Η ΔΕΠΑ έχει μια παράδοση συμμετοχής σε ύποπτα παίγνια και σε αδιαφανείς συναλλαγές. Για κάποιον αδιευκρίνιστο λόγο παραμένουν στο δυναμικό της παράγοντες πιστοί σε αυτή τη σχεδόν διαχρονική παράδοση. Μου λένε λοιπόν ότι στις μέρες των γιορτών, εκεί κοντά στα Χριστούγεννα, εν μιά νυκτί προπαρασκευάστηκε ένα περίεργο ντιλ μεταξύ της ΔΕΠΑ και της εταιρείας συμφερόντων Κοπελούζου που διαχειρίζεται την πολυδιαφημισμένη επένδυση της επαναεριοποίησης υγροποιημένου αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

Το διοικητικό συμβούλιο της κρατικής ακόμη εταιρείας – λίγο πριν από την ιδιωτικοποίησή της – αποφάσισε, χωρίς τις απαραίτητες αποτιμήσεις και τους απαιτούμενους λογιστικούς ελέγχους, να εξαγοράσει το 20% της επένδυσης στην Αλεξανδρούπολη, βασιζόμενη σε ένα προσύμφωνο συναντίληψης που είχε υπογραφεί μεταξύ των δύο μερών πριν από έναν χρόνο, κάτω από αδιευκρίνιστες επίσης συνθήκες, πολιτικές και άλλες. Ωστόσο οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ σπεύδουν να επισημάνουν ότι ο κ. Δημήτρης έκανε πάλι το θαύμα του. Με τη συνήθη μέθοδό του έπεισε τους υπευθύνους της ΔΕΠΑ να αγοράσουν σεβαστό μερίδιο της επένδυσής του, ώστε να ανακτηθούν κρίσιμοι πόροι και έτσι να χρηματοδοτηθούν η εταιρεία και η κατασκευή της εν λόγω μονάδας του στην Αλεξανδρούπολη με κρατικούς κατά βάση πόρους, χωρίς εκείνος να βάλει μία!

Πέραν του μεταπρατισμού, τον οποίο ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας έχει αναγάγει σε ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού, η προβληματικότητα της απόφασης έγκειται και στο γεγονός ότι δεσμεύει και γεννά υποχρεώσεις για τους υποψήφιους αγοραστές της ΔΕΠΑ και εξ αυτού του λόγου απομειώνει το τίμημα για το κράτος. Αλήθεια, η νέα κυβέρνηση που άλλοτε διερρήγνυε τα ιμάτιά της για τα σκανδαλώδη της ΔΕΠΑ θα αποδεχθεί το νέο σκάνδαλο επί των ημερών της; Είναι αυτό ένα καίριο ερώτημα…

 

Ο αναστενάρης Σταϊκούρας

Την περασμένη Τρίτη ο επιμελής υπουργός Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας είχε επί οκτάωρο συνεχείς συσκέψεις με συναδέλφους του υπουργούς και διοικητές κρατικών επιχειρήσεων και οργανισμών. Αντικείμενο των συσκέψεων ήταν ο προσδιορισμός ελλειμματικών ζωνών του κράτους και η λήψη μέτρων προκειμένου να ελεγχθούν τόσο οι διαφαινόμενες υπερδαπάνες όσο και οι προβλεπόμενες ζημιές. Είχε εδώ και καιρό εντοπίσει συγκεκριμένες περιοχές οι οποίες είναι ικανές, αν αφεθούν ανεξέλεγκτες, να γεννήσουν πλήθος προβλημάτων.

Εν αρχή ην οι αστικές συγκοινωνίες, όπου τα πράγματα δεν εξελίσσονται ομαλά. Κατά τον έλεγχο ο υπουργός διαπίστωσε ότι το 42% των επιβατών σε λεωφορεία, τρόλεϊ, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και μετρό απολαμβάνει μειωμένο εισιτήριο. Δηλαδή επιδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό. Φοιτητές, συνταξιούχοι, άνεργοι, άποροι και πλήθος άλλων κοινωνικών ομάδων πληρώνουν μισό εισιτήριο. Φυσάει – ξεφυσάει ο υπουργός Οικονομικών, αλλά απάντηση δεν έχει στο πρόβλημα. Αυτό που γνωρίζει είναι ότι έτσι όπως πάνε οι συγκοινωνίες θα του βγάλουν έλλειμμα μεγάλο. Κοινώς τα μέτρα είναι μπροστά και η άσκηση που καλούνται να λύσουν οι υπεύθυνοι δεν είναι η απλούστερη.

 

Και στην ΕΑΒ… ο κ. Φρέσκος

Οι αμυντικές βιομηχανίες επίσης απασχολούν έντονα τον κ. Σταϊκούρα. Η έξαρση των εθνικών θεμάτων και η επιθετικότητα της Τουρκίας θέτουν ζήτημα ταχείας αξιοποίησης τόσο των ναυπηγείων Σκαραμαγκά όσο και της ΕΑΒ, καθώς και της ΕΛΒΟ. Μόνο που και αυτές θα χρειαστούν πόρους και δυνάμεις για να ξανασταθούν στα πόδια τους. Στην ΕΑΒ πάντως επελέγη ήδη νέα διοίκηση υπό τον κ. Φρέσκο. Παλαιό στέλεχος της επιχείρησης, με θητεία αργότερα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Οπως λέει ο υπουργός Οικονομικών, εξετιμήθησαν το βιογραφικό και η εμπειρία του σε αντίστοιχες εταιρείες.

 

Και άλλα αγκάθια…

Αλλά δεν είναι το μόνο αγκάθι για τον υπουργό Οικονομικών. Στις εκκρεμότητες που τον καταδιώκουν είναι και αυτή της Αττικής Οδού, η σύμβαση παραχώρησης της οποίας λήγει το 2024. Η εταιρεία ωστόσο επιδιώκει την επέκτασή της και εμφανίζεται διατεθειμένη έναντι αυτής να εκτελέσει διάφορα έργα διασύνδεσης της Αττικής Οδού με άλλες περιφερειακές οδούς, όπως για παράδειγμα η περιφερειακή του Υμηττού και άλλες που τη διασυνδέουν με το αεροδρόμιο. Και αυτή δεν είναι η απλούστερη των πράξεων, απαιτεί μελέτες, προετοιμασία, αποτιμήσεις, συνεργασία με τον συναρμόδιο κ. Κ. Καραμανλή και άλλα σύνθετα και πολύπλοκα.

Κάποιο ανάλογο θέμα αντιμετωπίζει και με την ΕΥΔΑΠ, όπου εξαντλείται η σύμβαση της εταιρείας με το Δημόσιο για την αποτίμηση του ακατέργαστου νερού και βεβαίως για τις υπολείπουσες επενδύσεις της εταιρείας, το δίκτυο της οποίας θέλει ανανέωση και εκσυγχρονισμό. Ητοι πολλά λεφτά και πολύ κόπο.

Κλήσεις δίχως χαρτί

Εάν προσεχώς παρκάρετε παρανόμως, υπερβείτε το όριο ταχύτητας ή παρκάρετε σε θέση ΑμεΑ και δεν δείτε στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου σας ή της μοτοσικλέτας σας κλήση, μη χαρείτε ότι τη γλιτώσατε. Απλούστατα, το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής δεν καταργεί τις κλήσεις αλλά το χαρτί στις κλήσεις! Κατόπιν συμφωνίας των δύο υπουργείων οι κλήσεις για κάθε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα καταγράφονται ηλεκτρονικώς και θα μεταφέρονται απευθείας στην Εφορία. Στόχος, όπως αναφέρεται στην απόφαση την οποία σας παρουσιάζω κατ’ αποκλειστικότητα, είναι «η ενίσχυση της γενικής αποτροπής από την τέλεση παραβάσεων του ΚΟΚ. Κάθε παραβάτης του ΚΟΚ πρέπει να υφίσταται τη νόμιμη συνέπεια της παραβατικής του συμπεριφοράς». Με απλά λόγια, θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο από την παράβαση που έχει τελέσει. Και το ερώτημα που ανακύπτει είναι πώς θα αντιληφθεί ότι έκανε παράβαση τη στιγμή που δεν λαμβάνει κλήση.

Η απάντηση είναι απλή. Οι αστυνομικοί μαθαίνω ότι θα εφοδιαστούν με ειδικά τάμπλετ (ή ειδικά ηλεκτρονικά μηχανήματα) και θα καταγράφουν εκεί τις παραβάσεις. Ενίοτε θα φωτογραφίζουν και το όχημα του παραβάτη. Ολα αυτά θα μεταφέρονται αμέσως στην Εφορία και ο παραβάτης που δεν θα καταβάλει το πρόστιμο εμπρόθεσμα θα το βλέπει, σε σχετικά σύντομο χρόνο, να βεβαιώνεται στο Taxis. Ολα αυτά που ορισμένοι γνώριζαν ότι μπορούν με μέσο να σβήσουν την κλήση θα πρέπει να τα ξεχάσουν. Καμία κλήση για κανένα παράπτωμα και για κανέναν δεν θα σβήνεται εφεξής. Ολες θα πληρώνονται.

Επιπλέον καθιερώνονται ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου και παρακολούθησης των παραβάσεων διατάξεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ’ έξιν παραβατών οδηγών. Με δυο λόγια, οι παραβάσεις θα ενημερώνουν απευθείας και ηλεκτρονικώς και το point system των απρόσεκτων οδηγών. Από την άλλη, όμως, η κοινή αυτή υπουργική απόφαση προβλέπει και την ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών για απόκτηση άδειας οδήγησης, την οποία να υπενθυμίσω μπορεί, μόλις ψηφιστεί ο σχετικός νόμος, να την αποκτήσει και ένας 17χρονος. Με ένα κλικ δηλαδή θα μπορεί ο ενδιαφερόμενος να υποβάλει όλα τα δικαιολογητικά του για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης.