Εργο το οποίο θα ενισχύσει τη γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας ως ενεργειακό κόμβο και παράλληλα θα συμβάλλει στην ενεργειακή απεξάρτηση της ΕΕ από τη Ρωσία χαρακτηρίζεται ο αγωγός Eastern Mediterranean -γνωστός ως EastMed.
Δείτε επίσης: ΥΠΕΝ για EastMed: Όλα έτοιμα για τις υπογραφές – Προσύμφωνο ΔΕΠΑ-Energean
Η σημασία του έργου ωστόσο αποκτά ακόμη μεγαλύτερη διάσταση μετά τις τελευταίες προκλητικές κινήσεις της Αγκυρας, η οποία υπέγραψε στρατιωτική συμφωνία και μνημόνιο κατανόησης με τη Λιβύη για τις θαλάσσιες δικαιοδοσίες, αγνοώντας επιδεικτικά την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Κι αυτό, διότι «μπλοκάρει» ουσιαστικά την παραπάνω συμφωνία, καθώς διαπερνά την κυπριακή ΑΟΖ και τη δυνητική ελληνική ΑΟΖ.
Τις τελευταίες ώρες, οι ρυθμοί είναι πυρετώδεις προκειμένου είναι όλα έτοιμα στην τελετή κατά την οποία θα πέσουν οι υπογραφές της Διακυβερνητικής Συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου στην Αθήνα, στις 2 Ιανουαρίου. Η τελετή θα γίνει παρουσία του έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη, και του πρωθυπουργού του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, υπό τις «ευλογίες» της Ιταλίας.
Μπορεί το σχέδιο είναι αρκετά δαπανηρό -με το κόστος να εκτιμάται στα 7 δισ. ευρώ- και να υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες, καθώς αγγίζει μεγάλα βάθη και προσεγγίζοντας την Κρήτη συναντά γεωμορφολογικά εμπόδια, που δεν είναι ανυπέρβλητες αλλά αξιοπρόσεκτες, ωστόσο οι υπογραφές στο ανώτερο επίπεδο είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς την υλοποίησή του.
Οι ηγέτες των τριών χωρών θα στείλουν το μήνυμα ότι είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν στην εκμετάλλευση των φυσικών πόρων τους και να χτίσουν ένα πλαίσιο ασφαλείας και σταθερότητας στον άξονα που ταυτίζεται με τα θαλάσσια σύνορα τους. Σύνορα τα οποία αμφισβητεί η Άγκυρα.
«O EastMed είναι ένα σχέδιο ειρήνης και συνεργασίας στην ΝΑ Μεσόγειο, σε μια περιοχή δυστυχώς διαχρονικά γνωστή για μια σειρά εντάσεων και συγκρούσεων. Είναι ένα σχέδιο που φέρνει πιο κοντά την Ελλάδα με την Κύπρο και το Ισραήλ. Ένα σχέδιο που στηρίζεται από την ΕΕ και συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια της ίδιας της Ευρώπης» δήλωσε ο έλληνας υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος στην τελετή των υπογραφής της Διακυβερνητικής Συμφωνίας κάλεσε και τους πρώην υπουργούς Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη και Πάνο Σκουρλέτη από τον ΣΥΡΙΖΑ και Γιάννη Μανιάτη από το Κίνημα Αλλαγής.
Οπως είπε «είναι ένα σχέδιο στο οποίο αποτυπώνεται – κατ΄εξαίρεσιν ίσως- η συνέχεια της εξωτερικής και ενεργειακής πολιτικής της χώρας. Γι΄αυτό και κάλεσα τους συναδέλφους Γιάννη Μανιάτη,. Πάνο Σκουρλέτη και Γιώργο Σταθάκη να παραστούν στην μεθαυριανή τελετή για τον EastMed, καθώς συνέβαλαν κι εκείνοι από την πλευρά να γίνει αυτό το σχέδιο πράξη».
Από την πλευρά του, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο πρεσβευτής του Ισραήλ στην Αθήνα, Γιόσι Αμράνι, περιέγραψε τον EastMed ως έναν άξονα σταθερότητας και συνεργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο με ιδιαίτερη σημασία για την Ευρώπη.
Ο κ. Αμράνι προέβαλε ως στρατηγική επιλογή του Ισραήλ την ανάπτυξη των σχέσεων με την Ελλάδα και σημείωσε τις μεγάλες προοπτικές διεύρυνσης της συνεργασίας. Χαρακτήρισε δε, τις κινήσεις της Τουρκίας μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού για τις στοχεύσεις της στην περιοχή, στέλνοντας το δικό του μήνυμα στην Αγκυρα ότι δεν είναι ο μοναδικός παίκτης στην Ανατολική Μεσόγειο.
«Σφήνα» η Τουρκία
Ωστόσο, η Αγκυρα προχωρά σε καιροσκοπικές κινήσεις στην περιοχή, όπως η οριοθέτηση ΑΟΖ με την κυβέρνηση Αλ Σαράτζ, οι οποίες ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο τα υπό εξέταση ενεργειακά projects και να δημιουργήσουν καθυστερήσεις ως προς την υλοποίησή τους.
Οι σχετικά ήπιες αντιδράσεις από το μεγαλύτερο μέρος της Δύσης στέλνουν μήνυμα αδυναμίας στην Αγκυρα, η οποία θεωρεί ότι έτσι αποδίδει καρπούς η διπλωματία των εκβιασμών μέσω της παράνομης παρουσίας ερευνητικών σκαφών και πλωτών γεωτρυπάνων, συνεπικουρούμενων από πολεμικά πλοία.
Μόνο τυχαία δεν είναι άλλωστε η επιλογή του σημείου που η Τουρκία εγκατέστησε το «Φατίχ» τον περασμένο Μάιο, στα βορειοδυτικά της Πάφου, κοντά στην περιοχή από την οποία θα διέρχεται σε περίπτωση κατασκευής του ο East Med, όπως βέβαια και ο προσδιορισμός της περιοχής θαλάσσιας δικαιοδοσίας της Αγκυρας μεταξύ Κύπρου και Κρήτης μετά τη συμφωνία με την Τρίπολη.
Προ των πυλών η αποστολή στρατευμάτων στη Λιβύη
Η ώρα της κρίσης λοιπόν για τα ηγεμονικά σχέδια της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Βόρειο Αφρική πλησιάζει, καθώς ο Ταγίπ Ερντογάν επισπεύδει την έγκριση της Εθνοσυνέλευσης για την στρατιωτική συνδρομή στην κυβέρνηση της Τρίπολης, αγνοώντας τον διεθνή παράγοντα που αποδοκιμάζει κάθε εξωτερική εμπλοκή στην λιβυκή κρίση.
Τη μέρα που στην Αθήνα θα πέφτουν οι υπογραφές για τον EastMed, στην Ολομέλεια της Τουρκικής Βουλής θα συζητείται το αίτημα για ενδεχόμενη αποστολή στρατευμάτων στην Τουρκία.
Η τουρκική κυβέρνηση, για να πάρει την άδεια να αναπτύξει μάχιμα στρατεύματα στη Λιβύη, πρέπει να επιτύχει την έγκριση από το κοινοβούλιο μιας χωριστής εντολής, όπως γίνεται κάθε χρόνο για την αποστολή στρατιωτικών στο Ιράκ και στη Συρία. Αυτός είναι ο στόχος του νομοσχεδίου που εστάλη την Δευτέρα στο κοινοβούλιο.
Στο νομοσχέδιο εξηγείται ο λόγος για τον οποίο πρέπει να αποσταλούν στρατεύματα στη Λιβύη και γίνεται αναφορά στο περιβάλλον συρράξεων και τρομοκρατίας στη χώρας. Σε αυτό μάλιστα, υπάρχει προειδοποίηση πως «θα επηρεαστούν αρνητικά τα συμφέροντα της Τουρκίας στην περιοχή αν οι συρράξεις μετατρέπουν σε εμφύλιο».
Το εύρος και το πεδίο εφαρμογής των καθηκόντων των τουρκικών στρατευμάτων στη Λιβύη θα καθοριστούν από τον Ταγίπ Ερντογάν.
Πώς φτάσαμε στον EastMed
Ο αγωγός EastMed, ο οποίος σχεδιάζεται να λειτουργεί συμπληρωματικά με άλλα έργα της ευρύτερης περιοχής, αποτελεί σήμερα το πιο ώριμο έργο για την επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δημιουργία ενός ενεργειακού διαδρόμου που θα συνδέει τις νέες πηγές φυσικού αερίου της Ανατ. Μεσογείου και τις αγορές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της ΝΑ Ευρώπης.
Τα κοιτάσματα της Ανατ. Μεσογείου, με εξαίρεση αυτά της Αιγύπτου, εκτιμάται ότι επαρκούν για την κάλυψη της εσωτερικής ζήτησης του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ιορδανίας προσκείμενων αγορών επιτρέποντας την εξαγωγή περίπου 25 Bcm/έτος.
Το έργο EastMed αναγνωρίζεται, από το 2013, ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), βάσει του κανονισμού της ΕΕ 347/2013 και στον πλέον πρόσφατο κατάλογο που δημοσιεύθηκε από την Ε. Επιτροπή στις 31 Οκτωβρίου 2019 συμπεριλαμβάνεται στην ίδια ομάδα έργων με τον υποθαλάσσιο αγωγό Poseidon. Η αναγνώριση των Αγωγών EastMed και Ποσειδών ως Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς παρέχει πρόσβαση σε συν-χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διεξαγωγή μελετών αλλά και μελλοντικά για έργα κατασκευής.
Κατά την περίοδο 2015-2018 η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε. που ανήκει κατά 50% στη ΔΕΠΑ και κατά 50% στην Edison, με την υποστήριξη επιχορήγησης 2 εκατ. Euro από την ΕΕ, ολοκλήρωσε τις τεχνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές μελέτες (pre-FEED phase), επιβεβαιώνοντας ότι το Έργο του Αγωγού EastMed είναι τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο, ανταγωνιστικό, και συμπληρωματικό με εναλλακτικές εξαγωγικές προτάσεις στην περιοχή.
Τον Ιούνιο του 2018, το Έργο του Αγωγού EastMed έλαβε πρόσθετη συγχρηματοδότηση από το πρόγραμμα CEF (Connect Europe Facility) της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνολικού ποσού 34,5 εκ. Η σχετική συμφωνία επιχορήγησης μεταξύ της ΥΑΦΑ-ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καλύπτει δραστηριότητες που σχετίζονται με την ολοκλήρωση της φάσης FEED (τεχνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές μελέτες καθώς και την Λεπτομερή Υποθαλάσσια Έρευνα (DMS) και την ωρίμανση του έργου σε επίπεδο λήψης Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID)
Τον Σεπτέμβριο 2019, η INEA (θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπεύθυνο για το προαναφερόμενο πρόγραμμα συν-χρηματοδότησης), εκταμίευσε προπληρωμή ποσού 13,8 εκ. Euro προς άμεση υποστήριξη του Έργου. H επιχορήγηση του συνολικού ποσού, έως 34,5 εκ.Euro, υπόκειται σε αξιολόγηση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής (INEA και άλλες συναρμόδιες διευθύνσεις) κατόπιν της ολοκλήρωσης των συν-χρηματοδοτούμενων δραστηριοτήτων.
Προκειμένου η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε. να προχωρήσει στην επόμενη φάση ανάπτυξης του έργου, οι Μέτοχοι της Εταιρείας έχουν προσδιορίσει την ανάγκη να εφαρμοστεί μία ταχεία προσέγγιση αποσκοπώντας στην πλήρωση των προϋποθέσεων που απαιτούνται για την λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) εντός 2 – 3 ετών. Το συνολικό κόστος αυτών των ενεργειών εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα περίπου 70 εκατομμύρια ΕΥΡΩ. Εφόσον η τελική επενδυτική απόφαση ληφθεί το 2022 και ξεκινήσει αμέσως η κατασκευή του το έργο εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία έως το 2025.
Το Δεκέμβριο του 2018 ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Κύπρου, της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Ιταλίας για τη σύναψη Διακυβερνητικής Συμφωνίας (IGA) για την υποστήριξη της υλοποίησης του έργου. Το κείμενο έλαβε τη σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Φεβρουάριο του 2019.
To θέμα του East Med συζητήθηκε όλους τους τελευταίους μήνες μεταξύ των υπουργών Ενέργειας, της Ελλάδας, κ. Κωστή Χατζηδάκη, του Ισραήλ, κ. Yuval Steinitz και της Κύπρου, κ. Γιώργου Λακκοτρύπη. Ιδιαίτερα το ζήτημα συζητήθηκε στα τέλη Ιουλίου του 2019, στο Κάιρο, στο πλαίσιο του East Med Gas Forum, στις 7 Αυγούστου στη τριμερή συνάντηση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, παρουσία των ΗΠΑ στην Αθήνα, αλλά και στη διμερή συνάντηση μεταξύ των κ. Κωστή Χατζηδάκη και κ. Yuval Steinitz στις 10 Δεκεμβρίου 2019 στη Μαδρίτη. Σημειώνεται ότι λίγες ημέρες πριν αυτήν τη συνάντηση είχαν προηγηθεί οι δηλώσεις Ερντογάν με τις οποίες αμφισβητούσε το δικαίωμα των χωρών να προχωρήσουν στην κατασκευή του αγωγού.
Στη συνέχεια υπήρξαν συνεννοήσεις μεταξύ του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του κ. Μπενιαμίν Νετανιάχου και του κ. Νίκου Αναστασιάδη και τελικώς αποφασίσθηκε η υπογραφή της συμφωνίας στις 2 Ιανουαρίου του 2020 στην Αθήνα.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
Αρχική Δυναμικότητα: 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (ΔΚΜ) φ.α. ετησίως.
Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): 5,2 δισ. ΕΥΡΩ.
Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
• 165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
• 732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
• 421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
• 292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
• 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
• 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους 210 χλμ περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέρχεται σε 0.9 δισ. ΕΥΡΩ.
Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η Ιταλική EDISON.
Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου 6 δισ. $. Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 ΔΚΜ ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου.