Για μια απόφαση που πιστοποιεί με τον πλέον οριστικό και αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι η λύση της απόσπασης κι επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων εξασφαλίζει «και Μετρό και αρχαία», κάνει λόγο σε δήλωσή του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής, μετά την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.
Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ, που προέκυψε μετά από μια μαραθώνια 14ωρη συνεδρίαση, η οποία έληξε σήμερα το πρωί, ανάβει το πράσινο φως για την υλοποίηση του πολύπαθου έργου. Είναι μάλιστα καθοριστική για να μην μπει σε νέες περιπέτειες. Εάν το έργο δεν ολοκληρωθεί ως το 2023, τότε είναι πιθανό να ζητηθεί επιστροφή του συνόλου της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης και μάλιστα εντόκως.
«Οι πολίτες συμφωνούν, η Αυτοδιοίκηση συμφωνεί, οι παραγωγικές τάξεις της πόλης συμφωνούν, οι υπεύθυνοι για το έργο συμφωνούν, τώρα συμφωνεί και το αρμόδιο αρχαιολογικό όργανο. Ας ακούσουμε και τους ειδικούς επιστήμονες λοιπόν. Είναι ώρα να αφήσουμε τις αντιπαραθέσεις που πλέον δεν έχουν κανένα νόημα, να πάψουμε να πολιτικοποιούμε το ζήτημα και να αφήσουμε τους ειδικούς να κάνουν τη δουλειά τους. Για να έχει ολοκληρωθεί επιτέλους το έργο μέχρι τον Απρίλιο του 2023» αναφέρει στη δήλωσή του ο κ. Καραμανλής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη χθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ, δεν συζητήθηκε διεξοδικά μόνο η μελέτη της Αττικό Μετρό για τη λύση της απόσπασης κι επανατοποθέτησης, αλλά και η λύση της in situ ανάδειξης που είχε εγκριθεί το 2017, κατόπιν αλλαγής πλεύσης από την τότε πολιτική ηγεσία.
«Το πρώτο μήνυμα που πρέπει να εισπράξουμε από την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) είναι πως μετά από πέντε χρόνια περιπέτειας ουσιαστικά το θέμα επανέρχεται στη σοβαρότητα» δήλωσε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο ραδιόφωνο του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου.
Η ένταση μεταξύ των μελών του ΚΑΣ δεν αποφεύχθηκε, καθώς είναι ένα ζήτημα που όχι μόνο έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη, αλλά έχει δημιουργήσει μεγάλες κόντρες μεταξύ διαφορετικών «αρχαιολογικών» σχολών. Τελικά, η πρόταση εγκρίθηκε με ευρεία μάλιστα πλειοψηφία καθώς υπέρ αυτής ψήφισαν 13 μέλη του Συμβουλίου και κατά δύο, ενώ δύο μέλη αποχώρησαν.
Η απόκλιση στο κόστος των δύο λύσεων είναι πάντως μεγάλη. Η λύση της απόσπασης κι επανατοποθέτησης εκτιμάται ότι θα κοστίσει 15-17 εκατ. ευρώ. Η δε λύση της in situ ανάδειξης, στην οποία ο σταθμός κατεβαίνει σε μεγαλύτερο βάθος, ανεβάζει το μέσο κόστος κατασκευής ενός σταθμού κατά 35-40 εκατ. ευρώ.
Ο αρχικός προϋπολογισμός για τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής και τους πέντε σταθμούς της επέκτασης προς την Καλαμαριά ανερχόταν σε 1,4 δισ. ευρώ. Εντωμεταξύ, έχουν ήδη διατεθεί για μελέτες και εργασίες 5 εκατ. ευρώ, ενώ η συμπληρωματική σύμβαση (με ανάθεση στον ανάδοχο) για την κατασκευή του σταθμού καθώς αλλάζει ο σχεδιασμός είχε προσδιοριστεί στα 20 εκατ. ευρώ.