Στην τελευταία σύσκεψη πριν την τελική παράδοση της πλατφόρμας του «112», που θα ξεκινήσει να λειτουργεί την 1η Ιανουαρίου 2020 συμμετείχε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Καθιερώνουμε μια αμφίδρομη πύλη επικοινωνίας από και προς τους πολίτες για ζητήματα που αφορούν κυρίως την προσωπική τους ασφάλεια» είπε ο Πρωθυπουργός, τονίζοντας τη μεγάλη καθυστέρηση στην παράδοση ενός τόσο σημαντικού εργαλείου που θα σώσει ζωές.
Εκφράζοντας την ικανοποίησή του, που με τη στήριξη των δύο Υπουργείων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη, επετεύχθη η ολοκλήρωση εντός χρονοδιαγράμματος αυτού του έργου. Στο επόμενο διάστημα, θα τρέξει από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, μια μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης του κοινού για τις μεγάλες δυνατότητες του συστήματος.
«Εναπόκειται σε όλους να κάνουμε σωστή χρήση αυτού του εργαλείου που πιστεύω θα σώσει ζωές» ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο Πρωθυπουργός υπενθύμισε ακόμη ότι μέσα στους πρώτους δυο μήνες του 2020 θα έχει θεσμοθετηθεί το νέο πλαίσιο Πολιτικής Προστασίας, ώστε γίνει πράξη ο ουσιαστικός εκσυγχρονισμός του πλαισίου. Όπως τόνισε, το θέμα που κυριάρχησε στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής αφορούσε την κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία επιβάλλουν αυξημένη επαγρύπνηση, ετοιμότητα και οργάνωση.
Στη σύσκεψη με τον πρωθυπουργό συμμετείχαν ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, κ. Νίκος Χαρδαλιάς, ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων κ. Αντώνης Τζωρτζακάκης, ο Διευθυντικός Σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας (που έκανε τον διαγωνισμό) κ. Σταύρος Ασθενίδης και στελέχη των υπηρεσιών που εμπλέκονται με το 112 (Πυροσβεστικής, Αστυνομίας, Λιμενικού) και των τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
Υπενθυμίζεται ότι με αφορμή τη φονική κακοκαιρία στη Χαλκιδική, λίγες ημέρες μετά τις εκλογές του Ιουλίου, άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση για την μη λειτουργία του, ειδικά του συστήματος ειδοποίησης των πολιτών. Η νυν πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακάλυψε τότε ότι η κάλυψη πανελληνίως των κινητών συσκευών για λήψη μηνυμάτων CBS ήταν στο 38%. Ο κ. Πιερρακάκης άρχισε έναν κύκλο επικοινωνίας με τους κατασκευαστές κινητών, επιτυγχάνοντας να περιληφθούν τα CBS στις αναβαθμίσεις των συσκευών. Μετά τις τελευταίες αναβαθμίσεις των εταιριών Apple και Samsung, επιπλέον 54% των κινητών λαμβάνουν CBS. Έτσι, σήμερα, το σύνολο της κάλυψης των κινητών που λαμβάνουν CBS και, άρα, μπορούν να λαμβάνουν μηνύματα από το 112, φτάνει στο 92%. Η τάση είναι αυξητική.
Από την 1η Ιανουαρίου 2020 το σύστημα της έγκαιρης ειδοποίησης των πολιτών σε περιπτώσεις φυσικών μέσω της αποστολής μηνυμάτων σε καθορισμένες γεωγραφικές περιοχές θα είναι πλήρως λειτουργική. Τα μηνύματα αυτά θα συντάσσονται στα ελληνικά και τα αγγλικά και θα προσαρμόζονται κατά περίπτωση ανάλογα με το είδος του συμβάντος και τις απαιτούμενες ενέργειες. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα παρέχουν οδηγίες για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας από τους πολίτες που επηρεάζονται ή μπορεί δυνητικά να επηρεαστούν από μια τέτοια κατάσταση.
Επειδή ένα μέρος του πληθυσμού δεν διαθέτει έξυπνα κινητά ώστε να δέχεται τα μηνύματα εκπομπής κυψέλης (Cell Broadcast – CB) τα οποία θα εμφανίζονται στην οθόνη του κινητού συνοδευόμενα από χαρακτηριστικό ήχο συναγερμού (διαφορετικού από κάθε άλλο ήχο ειδοποίησης της συσκευής) το σύστημα έχει λάβει τις κατάλληλες ρυθμίσεις ώστε να στέλνει SMS, email και τηλεφωνικές κλήσεις στο κινητό ή και το σταθερό τηλέφωνο. Στις κλήσεις οι πολίτες θα ακούν ένα φωνητικό μήνυμα, ηχογραφημένο ή μεταφρασμένο από γραπτό κείμενο.
Κριτήριο επιλογής προειδοποίησης μέσω 112
Σημειώνεται ότι η επιλογή της μεθόδου και της τεχνολογίας ειδοποίησης εξαρτάται από το χρόνο, τη θέση και το είδος του συμβάντος. Συνεπώς, χρήση του 112 θα γίνεται αποκλειστικά σε περιπτώσεις εξαιρετικού και άμεσου κινδύνου, εφόσον αυτή είναι η ενδεδειγμένη λύση, και στο βαθμό που συνάδει με τα επιχειρησιακά και τακτικά σχέδια απόκρισης. Για παράδειγμα, ενώ ο Χάρτης Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς εκδίδεται από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας καθημερινά από 1η Ιουνίου έως 31 Οκτωβρίου, μόνο στις περιπτώσεις όπου ο κίνδυνος πυρκαγιάς εκτιμάται ακραίος (Κατηγορία Κινδύνου 5 – Κατάσταση Συναγερμού) θα αποστέλλεται μήνυμα.
Τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες
Προκειμένου να λαμβάνουν οι πολίτες μηνύματα Cell Broadcast – CB, απαιτείται το κατάλληλο ενημερωμένο λογισμικό (firmware) από τον κατασκευαστή και παράλληλα ορισμένες ρυθμίσεις στα τερματικά τους, οι οποίες μπορεί να διαφέρουν ανά τερματικό. Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει την αποστολή μηνυμάτων σε όλες τις συσκευές σε μια περιοχή και όχι σε έναν κατάλογο τηλεφωνικών αριθμών. Συνεπώς, δεν χρειάζεται εγγραφή, και η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε όλους τους κατοίκους, εργαζόμενους και επισκέπτες μιας περιοχής.
Οσοι δεν διαθέτουν smartphones, όπως επίσης και εκείνοι που επιθυμούν να λαμβάνουν email ή φωνητικούς συναγερμούς, προϋπόθεση είναι η προηγούμενη εγγραφή τους σε βάση δεδομένων της ΓΓΠΠ. Κατά την εγγραφή του, ο πολίτης δηλώνει τον αριθμό του, τη διεύθυνση του email του, ανάλογα με τον τύπο του μηνύματος που επιθυμεί να λαμβάνει, καθώς και τη διεύθυνση κατοικίας ή εργασίας του. Η στόχευση του μηνύματος γίνεται με βάση τη διεύθυνση που έχει δηλώσει και θα ειδοποιείται, όταν η διεύθυνση αυτή βρεθεί εντός της καθορισμένης γεωγραφικής περιοχής που επιλέγεται ανάλογα με τον κίνδυνο.
Σε κάθε περίπτωση ο πολίτης θα λάβει το μήνυμα CB, εφόσον διαθέτει smartphone και σύμφωνα με τις παραπάνω προϋποθέσεις. Διαφορετικά, θα λάβει μήνυμα SMS ή email ή φωνητικό συναγερμό, ανάλογα με το μέσο που έχει επιλέξει κατά την εγγραφή του.
Η εγγραφή θα μπορεί να γίνεται με τη συμπλήρωση ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας ή με κλήση στο 112. Για όσους πολίτες εγγραφούν στην βάση δεδομένων της ΓΓΠΠ, θα δημιουργηθεί αντίστοιχο μητρώο, προκειμένου να δέχονται τους εναλλακτικούς τύπους ειδοποιήσεων, πλην του CB. Μάλιστα, ειδικά για τα γραπτά μηνύματα SMS, που θα αποστέλλονται σε προκαθορισμένες γεωγραφικές περιοχές (clusters), δημιουργείται πλατφόρμα αποστολής τους, την οποία θα διαχειρίζεται η ΓΓΠΠ.