«Πρασίνισμα» των μεταφορών με προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης φυσικού αερίου στα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, καθώς και επέκταση της χρήσης προηγμένων βιοκαυσίμων προωθεί η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο 3ο Ecomobility Conference που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο του ECOFEST, η Διυπουργική Επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης σχεδιάζει τις νομοθετικές παρεμβάσεις που απαιτούνται για τη ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης, οι οποίες αναμένεται να παρουσιαστούν εντός εξαμήνου.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, το ένα τρίτο των λεωφορείων που θα αγοραστούν για τις ανάγκες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα είναι ηλεκτρικά. Επίσης, όπως υποστήριξε ο κ. Χατζηδάκης, «επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε κοινοτικούς πόρους όπως το ΕΣΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα ενεργοποιήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία κυρίως για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης, αρχικά σε καίρια σημεία όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια».
Ηλεκτροκίνηση στα νησιά και στις πόλεις
Ο κ. Χατζηδάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυνατότητες σύνδεσης της τουριστικής βιομηχανίας με την ηλεκτροκίνηση. Όπως σημείωσε, αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η “καθαρή μετακίνηση”, εκεί όπου οι αποστάσεις δεν είναι μεγάλες και άρα τα ηλεκτρικά οχήματα (αυτοκίνητα, ποδήλατα, scooters) δεν έχουν να αντιμετωπίσουν και το πρόβλημα της αυτονομίας.
Αναφέρθηκε επίσης και στην πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ για την εκπόνηση του εγχειριδίου για την Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων, που αποσκοπεί να καθοδηγήσει τους δήμους στην αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, προκειμένου να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση τόσο στις δημοτικές συγκοινωνίες, όσο και στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και στις υποδομές φόρτισης.
30 εκατ. στους δήμους της Αττικής
Οι δήμοι της Αττικής θα έχουν πάντως και την οικονομική στήριξη του Περιφερειάρχη κ. Γιώργου Πατούλη, ο οποίος στο πλαίσιο του ECOFEST επεσήμανε ότι υπάρχουν διαθέσιμα 30 εκατ.ευρώ, ως «τυράκι» για τους Δήμους, προκειμένου να προωθήσουν την ηλεκτροκίνηση και τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο κ. Χατζηδάκης, πρόσθεσε ότι σχεδιάζονται τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα με έμφαση στα εταιρικά αυτοκίνητα και τις δημοτικές συγκοινωνίες.
Όσον αφορά στις φιλόδοξες δεσμεύσεις της κυβέρνησης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) σχετικά με την ηλεκτροκίνηση – αν υλοποιηθούν ένα στα τρία αυτοκίνητα μετά το 2030 στην Ελλάδα θα είναι ηλεκτροκίνητα – , ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, καθηγητής κ. Κώστας Ανδριοσόπουλος ανέφερε ότι, οι τεχνολογίες αλλάζουν και σε πέντε χρόνια μπορεί να μην ακούγονται τόσο φιλόδοξα τα συγκεκριμένα σχέδια. Σημείωσε επίσης, ότι πέρα από τα όποια οικονομικά ή φορολογικά κίνητρα θεσπιστούν για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να εμπεδωθεί από τους πολίτες ότι απαιτείται αλλαγή φιλοσοφίας και τρόπου ζωής.
Η γνωμοδότηση της ΡΑΕ
Από την πλευρά του ο κ. Ιωάννης Αναγνωστόπουλος από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ανέφερε ότι ο Ρυθμιστής έχει ήδη γνωμοδοτήσει πριν έναν χρόνο για το μοντέλο ανάπτυξης δημοσίων προσβάσιμων υποδομών φόρτισης προτείνοντας την εφαρμογή ενός ανταγωνιστικού μοντέλου αγοράς πιλοτικά για δύο, τρία έτη, ώστε να αξιολογηθεί. Σε περίπτωση που δεν είναι εφικτή η ανάπτυξή του προτείνονται ανοιχτοί διαγωνισμοί για την ανάπτυξη και την εκμετάλλευση των υποδομών. Εάν δεν προχωρήσει ούτε το δεύτερο βήμα τότε μπορεί να ανατεθεί στον διαχειριστή του δικτύου η ανάπτυξη και διαχείριση των σημείων επαναφόρτισης. Επίσης ο κ. Αναγνωστόπουλος τόνισε ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αξία μόνο αν η ενέργεια που θα καταναλώνεται στις μεταφορές παράγεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές.
Τα προηγμένα βιοκαύσιμα
Σχετικά με τα βιοκαύσιμα ο υπουργός τόνισε ότι διερευνώνται σενάρια αύξησης των ποσοστών υποχρεωτικής πρόσμιξης στα συμβατικά καύσιμα και επέκτασης της χρήσης τους πέραν των αυτοκινήτων. Ανέφερε δε ότι το υδρογόνο θα αποτελέσει βασικό παράγοντα στο μέλλον της ενέργειας, με τη διοχέτευσή του – εκτός των άλλων – και στους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος είναι η αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου για το βιοντίζελ σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης των προηγμένων βιοκαυσίμων και τον περιορισμού των συμβατικών.
CNG και LNG
Για τον τομέα του φυσικού αερίου, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι θα προωθηθεί η χρήση συμπιεσμένου αερίου (CNG) στα ελαφρά οχήματα και υγροποιημένου αερίου (LNG) στα βαρέα οχήματα και τη ναυτιλία. Άλλωστε, ο εθνικός σχεδιασμός έως το 2030 προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου οκτώ σταθμών ανεφοδιασμού LNG και 55 CNG. Σήμερα υπάρχουν μόλις 15 σταθμοί ανεφοδιασμού CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία πάνω από 100.
Ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, καθηγητής κ. Κώστας Ανδριοσόπουλος, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ανέφερε ότι η κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού CNG περιλαμβάνεται στο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας ενώ ο ΔΕΣΦΑ προχωρά στην κατασκευή υποδομών για χρήση LNG σε βαρέα οχήματα.