Πόσο γνωστό είναι άραγε ότι ο «Καρυοθραύστης», το απόλυτο χριστουγεννιάτικο παραμύθι που εξακολουθεί να γοητεύει παιδιά κι ενήλικες σ΄ολόκληρο τον κόσμο δεν ήταν πάντα το μουσικό έργο για μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι; Η αλήθεια είναι ότι το αρχικό κείμενο του E.T.A Xόφμαν (1776-1822), του γερμανού ρομαντικού συγγραφέα ο οποίος παράλληλα συγκέντρωνε μια σειρά ακόμη ιδιότητες, παραμένει ακόμη σχετικά άγνωστο στο λεγόμενο ευρύ κοινό. Εφέτος, ωστόσο, έχουμε την ευκαιρία να το ανακαλύψουμε μέσα από τις «Χριστουγεννιάτικες Ιστορίες» οι οποίες επιστρέφουν στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Στο πλαίσιο αυτό από τις 22/12 ως τις 5/1 (στις 18.00), ο Φάρος του ΚΠΙΣΝ μετατρέπεται σ΄ένα παραμυθένιο τοπίο με την «Ιστορία του Καρυοθραύστη» σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Στη διάρκεια της παράστασης, τρεις παράξενοι παραμυθάδες, τρία πλάσματα με την περίεργη συνήθεια να γλυστρούν χορευτικά από την αφήγηση και τη μουσική στο θέατρο και στη μυθοπλασία και να «μπερδεύουν» γλυκά το φανταστικό με το πραγματικό, ζωντανεύουν την παλιά αυτή ιστορία με ήρωες παιχνίδια που αποκτούν «σάρκα και οστά», πολεμούν και ερωτεύονται…
Τα διηγήματα του Χόφμαν επηρέασαν ιδιαίτερα τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα και θεωρείται από τους σημαντικότερους συγγραφείς του κινήματος του ρομαντισμού. Πέρα από συγγραφέας, ήταν επίσης νομικός, συνθέτης, κριτικός μουσικής και καλλιτέχνης. Οι ιστορίες του, μάλιστα, αποτελούν τη βάση της δημοφιλούς όπερας του Οφενμπαχ «Τα παραμύθια του Χόφμαν» όπου ο ίδιος εμφανίζεται ως ο ήρωας.
Η ιστορία του «Καρυοθραύστη και του Βασιλιά των Ποντικών» όπως είναι ο τίτλος της νουβέλας, εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1816 μαζί με άλλες παιδικές ιστορίες. Η αλήθεια είναι ότι κατά καιρούς αμφισβητήθηκε το κατά πόσο η ιστορία- γεμάτη αλληλογορικές εικόνες και παρομοιώσεις- είναι κατάλληλη για παιδιά. Ωστόσο, το μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι (1892) με την περίφημη μελωδία του «Χορού της Νεράιδας των Ζαχαρωτών» συνέβαλε αποφασιστικά στη δημοτικότητά του…
Στις παραστάσεις στον Φάρο πρωταγωνιστούν η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ο Νικόλας Παπαγιάννης και ο Γιώργος Χρυσοστόμου. Στο πιάνο επί σκηνής η Κατερίνα Κωνσταντούρου.