Ρεβάνς στα έσοδα για να καλύψει το χαμένο έδαφος του 2019 στοχεύει να πάρει το ΤΑΙΠΕΔ τη νέα χρονιά. Καταλύτης για την επίτευξη του στόχου των 2,44 δις. ευρώ για το 2020 θα είναι η πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, με το διπλό χτύπημα των ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας και τα ΕΛ.ΠΕ. Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται ακόμη τα περιφερειακά λιμάνια και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Εφόσον ο στόχος του 2020 επιτευχθεί θα είναι ένα νέο ιστορικό ρεκόρ για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, μετά τα 2 δισ. ευρώ του 2018. Όπως μάλιστα επισήμανε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Άρης Ξενόφος, σε συνάντηση με εκπροσώπους του τύπου, ως αποτέλεσμα είναι εφικτό για το 2020, ακόμα κι αν η ολοκλήρωση της οικονομικής συναλλαγής πάει πιο πίσω για λόγους που δεν εξαρτώνται από το ΤΑΙΠΕΔ όπως αδειοδοτήσεις, ευρωπαϊκές εγκρίσεις ή εγκρίσεις χρηματοδότησης.
Ουσιαστικά, η χλιαρή πορεία του 2019, που ξεκίνησε μεν με το καθαρό έσοδο του 1,132 δισ. ευρώ από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αλλά έμεινε εκεί, άφησε ανοιχτά μέτωπα για τη νέα χρονιά. Οι εκλογικές αναμετρήσεις επιβράδυναν την εξέλιξη του προγράμματος και το ΤΑΙΠΕΔ καλείται να «τρέξει», ενώ ακόμη παραμένει ανοιχτό το ζήτημα της διάρκειας ζωής του που λήγει την 1η Ιουλίου 2020.
Όπως ανέφερε ο κ. Ξενόφος, προσδοκία όλων είναι η συνέχιση της λειτουργίας του Ταμείου, με το δεδομένο ότι το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων έχει περιεχόμενο και για το 2021. Πάντως, οι σχετικές συζητήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν μετά τα Χριστούγεννα, με τα κλίμα να προδιαγράφεται θετικό.
Πολύ υψηλό το επίπεδο των συμμετοχών για το ΔΑΑ
Σε τροχιά έχει ήδη μπει η πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), καθώς 10 ισχυρά σχήματα έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα να μην διαφαίνονται εκπλήξεις. Αυτή την περίοδο, παραμένει υπό εξέταση το εάν θα ακολουθήσουν δύο φάσεις, αρχικά μη δεσμευτικών προσφορών κι εν συνεχεία δεσμευτικών, ή θα πάμε απευθείας στις δεσμευτικές προσφορές.
Όσο για τις μεγάλες ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, η θετική εξέλιξη για τις ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών (της οποίας ο διαγωνισμός έχει ήδη ξεκινήσει) προεξοφλείται από το διαφαινόμενο ενδιαφέρον. Όπως μάλιστα εκτίμησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Ριχάρδος Λαμπίρης, ο διαγωνισμός της ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να προσελκύσει αρκετά σημαντικό ενδιαφέρον όχι μόνο από ξένους, αλλά και από εγχώριους στρατηγικούς επενδυτές.
Τα δύσκολα έγκεινται στα ΕΛΠΕ με την τύχη του διαγωνισμού ως προς το ποσοστό που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ να εξαρτάται από τις διαθέσεις της αγοράς και το πότε θα κριθεί ότι υπάρχει παράθυρο ευκαιρίας.
Όπως δε ανέφεραν οι επικεφαλής του Ταμείου, αναμένεται προς την αρχή της χρονιάς να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα λιμάνια, για τα οποία υπάρχουν τρεις δυνατότητες αξιοποίησης, η παραχώρησης, η υποπαραχώρηση και η πώληση.
Πολύπλοκο πρότζεκτ το Ελληνικό
Όσον αφορά την πολυαναμενόμενη επένδυση στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, οι επικεφαλής του Ταμείου έκαναν λόγο για ένα σύνθετο έργο για την υλοποίηση του οποίου υπάρχουν ακόμη βήματα που εκκρεμούν λόγω των απαραίτητων αδειοδοτήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αναγκαία κατεδάφιση αυθαιρέτων, τα οποία όμως πρώτα θα πρέπει να αδειοδοτηθούν και κατόπιν να κατεδαφιστούν.
Αναμένεται πάντως με το ξεκίνημα του χρόνου να αρχίσουμε να βλέπουν ορισμένα έργα τα οποία δεν θα αποτελούν μεν το κύριο κατασκευαστικό αντικείμενο, αλλά θα ακουμπούν το ακίνητο, όπως οι κατεδαφίσεις που αναφέρθηκαν πιο πάνω.
Βασική εκκρεμότητα είναι η άδεια του καζίνο, για την οποία αναμένεται η απόφαση της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), κατόπιν θα πρέπει η σύμβαση να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τέλος να ψηφιστεί από τη Βουλή. Σημειώνεται ότι για να προχωρήσει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την καταβολή της πρώτης δόσης ύψους 300 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να έχει καταλήξει το θέμα της άδειας που αποτελεί προαπαιτούμενο για τη μεταβίβαση των μετοχών.
Υπό διαπραγμάτευση βρίσκεται παράλληλα το ζήτημα της κατανομής επί του ακινήτου των ποσοστών του Ελληνικού Δημοσίου και της Ελληνικό ΑΕ. Το 70% του ακινήτου θα παραμείνει στην κυριότητα του Δημοσίου με τον επενδυτή να έχει μόνο δικαίωμα επιφανείας, ενώ το υπόλοιπο 30% θα πωληθεί (δηλαδή ο επενδυτής θα έχει και την κυριότητα).
Στόχος η αειφορία
Μέσα στο 2020 θα προχωρήσει σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ μελέτη για την αποτύπωση της συνεισφοράς του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ από την ίδρυσή του το 2011 ως σήμερα, με αναφορά όχι μόνο στα έσοδα, αλλά και σε όρους απασχόλησης, ασφαλιστικών εισφορών,
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται πια στην αρχή της αειφορίας. «Στόχος μας είναι στα έργα του Ταμείου να είναι βιώσιμα και προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε τη στήριξη και των εμπλεκόμενων Υπουργείων και της EBRD» είπε ο κ. Λαμπίρης, εξηγώντας ότι αποτελεί πια μέρος της διαπραγμάτευσης με κάθε επίδοξο επενδυτή.