Οι άγονες σιδηροδρομικές γραμμές για 10+5 χρόνια στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έναντι 750 εκατ. ευρώ, με δέσμευση επενδύσεων 2,2-2,5 δις ευρώ στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Μνημόνιο συνεννόησης για την κάλυψη των Υπηρεσιών Γενικού Σιδηροδρομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα επόμενα 15 χρόνια, υπεγράφη σήμερα από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Φίλιππο Τσαλίδη, παρουσία του Ιταλού πρέσβη κ. Λουίτζι Μάρας και του διευθυντή Θυγατρικών της TRENITALIA, κ. Μαορίτσιο Καποτότο.
Οπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, πέρα από την εξασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας όλων των σιδηροδρομικών επιβατικών δρομολογίων για τα επόμενα 10 συν 5 χρόνια με το ίδιο ύψος επιδότησης που ισχύει και σήμερα σε ετήσια βάση, συνολικά για 750 εκατ. ευρώ, το μεγάλο όφελος που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα στη συμφωνία των άγονων γραμμών είναι η δέσμευση της θυγατρικής του ιταλικού ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane για επενδύσεις 2,2-2,5 δις ευρώ σε ορίζοντα 9 ετών.
Πρόκειται για επενδύσεις σε νέα τρένα, μεταξύ των οποίων και τα σύγχρονα υβριδικά τρένα που χτίζει η TRENITALIA, μισθώσεις τροχαίου υλικού, επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, επενδύσεις και μισθώσεις εγκαταστάσεων της ΕΕΣΣΤΥ, καθώς και σε μισθοδοσία (δεν συμπεριλαμβάνονται τα φορολογικά έσοδα του Δημοσίου).
Μάλιστα, ο κ. Καραμανλής χαρακτήρισε τη συμφωνία «μονόδρομο», δεδομένου ότι λόγω των συνθηκών που επικρατούν στο ελληνικό δίκτυο υπάρχει μόνο μία εταιρεία που παρέχει επιβατικές υπηρεσίες. Η συμφωνία αναμένεται να συζητηθεί και στο πλαίσιο του Συμβουλίου Υπουργών της ΕΕ την ερχόμενη εβδομάδα, προκειμένου σε επόμενο στάδιο, να υπογραφεί το οριστικό κείμενο της σύμβασης.
«Οι επενδύσεις που θα γίνουν είναι πολύ σημαντικές. Ενδεικτικά σας αναφέρω τα νέα υβριδικά τρένα τα οποία θα κινούνται και με τις δύο μορφές ενέργειας (πετρέλαιο και ηλεκτρικό ρεύμα). Τα τρένα αυτά, θα χρησιμοποιηθούν σε συνδέσεις όπου το δίκτυο δεν είναι πλήρως ηλεκτροδοτημένο, με αποτέλεσμα να βελτιωθεί σημαντικά η παρεχόμενη υπηρεσία, αφού δεν θα απαιτείται η αλλαγή μηχανών έλξης. Και βέβαια, είναι πολύ σημαντικό ότι με τη συμφωνία αυτή εξασφαλίζεται ουσιαστικά κι η εύρυθμη λειτουργία του ΟΣΕ, που θα εισπράττει το τέλος για τη χρήση του δικτύου του.
Οι επενδύσεις αυτές, έρχονται να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τη στρατηγική επιλογή μας να επενδύσουμε στο σιδηροδρομικό έργο και δίκτυο της πατρίδας μας, με σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού, που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη στον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά και με επέκτάσεις του. Επίσης συμβάλουν στην ανάπτυξη της πιο οικολογικής μορφής μετακίνησης που περιβαλλοντικά και χωροτακτικά αντιπροσωπεύει ο σιδηρόδρομος, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση» είπε ο υπουργός.
Η αποκλειστική ανάθεση των άγονων γραμμών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 180 μήνες είναι εξάλλου, όπως εξήγησε ο υπουργός, μια πρόθεση της ελληνική πλευράς που είχε γνωστοποιηθεί στην ΕΕ από το 2018 και είναι απολύτως σύμφωνη με τον Κανονισμό 1370 της ΕΕ.
Τα πρώτα νέα τρένα στο δεύτερο εξάμηνο του 2020
Τα 5 πρώτα νέα τρένα, εκ των πλήρως ανακαινισμένων τα οποία ετοιμάζει αυτή την περίοδο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αναμένονται στην Ελλάδα το δεύτερο εξάμηνο του 2020, όπως ανέφερε ο κ. Τσαλίδης. Αναφερόμενος στη δέσμευση της μητρικής TRENITALIA, για επενδύσεις, έδωσε έμφαση στη βελτίωση των υπηρεσιών που θα φέρει και πάλι τον σιδηρόδρομο στην θέση που του αξίζει.
Ορόσημο θα είναι όμως για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, η άφιξη των υβριδικών τρένων, που αναμένονται στα τέλη του 2022 με 2023. «Δεδομένου ότι αυτά τα σύγχρονα τρένα θα έρθουν και θα συντηρούνται στην Ελλάδα, είναι προτεραιότητα οι επενδύσεις στα μηχανοστάσια της ΕΕΣΣΤΥ» σημείωσε ο κ. Τσαλίδης.
«Η δέσμευσή μας στην Ελλάδα είναι πολλή ισχυρή και η σημερινή υπογραφή είναι μια πολύ σημαντική στιγμή και για την εταιρεία μας, αλλά και για τους Έλληνες επιβάτες» είπε ο κ. Καποτότο.