Το αργότερο έως τις αρχές του 2029 θα έχει αρθεί η ενεργειακή απομόνωση των νησιών και να έχουν διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το υπό διαβούλευση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ). Και σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν στελέχη του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), όλα προχωρούν βάσει του χρονοδιαγράμματος. Στόχος των ηλεκτρικών διασυνδέσεων είναι η εξάλειψη του κόστους των χρεώσεων ΥΚΩ, τα οποία καταβάλλουν οι καταναλωτές μέσω των τιμολογίων ρεύματος, αλλά και η περαιτέρω αξιοποίηση του αιολικού και ηλιακού δυναμικού των νησιών ώστε να πιάσει η χώρα τον στόχο της διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) κατά 35% στην τελική κατανάλωση ενέργειας. Επίσης, θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια των νησιών και θα οδηγήσει σε περιορισμό λειτουργίας των ρυπογόνων μονάδων πετρελαίου, άρα και της ρύπανσης.
Έτσι, όπως αναφέρουν παράγοντες του Διαχειριστή, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η πόντιση του πρώτου τμήματος του υποβρύχιου καλωδίου (28 χλμ.), το οποίο θα συνδέει ηλεκτρικά τη Σύρο με το Λαύριο. Το δεύτερο τμήμα (80 χλμ.) θα ποντιστεί από την ανάδοχο εταιρεία εντός του α΄ τριμήνου του 2020. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η έναρξη κατασκευής της υποβρύχιας διασύνδεσης υλοποιείται εντός χρονοδιαγράμματος, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέταρτο τρίμηνο του 2020.
«Ο Διαχειριστής υλοποιεί τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του. Η Γ΄ Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων έχει επισπευσθεί κατά δύο έτη, εξασφαλίζει την αδιάλειπτη τροφοδότηση των Κυκλάδων ακόμα και σε περιπτώσεις -προγραμματισμένης ή μη- θέσης εκτός λειτουργίας οποιασδήποτε εκ των υφιστάμενων διασυνδέσεων», ανέφερε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, μετά από επίσκεψη στο ειδικό πλοίο που εκτελεί τις εργασίες πόντισης στο Λαύριο.
Με την εγκατάσταση του δεύτερου υποβρύχιου καλωδίου εναλλασσόμενου ρεύματος 150kV στο τμήμα Λαυρίου-Σύρου, διασφαλίζεται η αξιόπιστη και οικονομική ηλεκτροδότηση των νησιών Σύρος, Πάρος, Νάξος και Μύκονος. Επιπλέον, διπλασιάζεται η ικανότητα μεταφοράς ισχύος από και προς τα νησιά των Κυκλάδων, θέτοντας τις βάσεις για υψηλότερη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο Εθνικό Σύστημα. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, το οποίο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, ανέρχεται στα 111 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά της, η διευθύνουσα σύμβουλος της αναδόχου εταιρείας «Nexans Norway» κ. Ragnhild Katteland δεσμεύτηκε για την έγκαιρη ολοκλήρωση της Γ’ Διασύνδεσης των Κυκλάδων. Για την τέταρτη φάση του έργου, η οποία αφορά στη διασύνδεση των Δυτικών και Νότιων Κυκλάδων, η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί το 2023-2024 και θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία το 2025.
Με την ολοκλήρωση των δύο πρώτων φάσεων της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, το 2018 και το 2019, είχαν διασυνδεθεί τα ηλεκτρικά συστήματα της Πάρου, της Σύρου και της Μυκόνου. Εντός της δεκαετίας 2020-2030, αναμένεται ότι θα διασυνδεθούν, η Κρήτη (αναμένεται ότι θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία το 2023), οι υπόλοιπες Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου.
Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί το 2027 και να τεθεί σε πλήρη σύνδεση το 2028. Περιλαμβάνει τη διασύνδεση σε Υψηλή Τάση των νησιών Κω, Ρόδου και Καρπάθου και μέσω αυτών (με διασυνδέσεις Μέσης Τάσης) τα νησιά Κάσος, Χάλκη, Κάλυμνος, Ψέριμος, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Λέρος, Λειψοί, Γυαλί, Πάτμος, Αρκιοί και Μαράθι.
Στα νησιά του Βορείου Αιγαίου η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί το 2028 για να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το 2029. Περιλαμβάνει τη διασύνδεση σε Υψηλή Τάση των νησιών Λήμνος, Λέσβος, Σκύρος, Χίος και Σάμος και μέσω αυτών (με διασυνδέσεις Μέσης Τάσης) τα νησιά Ικαρία και Αγαθονήσι.
Στην ελληνική επικράτεια υπάρχουν σήμερα 29 αυτόνομα νησιωτικά ηλεκτρικά συστήματα (32 πριν την υλοποίηση του έργου της Α’ Φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων το 2018), των οποίων η λειτουργία απαιτεί αυξημένους οικονομικούς πόρους.