Πώς επηρεάζουν οι τεχνολογικές εξελίξεις την εκπαίδευση; Αλλάζουν οι παραδοσιακές εκπαιδευτικές μέθοδοι;
«Οι μαθητές και οι φοιτητές σήμερα είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και τη χρησιμοποιούν με ευκολία. Τα σχολεία και τα πανεπιστήμια διαθέτουν καινοτόμες τεχνολογίες εντός της αίθουσας, υποστηρικτικές του μαθήματος. Από την άλλη, τα νέα επαγγέλματα απαιτούν επάρκεια γνώσεων σε τομείς, όπως η τεχνολογία επικοινωνιών και η ανάλυση δεδομένων. Η τεχνολογία, συνεπώς, έχει επηρεάσει τόσο το εκπαιδευτικό περιεχόμενο (περισσότερη γνώση, εύκολα προσβάσιμη) όσο και την εκπαιδευτική κουλτούρα. Ειδικά όσον αφορά στο δεύτερο βλέπουμε μια μετατόπιση από το μοντέλο της “από καθέδρας” αυθεντίας, όπου οι διδάσκοντες μεταδίδουν γνώση, σε μία κουλτούρα ενεργού μάθησης, όπου οι καθηγητές διευκολύνουν και συνεργάζονται με τον μαθητή/ φοιτητή, με στόχο τη μάθηση».
Η Ελλάδα ακολουθεί αυτή την τάση;
«Δεν μπορώ να μιλήσω για όλη την Ελλάδα, μπορώ όμως να πω με σιγουριά ότι η εκπαιδευτική πρακτική του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος απηχεί αυτές τις τάσεις. Κάθε χρόνο επενδύουμε σημαντικά στην αναβάθμιση των τεχνολογικών μας μέσων καθώς και στην εκπαίδευση του διδακτικού προσωπικού στη χρήση νέων τεχνολογιών, ώστε να ενισχύσουμε τη μαθησιακή εμπειρία μέσα από το Deree Teaching & Learning Center. Μία από τις πλέον πρόσφατες τεχνολογικές επενδύσεις στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος είναι η πρώτη Αίθουσα Προσομοίωσης Χρηματοοικονομικών Συναλλαγών σε εκπαιδευτικό ίδρυμα στην Ελλάδα (Simulated Trading Room), η υιοθέτηση νέου συστήματος βιβλιοθηκονομίας που υποστηρίζει και τις τρεις εκπαιδευτικές μας βαθμίδες (Pierce, Deree, Alba), καθώς και τα ανακαινισμένα εργαστήρια Φυσικών Επιστημών και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών.
Στα επόμενα χρόνια, θα πρέπει να αναμένουμε περισσότερες νέες θέσεις εργασίας και επαγγέλματα που σήμερα δεν φανταζόμαστε καν;
«Τα πρωτοσέλιδα προφητεύουν ότι “τα σημερινά επαγγέλματα δεν θα υπάρχουν καν αύριο”, ωστόσο δε συμφωνώ απολύτως. Θεωρώ πολύ πιθανό τα περισσότερα από τα επαγγέλματα του μέλλοντος να είναι ίδια με τα σημερινά – γιατροί, νοσοκόμοι, δάσκαλοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, σύμβουλοι, μηχανικοί, μάνατζερ, επιχειρηματίες κ.ά. Σίγουρα, η τεχνολογία θα τα επηρεάσει ενώ θα δημιουργήσει και νέα. Θα πρέπει, συνεπώς, να εστιάσουμε στον τρόπο προετοιμασίας των αποφοίτων μας ώστε να προσαρμοστούν καλύτερα για μια διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας ενώ, ταυτόχρονα, θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των εργοδοτών και των νέων θέσεων εργασίας».
Ποια επαγγέλματα θα γνωρίσουν άνθηση στο μέλλον;
«Ασφαλώς, τα επαγγέλματα που βασίζονται στην τεχνολογία θα είναι εκείνα που θα κερδίσουν το περισσότερο έδαφος. Το ίδιο και τα επαγγέλματα που σχετίζονται με Επιστήμες Υγείας, καθώς και όσα αναζητούν λύσεις στα μεγάλα ζητήματα του πλανήτη (π.χ. κλιματική αλλαγή). Επαγγέλματα κορυφαίας ποιότητας / υψηλής αμοιβής στην οικονομία της γνώσης θα συνεχίσουν να γνωρίζουν άνθηση, δημιουργώντας ευκαιρίες για νέους με ακαδημαϊκά προσόντα και διευρύνοντας την εισοδηματική ψαλίδα ανάμεσα σε όσους τα διαθέτουν και στους υπόλοιπους».
Σε ποιο βαθμό πρέπει το κράτος να επενδύει στην εκπαίδευση;
«Η εκπαίδευση πρέπει πάντα να βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων κάθε κράτους, ως το πρωταρχικό μέσο για τη διαμόρφωση ανθρώπινου κεφαλαίου προς όφελος της κοινωνίας αλλά και για να προαχθεί η κοινωνική κινητικότητα και ισότητα. Όμως, στο παρόν και μελλοντικό οικονομικό περιβάλλον για όλα σχεδόν τα κράτη, οι διαγκωνιζόμενες εθνικές προτεραιότητες (π.χ. η υγεία) θα απαιτήσουν συνετή δημόσια επένδυση στην εκπαίδευση, ώστε να παρουσιάσει αισθητή βελτίωση και να αιτιολογηθεί η σχετική επένδυση».
Ποιες αλλαγές πρέπει να είναι στην κορυφή των προτεραιοτήτων στην ανώτατη εκπαίδευση της Ελλάδας;
«Από την πείρα μου ως Αμερικανού εκπαιδευτικού, οι κύριες προτεραιότητες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος θα έπρεπε να είναι οι διευρυμένες επιλογές για κάθε φοιτητή (π.χ. τι και πού να σπουδάσω) και η μεγαλύτερη αυτονομία στα πανεπιστήμια, για την ανάπτυξη προγραμμάτων που ικανοποιούν κοινωνικές ανάγκες και την αντίστοιχη οικονομική ζήτηση. Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη το ιστορικό, πολιτισμικό, περιβαλλοντικό και γεωγραφικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, μία ακόμα σημαντική προτεραιότητα θα έπρεπε να είναι η εξωστρέφεια, για παράδειγμα η προσέλκυση περισσότερων φοιτητών από το εξωτερικό στην Ελλάδα, για πλήρεις σπουδές ή προγράμματα ανταλλαγής».
Αποτελεί η ιδιωτική εκπαίδευση τη λύση για τα προβλήματα που η δημόσια παιδεία αντιμετωπίζει στην Ελλάδα;
«Δεν αποτελεί τη μόνη λύση, όμως η ιδιωτική εκπαίδευση μπορεί να διαδραματίσει εποικοδομητικό ρόλο, ειδικά αν η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης εστιάσει στην ευαπόδεικτη διασφάλιση ποιότητας σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, η Ελλάδα πρέπει να απαλλαγεί από τις τρέχουσες χρονοβόρες και ενεργοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες αναγνώρισης πτυχίων και να προχωρήσει σε αναγνώριση πτυχίων, με βάση τη διεθνή πιστοποίηση. Επιπλέον, σε σύγκριση με την Αμερική, η ιδιωτική ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς, ιδίως στον περιορισμένο χώρο των μη κερδοσκοπικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όπως το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Ενισχύοντας τους μη κερδοσκοπικούς φορείς ανώτατης εκπαίδευσης, ενδυναμώνεται πολλαπλάσια και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα».
Πόσο επαρκής είναι η σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας στην Ελλάδα; Επηρεάζονται, εξαιτίας αυτού, η οικονομική ανάπτυξη και τα ποσοστά ανεργίας;
«Πρόσφατες μελέτες έδειξαν, δυστυχώς, ότι, στη διάρκεια της κρίσης, το χάσμα ανάμεσα στις δεξιότητες που απαιτούν οι εργασιακές συνθήκες στην Ελλάδα και στα προσόντα που διαθέτουν οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων, διαρκώς μεγαλώνει. Στην πραγματικότητα αυτό εξηγεί, εν μέρει, το υψηλό ποσοστό ανεργίας στις νεαρές ηλικίες. Είναι, συνεπώς, απαραίτητο να επανασχεδιαστούν τα ακαδημαϊκά προγράμματα των ελληνικών πανεπιστημίων, προκειμένου να καλύψουν αυτή την ανάγκη, δηλ. την αναντιστοιχία δεξιοτήτων».
Ποιο είναι το όραμα του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος για την καινοτομία καθώς και για τον κοινωνικοοικονομικό αντίκτυπό του στην Ελλάδα;
«Το όραμά μας βασίζεται τόσο στην αντίληψή μας για τις ανάγκες της χώρας, όσο και στη γνώση του αμερικανικού μοντέλου ανώτατης εκπαίδευσης, ως μοχλού οικονομικής ανάπτυξης. Πριν από δύο χρόνια, υιοθετήσαμε ένα νέο στρατηγικό πλάνο που θα μας οδηγήσει στην 150ή επέτειο του Κολλεγίου, το 2025. Στόχος του είναι να διατηρηθούν οι θετικές τάσεις των τελευταίων πολλών χρόνων (π.χ. 40+% αύξηση των εγγραφών από το 2008) και, ταυτόχρονα, να ενισχυθεί η συνεισφορά του Κολλεγίου, ως θεσμικού μοχλού, στην αντιμετώπιση ορισμένων από τις πιο επείγουσες προκλήσεις της Ελλάδας, όπως για παράδειγμα η οικονομική ανάπτυξη».
Επηρέασε η κρίση τα δίδακτρα αυτά τα χρόνια;
«Τα δίδακτρα στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητα, κατά το μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, λόγω της οικονομικής κρίσης. Ταυτόχρονα, το Κολλέγιο δεσμεύεται να προσφέρει οικονομική βοήθεια προς τους φοιτητές (αύξηση του αντίστοιχου ποσού πάνω από 600% από το 2008-9). Ως αποτέλεσμα, εκτιμάμε ότι και στις τρεις βαθμίδες μας (Pierce, Deree και Alba), 47% των μαθητών και φοιτητών σπουδάζουν με οικονομική βοήθεια από το Κολλέγιο, τη χρονιά 2019-20».
Το Deree έχει συνάψει εκπαιδευτική συνεργασία με αρκετά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Με ποιον τρόπο ωφελούνται από αυτή τη συνεργασία οι φοιτητές του;
«Οι φοιτητές του Deree ωφελούνται από την αλληλεπίδραση με φοιτητές από την Αμερική και άλλες χώρες σε εξωακαδημαϊκές δραστηριότητες (π.χ. αθλητικές ομάδες), καθώς και από τη συναναστροφή στις εστίες. Το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, οι εγγραφές στα προγράμματα ανταλλαγής θα ξεπεράσουν τους 1.000 φοιτητές. Από τα 5.000 κολλέγια και πανεπιστήμια των ΗΠΑ, το 5% περίπου στέλνει φοιτητές του σε προγράμματα ανταλλαγής, καθιστώντας το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος το καλύτερο ίδρυμα αμερικανικής εκπαίδευσης στον τομέα υποδοχής και ανταλλαγής φοιτητών στον κόσμο. Μέσα από το ίδιο δίκτυο εκπαιδευτικών συνεργασιών, το Deree στέλνει φοιτητές στο εξωτερικό. Πέρυσι, 76 φοιτητές του Deree παρακολούθησαν μαθήματα σε 33 αμερικανικά και διεθνή πανεπιστήμια, όπως το Harvard, το Πανεπιστήμιο Berkeley στην Καλιφόρνια, το Stanford, το Cornell, το Πανεπιστήμιο της Virginia, το Imperial College του Λονδίνου και το London School of Economics and Political Science.
Τα πτυχία που προσφέρει το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος αναγνωρίζονται στην εγχώρια αγορά και στο εξωτερικό;
«Το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος αριθμεί περισσότερους από 56.000 αποφοίτους (από Pierce, Deree, Alba). Στην Ελλάδα παραμένει το μεγαλύτερο ποσοστό αποφοίτων (86%), ένα 6% ζει στις ΗΠΑ και 1% στην Αγγλία. Δεν είναι καθόλου περίεργο, όπως λέμε συνήθως, να βρει κανείς αποφοίτους μας σχεδόν σε κάθε ελληνική εταιρεία που απασχολεί ικανό αριθμό εργαζομένων και, μάλιστα, ιδιαίτερα ψηλά στην ιεραρχία. Πάνω από το 70% των μεγαλύτερων brands παγκοσμίως, απασχολούν αποφοίτους του Κολλεγίου».
Είναι ευκολότερο για τους αποφοίτους του Κολλεγίου να βρουν δουλειά, μετά την αποφοίτηση; Βρίσκουν, οι περισσότεροι τουλάχιστον, θέσεις σχετικές με τις σπουδές και το αντικείμενο της εξειδίκευσής τους;
«Τον τελευταίο χρόνο, μόλις το 16,3% των αποφοίτων προπτυχιακών σπουδών του Deree αναζητούσε ακόμη εργασία, 6 μήνες μετά την αποφοίτηση! Εργαζόμαστε εντατικά για να εντάξουμε τους φοιτητές μας στην αγορά, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς – το 2018, για παράδειγμα, 253 προπτυχιακοί φοιτητές έκαναν την πρακτική τους άσκηση, αμειβόμενοι από 90 επιχειρήσεις σε 5 διαφορετικές χώρες. 117 εταιρείες συμμετείχαν στις Ημέρες Καριέρας (Career Days), όπου εταιρείες διεξάγουν συνεντεύξεις στο Κολλέγιο, με σκοπό την πρόσληψη αποφοίτων μας. Περίπου 50% των προπτυχιακών φοιτητών ακολουθεί μία από τις κατευθύνσεις του Business, επιλογή που συχνά οδηγεί σε εύρεση πρώτης εργασίας στο συγκεκριμένο κλάδο (π.χ. Χρηματοοικονομικά, Μάρκετινγκ, HR, κ.ά.). Το άλλο 50% των φοιτητών μας που επιλέγουν Ανθρωπιστικές και Θεωρητικές σπουδές ή Καλές Τέχνες, είναι πολύ πιθανόν να ακολουθήσουν μεταπτυχιακές σπουδές ή να βρουν εργασία σε τομείς όπου θα αξιοποιήσουν το γνωστικό τους δυναμικό, με εξαίρεση τα πτυχία Γραφιστικής, Τεχνολογιών Πληροφορικής κ.ά. στα οποία είναι πιο πιθανό να απασχοληθεί ο απόφοιτος στο πεδίο σπουδών του, ήδη από την πρώτη του εργασία».