Ρότα για ενίσχυση των δεσμών Ελλάδας και ΗΠΑ στον τομέα της ναυτιλίας χάραξε η πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Πλακιωτάκη στις ΗΠΑ. Το ταξίδι επανάφερε στο προσκήνιο όλη την ατζέντα των διμερών θεμάτων που συνδέουν τις δύο χώρες ενώ η παρουσία του στην Wall Street υπογράμμισε το γεγονός πως η Ναυτιλία των Ελλήνων είναι ο μοναδικός κλάδος της εθνικής οικονομίας της χώρας με ιδιαίτερα ισχυρή, ξεχωριστή και με πολυετή παρουσία στην αμερικανική χρηματαγορά, κάτι που επιβεβαιώθηκε άλλωστε και από το πλήθος των Ελλήνων ναυτιλιακών παραγόντων που συμμετείχαν στις συναντήσεις αυτές.
Στελέχη της Ακτής Μιαούλη σημείωναν με νόημα ότι και οι δύο χώρες διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στο διεθνές ναυτιλιακό εμπόριο. Οι ΗΠΑ εκτός από μια μεγάλη ναυτική δύναμη, αποτελούν και έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς / εξαγωγής αγαθών σε διεθνές επίπεδο, ενώ η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή κοινότητα και στόλο στον κόσμο.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία το 22,5% του συνόλου των δια θαλάσσης ετήσιων μεταφορών των ΗΠΑ πραγματοποιούνται με πλοία Ελλήνων, τα οποία μεταφέρουν – μεταξύ άλλων – σχεδόν το 30% των στρατηγικών φορτίων πετρελαίου τους.
Ο εμπορικός στόλος των Ελλήνων παρέχει σήμερα υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με εξειδικευμένους τύπους πλοίων νέας γενιάς, όπως τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου που μπορούν να εξυπηρετήσουν αποτελεσματικά τις ναυτιλιακές ανάγκες των ΗΠΑ. Το γεγονός αυτό, μαζί με τη στρατηγική γεωγραφική θέση των λιμένων των ΗΠΑ, οι οποίες εξυπηρετούν ετησίως σημαντικό αριθμό προσεγγίσεων από ελληνικά πλοία, παρέχουν ένα σταθερό έδαφος για μια στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών στον τομέα της Ναυτιλίας.
Από ελληνικής πλευράς δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην περαιτέρω ενίσχυση του υφιστάμενου πλαισίου συνεργασίας και στην ανάδειξη της δομημένης στρατηγικής συνεργασίας, προς όφελος τόσο των δύο χωρών όσο και βάσει το ήδη υφιστάμενο διμερές θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας. Τόσο η «Συνθήκη φιλίας, εμπορίου και ναυσιπλοΐας» όσο και η «Συμφωνία για την αποφυγή της διπλής φορολογίας», που εφαρμόζονται ήδη από τη δεκαετία του 1950, καταδεικνύουν τους μακροχρόνιους εμπορικούς και οικονομικούς δεσμούς που συνδέουν τις δύο χώρες.
Συμφωνίες
Ακόμη αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία στην ολοκλήρωση των διαδικασιών υπογραφής συμφωνίας για την αμοιβαία αναγνώριση των πιστοποιητικών ναυτικής ικανότητας. Επιπροσθέτως η σύναψη της εν λόγω συμφωνίας, η οποία αντικατοπτρίζει το σημερινό ενδιαφέρον για την κατάρτιση ενδιαφερομένων ατόμων που απασχολούνται στη ναυτιλιακή βιομηχανία, εκτιμάται ότι θα παράσχει ένα σταθερό και αξιόπιστο νομικό πλαίσιο συνεργασίας στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και εργασίας. Επιπλέον οι δύο χώρες, με την πάροδο του χρόνου, καθιέρωσαν εποικοδομητικό επίπεδο συνεργασίας στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ. Από ελληνικής πλευράς εκτιμάται ότι είναι προς το συμφέρον της χώρας, ως μέλη της κατηγορίας «Α» του Συμβουλίου του ΙΜΟ, να συνεχισθεί και να εμβαθυνθεί αυτή τη συνεργασία, όχι μόνο εντός του πλαισίου του ΙΜΟ αλλά και εντός άλλων διεθνών οργανισμών, με στόχο την υιοθέτηση αποτελεσματικών διεθνών κανόνων για αποστολή.
Όσον αφορά το σημαντικό ζήτημα της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, τα δύο κράτη έχουν κάθε συμφέρον να επιδιώξουν την ανάπτυξη βραχυπρόθεσμων μέτρων που να ανταποκρίνονται στον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ παράλληλα μπορούν να δεσμευθούν για την επίτευξη των στόχων τη στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία.
Ασφάλεια
Ένα ακόμη κομβικό ζήτημα αφορά την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή του Κόλπου. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παρακολουθεί στενά, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών, τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνονται στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών, της ΕΕ και των ΗΠΑ. Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει στενή συνεργασία και με την πρεσβεία των ΗΠΑ, όποτε υπάρχει ζήτηση για ενημερωμένες πληροφορίες ή και ανταλλαγή πληροφοριών για το θέμα αυτό.
Υπενθυμίζεται πως τα πρόσφατα γεγονότα κατά των εμπορικών πλοίων, τα οποία έλαβαν χώρα στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της περιφέρειας του Ομάν και στα στενά του Ορμούζ, δημιούργησαν μεγάλη ανησυχία μεταξύ της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας.
Η Ελλάδα, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου, αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ομαλή λειτουργία των διεθνών υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών και στην προστασία των εμπορικών πλοίων και των πληρωμάτων τους, εκτιμά δε ότι όλα τα κράτη πρέπει να είναι ανοιχτά σε διάλογο, προκειμένου να επιδιώξουν μια ταχεία λύση σε αυτή την κατάσταση και να διασφαλίσουν ότι τα πληρώματα των πλοίων είναι ασφαλή.
Και σημειώνουν πως η ελευθερία της ναυσιπλοΐας είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο και η Ελλάδα ενθαρρύνει σταθερά όλα τα έθνη να υποστηρίξουν αυτή τη θεμελιώδη, αποφεύγοντας την κλιμάκωση μιας κατάστασης που θα μπορούσε να έχει δυσμενείς συνέπειες για την ασφάλεια των πλοίων και των πληρωμάτων, καθώς και την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε στο «Βήμα» πως «ήδη από τη δεκαετία του ’50, αλλά και προγενέστερα η Ελλάδα διατηρεί στενούς και πολυεπίπεδους δεσμούς με τις ΗΠΑ στο ναυτιλιακό τομέα. Στις μέρες μας σχεδόν το 22,5% του εμπορικού στόλου των Ελλήνων εμπλέκεται στο θαλάσσιο εμπόριο των ΗΠΑ με τα πλοία αυτά να μεταφέρουν σταθερά και επί σειρά ετών, στρατηγικά φορτία της χώρας, κάτι που αν μη τι άλλο καταδεικνύει του ιδιαίτερους δεσμούς εμπιστοσύνης που εδώ και πολλές έχουν αναπτυχθεί μεταξύ των δύο πλευρών.»