Τις ιδαιτερότητες που έχει το υπό έκδοση ομόλογο της Ελλάκτωρ ύψους 600 εκατ. ευρώ πενταετούς διάρκειας ανέλυσε η διοίκηση του ομίλου σε αναλυτές για να εξηγήσει πως δεν είναι απλώς άλλο ένα ομόλογο αλλά ένα επενδυτικό προϊόν, καθώς εκδότες είναι θυγατρικές της Ελλάκτωρ με σταθερά έσοδα τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν στους αναλυτές και τους fund managers , εγγυητής του ομολόγου δεν είναι όλη η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αλλά ένα ιδιότυπο γκρουπ δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη Μητρική ΕΛΛΑΚΤΩΡ (άρα ουσιαστικά τον Κλάδο των Αιολικών σε συνέχεια της πρόσφατης συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΕΛ.ΤΕΧ.ΑΝΕΜΟΣ) και την ΗΛΕΚΤΩΡ, δηλαδή τη διαχείριση απορριμμάτων.
Η διοίκηση υποστήριξε πως πρόκειται για high yield bond, άρα το επιτόκιο δεν μπορεί να πέσει κάτω από 4%. Ποια είναι όμως τα σημεία που σύμφωνα με τη διοίκηση προσομοιάζουν το υπό ομόλογο με επενδυτικό προϊόν παρά σε ένα ακόμη ευρωομόλογο;
1. Οι δραστηριότητες που παρέχουν εγγυήσεις – με έμφαση στις Παραχωρήσεις και στα Αιολικά – πλαισιώνονται από σαφώς οριοθετημένες μακροχρόνιες συμβάσεις, που δεν επηρεάζονται από τις συνθήκες της αγοράς.
• Τα αιολικά πάρκα που διαθέτει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ ή που πρόκειται να θέσει σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2020, διαθέτουν υπογεγραμμένες συμφωνίες με τον ΛΑΓΗΕ με μέση διάρκεια 18,5 χρόνια και προκαθορισμένη εγγυημένη αμοιβή για την ενέργεια που προσφέρουν στο σύστημα.
• Αντίστοιχα, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διαθέτοντας σημαντικά μερίδια στην Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει ένα χαρτοφυλάκιο επενδύσεων με πλήρως προδιαγεγραμμένη πορεία και με μέση διάρκεια σύμβασης τα 16 χρόνια. Εξαίρεση φυσικά αποτελεί η σύμβαση της Αττικής Οδού, η οποία λήγει το 2024. Εδώ πιθανότατα εντοπίζεται και ο λόγος που οι ομολογίες λήγουν το 2024, το τελευταίο έτος δηλαδή που η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μπορεί να εγγυηθεί ότι θα διαθέτει υπό τον έλεγχό της τον πολύτιμο αυτοκινητόδρομο, από όπου προέρχεται σήμερα και το μεγαλύτερο μέρος των ροών της.
2. Οι Παραχωρήσεις και τα Αιολικά εκτός από μεγάλη και προβλέψιμη διάρκεια ζωής, έχουν και ένα ακόμα πιο σημαντικό χαρακτηριστικό: έχουν μακροπρόθεσμα και απόλυτα ορατά έσοδα.
• Η Αττική Οδός είναι ένα έργο που βρίσκεται πλέον στην ώριμη φάση του, άρα έχει ολοκληρώσει τις δαπάνες της κατασκευής του και έχει σχεδόν αποπληρώσει τα δάνειά του, για αυτό και από το 2013 έχει ξεκινήσει την καταβολή μερισμάτων στους μετόχους του. Τα τελευταία χρόνια τα μερίσματα αυτά ανέρχονται σε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και με δεδομένο ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) ελέγχει το 65,75% της Αττικής Οδού, ξέρει με βεβαιότητα πως για τα επόμενα χρόνια και μέχρι τη λήξη της παραχώρησης θα εισπράττει 50 εκατ. ευρώ το χρόνο, μόνο από το συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο. Αυτή μάλιστα η πρόβλεψη βασίζεται στα σημερινά δεδομένα, και άρα δεν περιλαμβάνει αυξημένα μερίσματα, λόγω πχ αύξησης της κυκλοφορίας (π.χ. το διάστημα 2014-2018 η κυκλοφορία αυξήθηκε σχεδόν 15%) ή αύξησης των διοδίων. Παράλληλα, υπάρχουν και οι ροές από τις συμμετοχές της στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, που ναι μεν δεν έχουν ωριμάσει ώστε να αποφέρουν μερίσματα του επιπέδου της Αττικής Οδού, εκτιμάται όμως πως προσθέτουν στον κουμπαρά της ΕΛΛΑΚΤΩΡ κατά μέσο όρο γύρω στα 5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ εισέρχονται σταδιακά σε φάση ωριμότητας μετά τη λήξη της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, άρα θα μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά μέσω διανομής μερίσματος. Ειδικά ως προς το θέμα της λήξης της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ως βασικός μέτοχος που χρηματοδότησε, σχεδίασε, κατασκεύασε, συντηρεί και λειτουργεί τον εν λόγω αυτοκινητόδρομο, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι του ανταγωνισμού σε περίπτωση προκήρυξης νέου διαγωνισμού, αλλά ακόμα κι αν ο αυτοκινητόδρομος δεν περάσει ξανά στον έλεγχό της, αφενός θα λάβει μέρισμα περί τα 50 εκατ. ευρώ το 2025 (από τη χρήση του 2024) κι αφετέρου τα επόμενα 2-3 χρόνια (2026-2028) έχει λαμβάνειν περί τα 115 εκατ. ευρώ από την επιστροφή του μετοχικού κεφαλαίου και των αποθεματικών της κοινοπραξίας που της αναλογούν.
• Ακόμη πιο ξεκάθαρη είναι η εικόνα των ροών από τα αιολικά όπου η μέση συμβαιολοποιημένη ταρίφα για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ κυμαίνεται πάνω από τα 90 ευρώ ανά MW, ενώ κάθε MW υπολογίζεται πως παράγει 114.000 ευρώ λειτουργικές ροές. Το γεγονός αυτό σημαίνει πως με τα 296 MW που διαθέτει σήμερα η ΕΛΛΑΚΤΩΡ παράγει σε ετήσια βάση 33 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές, ενώ με τα 491 MW που θα έχει σε λειτουργία το 2020 θα παράγει 56 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές και από το 2021 και μετά – όταν θα έχει ολοκληρώσει το υπό εξέλιξη επενδυτικό της πλάνο που προβλέπει 579 MW- οι λειτουργικές ροές σε ετήσια βάση θα είναι 66 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως η ΕΛΛΑΚΤΩΡ βρίσκεται ήδη ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση των 196 MW από τα συνολικά 284 MW που έχει υπό κατασκευή, με τις εργασίες να ολοκληρώνονται εντός του έτους και να απομένει η κατασκευή μόλις 87 MW εντός του 2020, ενώ η χρηματοδότηση για την υλοποίηση αυτών έχει ήδη εξασφαλιστεί.