Τιμόνι σε ανηλίκους ετών 17 ετοιμάζεται να δώσει η κυβέρνηση, μειώνοντας κατά ένα έτος το όριο ηλικίας για την απόκτηση του διπλώματος οδήγησης. Με τον τρόπο αυτόν η χώρα μας θα ενταχθεί στο club των ευρωπαϊκών χωρών που δίνουν τη δυνατότητα απόκτησης διπλώματος οδήγησης σε μη ενηλίκους.

Οι συνοδοί

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης και οι συνεργάτες του φέρονται έτοιμοι να θεσμοθετήσουν τη συνοδευόμενη οδήγηση από την ηλικία των 17 ετών. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι νέοι και νέες, αφού περάσουν από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και λάβουν την απαραίτητη βεβαίωση δυνατότητας οδήγησης, θα μπορούν να οδηγούν με έναν συνοδηγό.

Η οριστική άδεια οδήγησης θα χορηγείται μετά τη συμπλήρωση των 18 ετών. Ο δε ανήλικος κατά τη διάρκεια της συνοδευόµενης οδήγησης θα υποχρεούται σε ειδική ασφαλιστική κάλυψη.

Να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη πρόταση απλά υιοθετεί πρακτικές που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, έχει θεσμοθετηθεί η συνοδευόμενη οδήγηση από την ηλικία των 15 ετών. Στην Ισλανδία, την Εσθονία, τη Λετονία και τη Σλοβενία η συνοδευόμενη οδήγηση ισχύει από την ηλικία των 16 ετών.

Το μοντέλο «δίπλωμα οδήγησης από τα 17» ουσιαστικά θα εναρμονίσει την Ελλάδα με όσα ισχύουν για τη συνοδευόμενη οδήγηση στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία, στη Σλοβακία και στο Λουξεμβούργο, χώρες όπου επιτρέπεται η συνοδευόμενη οδήγηση από την ηλικία των 17.

Αλλά το ζήτημα του συνοδού δεν αφήνεται στην τύχη. Ο συνοδηγός, σύμφωνα με την πρόταση που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 30 ετών, κάτοχος διπλώματος οδήγησης για τουλάχιστον πέντε χρόνια και να μην του έχει καταλογιστεί ποτέ κανένας βαθμός ποινής στο point system. Με τον τρόπο αυτόν θα αποτραπεί η δυνατότητα να παίρνουν το τιμόνι 17χρονοι που θα συνοδεύονται από 18χρονους φίλους τους (ή από συνοδηγούς της ίδιας ηλικίας)!

Πάταξη της διαφθοράς

Το θέμα όμως που απασχολεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν είναι τόσο η εξεταζόμενη πρόταση για χορήγηση διπλώματος οδήγησης από τα 17 (ώστε να προσαρμοστεί η χώρα μας με άλλες ευρωπαϊκές), αλλά η διαφθορά που παρατηρείται στις εξετάσεις υποψήφιων οδηγών (τα λεγόμενα φακελάκια): «Είναι μεγάλη δυστυχώς η διαφθορά, προσπαθούμε να την περιορίσουμε, εξετάζουμε διάφορους τρόπους» λέει ο κ. Κεφαλογιάννης. Ενα μέτρο που προτάθηκε να ληφθεί είναι να τοποθετηθούν κάμερες στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου στο οποίο εξετάζεται ο υποψήφιος οδηγός. Αυτό όμως το μέτρο έχει προβλήματα. Για παράδειγμα, ουδείς θα δώσει φακελάκι γνωρίζοντας ότι παρακολουθείται από κάμερα και το σημαντικότερο, η κάμερα αυτή δεν θα δίνει real picture on real time. Συνεπώς, πόσοι υπάλληλοι θα χρειαστούν για να κοιτάζουν τα βίντεο; Απλούστατα, η κάμερα εάν τοποθετηθεί, θα τοποθετηθεί για αποδεικτικούς λόγους. Να έχει κάτι δηλαδή ο υποψήφιος οδηγός να αποδεικνύει πως υπήρχε συναλλαγή. Φτάνει βεβαίως να μιλήσει.

Ενα από τα μέτρα για την πάταξη της διαφθοράς που επίσης εξετάζεται είναι η συνδρομή της Αστυνομίας, ώστε να υπάρχουν στον χώρο αστυνομικοί με πολιτικά.

Τέλος, υπάρχει πρόνοια, στο νομοσχέδιο και για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, προκειμένου να σταματήσουν οι απάτες με τα κοντέρ των χιλιομέτρων. Θα έχουν τώρα τη δυνατότητα οι υποψήφιοι αγοραστές να περνούν τα αυτοκίνητα στα ΚΤΕΟ, όπου ειδικά μηχανήματα θα  δείχνουν όλη την πορεία των χιλιομέτρων τους. Ουδείς θα μπορεί να γυρίσει πίσω το κοντέρ και να μη γίνει αντιληπτός από τα μηχανήματα αυτά.

Προσωρινή άδεια οδήγησης
Το νομοσχέδιο που έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την «Ιδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και άλλες διατάξεις», υιοθετώντας τις πρακτικές των συστημάτων χορήγησης άδειας οδήγησης του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας, προβλέπει στο άρθρο 44 τη θέσπιση του θεσμού της προσωρινής άδειας οδήγησης.
Με την προσωρινή άδεια οδήγησης θα επιτρέπεται η οδήγηση της οικείας κατηγορίας οχήματος εντός και μόνο της ελληνικής επικράτειας και για χρονικό διάστημα μέχρι την έκδοση της προβλεπόμενης άδειας οδήγησης. Περαιτέρω, με τη χορήγηση προσωρινής άδειας οδήγησης, η οποία θα εκδίδεται με την αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών εφαρμογών, χωρίς να απαιτείται η παρουσία του αιτούντος στην υπηρεσία έκδοσης, θα επιτυγχάνεται η άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών σε συνδυασμό με την αποτελεσματική υποστήριξη των κατά τόπους αρμοδίων υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης.