Στην Tate Modern, στο Λονδίνο, φιγουράρει εδώ και λίγο καιρό ένα ύψους 13 μέτρων σιντριβάνι, που δημιούργησε η Κάρα Γουόκερ (Kara Walker) ως αιχμηρή κριτική της βρετανικής αποικιοκρατίας.
Πηγή έμπνευσης του «Fons Americanus» είναι το Victoria Memorial, το οποίο βρίσκεται μπροστά στο Παλάτι του Μπάκινγχαμ.
Το έργο της αμερικανής καλλιτέχνιδος ωστόσο, αντί να είναι φόρος τιμής στο αυτοκρατορικό παρελθόν της Βρετανίας, φωτίζει τις σκοτεινές πραγματικότητας πάνω στις οποίες θεμελιώθηκε η Αυτοκρατορία.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ, το «Fons Americanus» αποτελείται από δύο οβάλ λεκάνες γεμάτες νερό και μια σειρά βαθμίδες περιτριγυρισμένες από γλυπτά.
Από μακριά, οι φιγούρες μοιάζουν με τυπικές μπαρόκ γλυπτές μορφές.
Από κοντά, όμως, δίνουν το μήνυμά τους: στην κορυφή, για παράδειγμα, μια γυναικεία φιγούρα κάμπτει προς τα πίσω το σώμα της σε στάση ευχαρίστησης, φαινομενικά, αλλά σύντομα ο θεατής προσέχει ότι της έχουν καταφέρει θανατηφόρο χτύπημα στον αυχένα.
Από ένα δέντρο κρέμεται μια θηλιά, στα νερά σπαρταρούν καρχαρίες, ένας άντρας φέρει αλυσίδες στα χέρια.
Οι γλυπτές φιγούρες προέρχονται από μια σειρά ιστορικών, λογοτεχνικών και εικαστικών πηγών, συμπεριλαμβανομένου του πίνακα του 1840 του Τέρνερ «Πλοίο των Σκλάβων».
Με αυτές, η Γουόκερ αναφέρεται στο διατλαντικό δουλεμπόριο, αντιστρέφοντας την τυπική αφήγηση των δημόσιων μνημείων.
Η εγκατάστασή της θέλει να μας ωθήσει να επανεξετάσουμε την αντίληψή μας για το παρελθόν, ιδιαιτέρως για τι είναι αυτό που «θυμούνται» και «ξεχνούν» τα δημόσια μνημεία.