομών.
Τέλος τέθηκε και το κόστος του διοδίου διέλευσης από την υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου- Πρέβεζας για το οποίο Περιφέρεια και Δήμος, ζήτησαν να ισχύει ένα εισιτήριο για μετάβαση-επιστροφή, τονίζοντας πως σήμερα η τιμή του με τη διπλή χρέωση είναι υπέρογκη.