Ιδρύσεις ή καταργήσεις πανεπιστημιακών τμημάτων, προσλήψεις προσωπικού, «μοίρασμα» των κρατικών κονδυλίων στα ΑΕΙ, έξτρα μπόνους 20% στους «αρίστους», θέματα συγχωνεύσεων ή αλλαγών στα πανεπιστήμια, θα περνάνε στο μέλλον μόνο μέσω της νέας Αρχής για την αξιολόγηση (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης), που αποκτάει ρόλο γενικού «μάνατζερ» της ελληνικής τριοτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Μάλιστα το Ανώτατο Συμβούλιο της νέας Αρχής θα έχει την δυνατότητα να εισηγηθεί αναστολή της επιχορήγησης σε ΑΕΙ που δεν θα παρέχει τα στοιχεία που θα ζητηθούν για την αξιολόγηση του!
Παράλληλα δεκτά θα γίνονται στο μέλλον και τα πτυχία κολεγίων για τον διορισμό εκπαιδευτικών στο δημόσιο! Με το ίδιο κείμενο ορίζεται ότι η 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους, ημέρα της θρησκευτικής των Τριών Ιεραρχών, παύει να συμπεριλαμβάνεται στις ημέρες σχολικής αργίας.
Και φοιτητές στην αξιολόγηση των ΑΕΙ
Συνολικά, αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, ανασύσταση «εκ βάθρων» της Αρχής για την αξιολόγηση των ΑΕΙ (ΑΔΙΠ) και απελευθέρωση των λογαριασμών έρευνας των ΑΕΙ από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του κράτους περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που κατατέθηκε στη Βουλή για ψήφιση.
Ο πρόεδρος της νέας «υπέρ Αρχής» θα ορίζεται από υπουργό Παιδείας και ο αντιπρόεδρος από τα μέλη του Ανώτατου Συμβουλίου της. Τα μέλη αυτά θα επιλέγονται από πίνακα τον οποίο θα συντάσσει τριμελής επιτροπή (ο πρόεδρος της Αρχής και δυο πανεπιστημιακοί) και ανακοινώνονται δημόσια. Εάν εκφράσουν τα 3/4 των πρυτάνεων αντιρρήσεις σε συγκεκριμένα πρόσωπα αυτά θα εξαιρούνται.
Η θητεία του προέδρου της Αρχής είναι 4ετης και των μελών Συμβουλίου 5ετής.
Συνίσταται επίσης Συμβούλιο Αξιολόγησης και πιστοποίησης των ΑΕΙ στο οποίο θα συμμετέχει και ένας φοιτητής (ο οποίος θα επιλέγεται από κλήρωση μεταξύ Μητρώου που τηρεί η Αρχή), αλλά θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι Επιμελητηρίων της χώρας με μονοετή θητεία.
Σχετικά με την αξιολόγηση των ΑΕΙ από έλεγχο για το ποιους κύκλους σπουδών θα μπορούν να προσφέρουν στο μέλλον αλλά και για την ποιότητα των σπουδών που προσφέρουν θα περάσουν σύντομα όλα τα πρόσφατα «πανεπιστημιοποιημένα» ΤΕΙ.
Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει ωστόσο τις διατάξεις για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα των ΑΕΙ, καθώς αυτές οι διατάξεις μελετώνται περισσότερο και θα κατατεθούν στο επόμενο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας
Εκπαιδευτικοί με πτυχία κολεγίων στα σχολεία
Όπως ορίζεται στο κείμενο του νομοσχεδίου στο μάλλον τα πτυχία που χορηγούνται από ΑΕΙ της αλλοδαπής γίνονται δεκτά από το ΑΣΕΠ για τον διορισμό των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα δημόσια σχολεία, εφόσον έχουν αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων. Πρόκειται δηλαδή και για τα πτυχία που χορηγούν κολλέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια της ΕΕ ή τρίτης χώρας και χορηγούν τίτλους σπουδών από αυτά. Η διάταξη περνάει βάσει του προεδρικού διατάγματος 38/2010 ή της απόφασης αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.
Παράλληλα, οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και τα διδακτορικά διπλώματα που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά εφόσον έχουν αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας συναφούς αντικειμένου με εκπαιδευτικό κλάδο.
Τέλος όπως προαναφέρθηκε, η 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους , ημέρα της θρησκευτικής των Τριών Ιεραρχών παύει να συμπεριλαμβάνεται στις ημέρες σχολικής αργίας.
Αποκαθίσταται ως ημέρα πραγματοποίησης εορταστικών εκδηλώσεων προς τιμή των Μεγάλων αυτών Πατέρων αλλά και της Παιδείας, καθώς και των μετόχων της εκπαιδευτικής διαδικασίας , εκπαιδευτικών και μαθητών.
Οι εκδηλώσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν θρησκευτικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχετικά με την προβολή του κοινωνικού και παιδαγωγικού έργου των Μεγάλων Πατέρων και της εν γένι προσφοράς τους στην Εκπαίδευση και τα Γράμματα.