Ποινικές κι αστικές κυρώσεις στους υπευθύνους κι οργανωτές των κινητοποίησεων αν παραβαίνουν τις εντολές της ΕΛ.ΑΣ ή προκαλούνται ζημιές στην διάρκεια επεισοδίων, πιθανόν θα προβλέπει το νομοσχέδιο που προωθεί το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη σε συνενόηση με το Μέγαρο Μαξίμου για την χωροθέτηση και τον «περιορισμό» των διαδηλώσεων!
Οι επιτελείς λοιπόν, της λεωφόρου Κατεχάκη, όπως ανέφερε και προ μερικών ημερών ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, είναι στην τελική φάση σύνταξης του νομοσχεδίου για έλεγχο των μικρών κυρίως συναθροίσεων για να μην αναστατώνεται το κέντρο της Αθήνας.
Κάθε χρόνο στο κέντρο της Αθήνας σημειώνονται περίπου 1500 πορείες ενώ σε όλη την χώρα καταγράφονται ετησίως περίπου 5000 κινητοποιήσεις όπου μόνο σε ποσοστό 3-5% εξ αυττών υπάρχει συμμετοχή περισσοτέρων από 800-1000 πολιτών. Τουλάχιστον δέκα φορές στο παρελθόν είχαν υπάρξει παρόμοιες προσπάθειες για την οριοθέτηση των μικρών συγκεντρώσεων, ώστε να αποφεύγεται το κυκλοφοριακό κομφούζιο χωρίς όμως να υπάρξει τελικώς ψηφιση σχετικού νόμου.
Ενα από τα βασικά ζητούμενα του νέου νομοσχεδίου είναι ο τρόπος που μπορεί να υποχρεώσει τους υπευθύνους των κινητηοποιήσεων ώστε να ακολουθούν τις εντολές της ΕΛ.ΑΣ, οι διαδηλώσεις να κινούνται σε προσδιορισμένους χώρους και να μην προκαλούνται επεισόδια.
Οι υπεύθυνοι λοιπόν του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη θεωρούν «βάση» της νέας νομοθετικής ρύθμισης την πρόταση νόμου για τις «δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις» όπως αναφερόταν που είχε παρουσιάσει τον Απρίλιο του 2012 ο τότε δήμαρχος της Αθήνας κ. Γιώργος Καμίνης κι είχε συντάξει επιστημονική ομάδα οπου συμμετείχε ο κ. Αντώνης Μανιτάκης, ομότιμος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, κ. Νίκος Αλιβιζάτος, μέλη του Συμβουλίου Επικρατείας, πανεπιστημιακοί και αλλοι.
Στη συγκεκριμένη πρόταση νόμου υπήρχε ειδική αναφορά -που θεωρείται τώρα ότι έχει διεξοδικά ερευνηθεί ως προς το νομικο μέρος της και την συνταγματικότητά της – για τις κυρώσεις στους υπευθύνους των διαδηλώσεων.
Οπως σημειωνόταν σε εκείνο το σχέδιο, το οποίοι φαίνεται να υιοθετείται τώρα «όσοι παρεμποδίζουν την διεξαγωγή δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης ή παρεισφρύουν σε αυτήν με σκοπό να αλλοιώσουν με βιαιοπραγίες τον ειρηνικό χαρακτήρα της, τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.
Με την επιφύλαξη των διατάξεων των άρθρων 170,171και 189 του Ποινικού Κώδικα, όσοι δεν συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις του οργανωτή δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης ή προς τους περιορισμούς που επιβάλλει η παριστάμενη αστυνομική αρχή τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρις ενός έτους.
Αν οι υπαίτιοι τέλεσαν βιαιοπραγίες τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών «όσον αφορά τις αστικές κυρώσεις προβλεπόταν «οργανωτής δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης ευθύνεται για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας από τους συμμετέχοντες σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση.
Από την ευθύνη αυτή απαλλάσσεται εάν είχε γνωστοποιήσει εγκαίρως τη διεξαγωγή της συνάθροιση, είχε ζητήσει την παρουσία εισαγγελέα και αποδείξει ότι είχε λάβει όλα τα αναγκαία και πρόσφορα μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημίας».